Snabb fråga om att visa 2 HDD som en partition.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2013

Snabb fråga om att visa 2 HDD som en partition.

Dold text

Jag vill göra så att två hårddiskar visas som en partition (F:) och undrar hur jag gör det? Finns det några nackdelar med att göra detta?

Tack

Klicka på citera när du ska svara någon!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

Antingen så kör du Raid (finns massa guider om du bara söker) alternativt så finns det program som gör liknande fast utan prestanda/redundans-skillnaden som raid medför, typ StableBit (https://stablebit.com/DrivePool/Features)

CPU: Hyffsat snabb! GPU: Finns också! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tillräcklig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Raid som någon, raid0 eller JBOD. Men dom flesta OS kan hantera någon form av symboliska länkar eller montera en enhet i en directory/mapp på en annan enhet. Windows kan göra detta.
Är i princip så alla enheter i linux monteras så det är i slutändan enklast och väldigt användbart.

Du kan tex gå in i datorhanteraren vill jag minnas att det heter (kör linux själv så) och sedan lagring. Det är där man partitionerar och formaterar enheter i windows. Där kan du välja att en enhet ska monteras i en dir/mapp istället för att ha en enhetsbeteckning. Går att ändra i efterhand och inte bara vid formatering. Då kan du tex montera en sekundär enhet, tex en HDD i c:/spel där C:\ är en liten SSD för windows. Skulle tex fungera bra med steam om man skapade den mappen först och monterade enheten där och sedan drog hem steam klienten och sina spel.

Gallerier: Modern Midi