PANIK! Köpråd. Välja Lenovo IdeaPad U330p eller Lenovo Essential M30-70.

Permalänk
Medlem

PANIK! Köpråd. Välja Lenovo IdeaPad U330p eller Lenovo Essential M30-70.

Hej.
Jag ska löpa en Lenovo Laptop. Jag har kommit fram till 2 alternativ men har beslutsångest.

Jag är en amatör på datorer jämfört med er forumproffs. Därför är jag mycket tacksam om ni kan ge mig råd vilken ni skulle välja av dessa 2 laptops.
Tack och bugar ödmjukast på förhand.

Lenovo IdeaPad U330p
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...
6490 kr
Intel core i5
RAM 8
Intel HD Graphics 4400
128GB SSD

Lenovo Essential M30-70
https://www.dustinhome.se/product/5010798918/essential-m30-70
6395 kr
Intel core i5
RAM 8
Intel HD Graphics 4400
HD 500 GB, Mekanisk

Skillnaden är hårddiskarna. SSDn är givetvis snabbare. Är det värt att satsa på en mindre 128 GB SSD istället för en rymligare men långsammare 500 GB HD?
Laptopen ska främst användas under resor etc. Surfning, en del ordbehandling och att tömma minnen från kameraminnen under resan.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ta snabb SSD före långsam HDD
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja modellen med SSD, inte bara för att den har SSD, men också för att jag tycker den ser smidigare ut för resor än den andra datorn. SSD ger en enorm boost jämfört med en vanliga hårddisk, men det är svårt att säga om det räcker för dig med 128 GB. Om utrymme är ett problem så kan du ju köpa ett USB-minne eller en extern hårddisk senare ifall du märker att du behöver mer utrymme.

Dessutom så är det 2 års garanti på U330pn, men vet inte om det spelar någon roll i slutändan. Batteritiden? Skiljer den sig åt? Tror nämligen att U339p har bättre i och med SSDn.

Jag själv uppdaterade min gamla Macbook med en 120 GB SSD; och datorn blev som ny. Utrymmet är inget problem för mig på denna, då jag lagrar film, serier, musik och annat på min NAS. Skulle jag ut å resa och har med mig datorn får jag plats med ett par serier

En annan viktig skillnad är att anslutningarna skiljer sig åt en del, så kolla upp vad du använder och behöver!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Tack för värdefull input.

Jag hade inte sett att det var 1 års längre garantitid på U330p. Tack.

U330p har 2 st USB 3 och 1 st USB2. Vice versa på M30-70.

U330p har ett metallhölje vilket borde vara en fördel vid resor.

Känns som det lutar åt U330p.

Permalänk
Medlem

Lenovo U330p inköpt.
Grymt snygg!

Tack för råden.

Permalänk
Medlem

Inga problem! Kul att du köpt en dator

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Rätt val. Bara att köpa en behändig USB-hårddisk om du vill ha mer utrymme.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nu har du ju redan köpt datorn. Men jag tyckte helt klart att du gjorde rätt väl. Ifall du känner att det är kort om utrymme så handlar det ofta om masslagring i form av backup, bilder, filmer, serier etc. För operativsystem, program, några spel, dokument och senaste bilderna från kameran duger 120GB jättebra. Det finns alltid extern masslagring ifall du behöver mer. Dessutom ifall du efter 2 år känner att det är kort med internt lagringsutrymme kan du gå till en datorbutik och köp en ny större SSD och fråga dem ifall de kan migrera över all data från den gamla hårddisken till den nya. Många butiker erbjuder sådana tjänster för en liten peng. Eller så kan du höra av dig hit till Sweclockers där kan entusiaster vägleda dig i rätt riktning.

Men som sagt, rätt väl. med en core i5 lär du inte känna dig missnöjd med prestanda. (speciellt med SSDn)

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC