Asus Swift Rog. Halva skärmen helt mysko.

Permalänk
Medlem

Asus Swift Rog. Halva skärmen helt mysko.

Som titeln nämner - halva, då menar jag exakt från mitten ser helt skum ut. På svart bakgrund blir det röda streck överallt. Det känns som om att det saknas färger lite här och var.

Det "roliga" va att det va det första jag såg när jag kopplade in skärmen. Blev väldigt besviken.
Sen tröttnade jag och la mig i soffan medan min polare pillade med den. Han ville ändå "checka" in den så att säga. Kanske uppleva G-sync på iallafall halva skärmen. Sen vibrerade min telefon som låg breve skärmen, och då hör man han säga: "Det försvann, det försvann", och jag sa att han inte ska jävlas med mig och reser mig för att titta. Och till min förvåning ser skärmen helt perfekt ut. Börjar testa den och inga spår efter felet finns. Inga mitt otränade öga ser iallafall. Det är helt borta. Från att verkligen ha sett trasig ut, till att se mycket fin och imponerande ut.

Spelar i några dagar och det fungerar kanon. Upplever skumma streck i WoW - TBC. Men jag tänker att det är i spelet. När jag tex CTRL-R:ar fram FPS:en, så kommer det fram konstiga streck, horisontellt liggande. Därav så tänker jag att skärmen kanske är så jävla uber att den avslöjar dålig grafikmotor eller nåt. (Här är jag bara som noob och hittar på egna saker, då jag inte vet ett smack om tekniken bakom dessa saker)

Och nu, i skrivande stund, så har det kommit tillbaka helt plötsligt. Jag har haft det i bakhuvudet hela tiden, att det initiala som hände, inte kan vara normalt. Och att den gav mig några dagar extra av sitt redan utdömda liv.

Nu blir det krånglet med att bo i Norrland och att inte äga någon bil. Att man ska skicka tillbaka skiten. Det är nästan så man tycker att dom borde komma med en limousine och hämta en så sjukt dyr datorskärm. Har ju betalat för frakt och en fungerande vara.

Är det någon som har en aning om ifall det är något riktigt grundläggande fel, eller om det spökar och glappar? Det är exakt halva skärmen dessutom det uppstår. Riktigt skumt.

Låter det som att det är kört? Det är så skumt, att från att ha sett så trasigt ut, till att försvinna.

Jag hoppas jag kan få hjälp och tips på vad det kan vara. Bör jag reklamera det direkt? Ringde iofs Dustin direkt. Som sen kopplade mig till nån Norsk tomte på Asus som jag inte förstod vad han sa. Han gav mig ett nummer men ingen övrig support eller tips. Sen när jag skulle ringa tillbaka till Dustin, så hade dom stängt. Hon va nog nöjd med att få koppla mig vidare, för att sen gå hem och slappa med ett glas rött, med Al Bundy-handen i fullt beredskap.

Fortsatte använda den då den har fungerat tills idag. Och även om det skulle försvinna igen, så låter det väl som en riktigt fel, och inte bara något glapp va?

Får ta och ringa på Måndag och möjligtvis skicka tillbaka den.

Tack på förhand, kamrater.

PS. Vet ni någon bra sida man kan ladda upp en bild från mobilen så ni får se?

Permalänk
Medlem

Nu är det normalt igen. Det här är ju helskumt. Visst, nöjd att det funkar. Men väldigt fundersam om jag ändå bör skicka in den? Snart blir det permanent gissar jag.

Permalänk
Medlem

Du borde definitivt skicka tillbaka den. Lite tråkigt med något så stort och tungt, men för så mycket pengar vill man ju att det ska fungera till 100 procent.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Knas igen. Fungerat ibland ett tag när man dragit ut strömkabeln.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara att skicka tillbaka den tyvärr.

Permalänk
Medlem

Absolut. Det där är ju inte normalt. Är ändå nyfiken och vill lära mig.

Hur kan det vara så att den även är kapabel att uppvisa en perfekt bild emellanåt? Är det glapp i några kretsar eller hur fungerar det?

Tråkigt sånt här.

Permalänk
99:e percentilen

Skicka tillbaka! Inget snack. Lider dock med dig, för vet precis hur stor och tung den lådan är, då jag forslade hem min med både spårvagn och buss och (flera kilometer) till fots.

Min hade en fast blå pixel som dök upp efter några dagar, men som tur var lyckades jag få loss den med JScreenFix.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Absolut. Det borde finnas garanti på att slippa göra en massa extrajobb då en dålig produkt skickas. Att dom hämtar den själva.

Det där programmet kan vara något att möjligtvis ha i framtiden. Tack.

En annan fråga till dig, med den uppsättningen du har i din profil, vad får du för resultat i Firestrike? På normal.

Har nämligen samma processor fast ett GTX 780. Jag är medveten om att fler faktorer spelar in, men ändå nyfiken.

Permalänk
Medlem

Inledningsvis säger du själv att skärmen började att fungera när telefonen, som låg alldeles bredvid skärmen, ringde. Föreslår att du testar huruvida det kan vara just telefonen som stör skärmen, detta innan du skickar tillbaks den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqon:

Inledningsvis säger du själv att skärmen började att fungera när telefonen, som låg alldeles bredvid skärmen, ringde. Föreslår att du testar huruvida det kan vara just telefonen som stör skärmen, detta innan du skickar tillbaks den...

Jag förstår logiken och uppskattar förslaget. Är dock helt övertygad om att telefonen inte har något med det att göra. Efter flera experiment idag, så är jag övertygad om det. Att telefonen kopplades till det va nog mer av en tillfällighet.

Den har fungerat nu i 2-3 dagar efter första gången det uppstod. Fast idag, så har den börjat att uppvisa detta beteende konstant.

Skärmen fungerar fint och ser bra ut i några minuter efter att strömsladden har varit utdragen. Sen går jag ifrån datorn och där är det igen.

Riktigt konstigt i allmänhet.

Permalänk
Skrivet av LeoLejon:

Jag förstår logiken och uppskattar förslaget. Är dock helt övertygad om att telefonen inte har något med det att göra. Efter flera experiment idag, så är jag övertygad om det. Att telefonen kopplades till det va nog mer av en tillfällighet.

Den har fungerat nu i 2-3 dagar efter första gången det uppstod. Fast idag, så har den börjat att uppvisa detta beteende konstant.

Skärmen fungerar fint och ser bra ut i några minuter efter att strömsladden har varit utdragen. Sen går jag ifrån datorn och där är det igen.

Riktigt konstigt i allmänhet.

Testat med annan dator/gpu? Andra upplösningar/uppdateringsfrekvenser? Andra kablar?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Testat med annan dator/gpu? Andra upplösningar/uppdateringsfrekvenser? Andra kablar?

Den uppvisar det du ser på första bilden utan något GPU inkopplat alls.

Permalänk
Medlem

Men inga andra kablar då jag inte har några liknande sladdar. Men om man tittar på bilderna ser det mer trasigt ut även fast den har förmågan att uppvisa en perfekt bild igen emellanåt.

Men visst, att testa andra sladdar vore ju inte dumt. Tänkte bara ifall någon känner igen beteendet och att det är nåt grundläggande fel.

Permalänk
Medlem

Asus kvalitetskontrollanter slår till igen...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

ASUS brukar inte vara omöjliga, har fått lämna bärbara på RMA & dom har blivit upphämtade på plats med hjälp av olika fraktbolag/budbilar. Sen har man fått utbyte ganska snart med bud tillbaka. Skulle prata lite mer med dom så löser det sig nog utan större problem. Ta de bara lugnt & sakligt & var vänlig så kommer du få god hjälp.

Angående felet: Kallödning, lös kontakt eller trasig konding nånstans. Gissar väl på kallödning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeoLejon:

Absolut. Det där är ju inte normalt. Är ändå nyfiken och vill lära mig.

Hur kan det vara så att den även är kapabel att uppvisa en perfekt bild emellanåt? Är det glapp i några kretsar eller hur fungerar det?

Tråkigt sånt här.

Panelen sitter antagligen lös.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

röda pixlar

@LeoLejon: Haft exakt samma problem med min nyköpta skärm. sicke skräp alltså. väntar på Media markts service på datorn. WOHO 1 månad utan gaming. Feelsbadman