Värt att laga 8800gts?

Permalänk
Medlem

Värt att laga 8800gts?

Hej swec
Jag har fått ett 8800 gts som är trasigt och jag undrar om det är värt tiden och mödan att laga ett så gammalt grafikkort (och kostnad för ny värmeavledande tejp).
Felet är att det inte ger någon bild men fläkten snurrar . jag antar att det är lödningen till kondensatorn :).

jag har som ni ser på bilderna monterat av kylaren . jag har nästan inga lödnings kunskaper sedan innan så
om jag skulle laga det ska man använda lödkolv eller går det att baka i ugnen ?

Det blev många frågor hoppas att ni har svar

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt och hållet på om du har någon användning ut av det. Jag har hört om att man kan baka grafikkort, kanske är värt att prova om du nu inte kan löda.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova att fixa. Men det finns risk att du förstör mer än du lagar.

Permalänk
Medlem

Vad kan ett fullt fungerande 8800 GTS vara värt, 50-100 kr?

Jag tror att du har svaret där

/Erik

Permalänk

Prova. "Verkar" bara att löda dit den igen

Permalänk
Medlem

Haha jag har också ett gamalt trasigt 8800GTS från farsans dator (han köpte ett gt240 eller liknande för att ersätta den). Om jag tittar på det 8800GTS jag har och som verkar vara likadant så ser det väldigt svårt att löda, det är så liten punkt som ska lödas. Testa du men testa det inte i någon rigg du vill ha kvar, de kan paja riggen om du har otur, om du har tur så fungerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av victory995:

Hej swec
Jag har fått ett 8800 gts som är trasigt och jag undrar om det är värt tiden och mödan att laga ett så gammalt grafikkort (och kostnad för ny värmeavledande tejp).
Felet är att det inte ger någon bild men fläkten snurrar . jag antar att det är lödningen till kondensatorn :).

http://i.imgur.com/kIH4oCo.jpg

http://i.imgur.com/Hhx02q6.jpg

jag har som ni ser på bilderna monterat av kylaren . jag har nästan inga lödnings kunskaper sedan innan så
om jag skulle laga det ska man använda lödkolv eller går det att baka i ugnen ?

Det blev många frågor hoppas att ni har svar

Nej, det är inte värt att laga. Det är så gammalt att värdet är 0. Enda värdet på kortet är om du vill lära dig mer om teknik och testa att laga kortet för att se om du kan få det att funka. Men som sagt du kan ju köpa ett budgetkort billigt och ersätta det kortet eller kanske få ett liknande kort av en kompis. Det kommer bespara dig många timmars funderande och agerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Vad kan ett fullt fungerande 8800 GTS vara värt, 50-100 kr?

Jag tror att du har svaret där

/Erik

ja men det kanske är värt ett försök om inte annat så lär man sig något

Skrivet av BrusE:

Du kan alltid prova att fixa. Men det finns risk att du förstör mer än du lagar.

Hmmm .hur stor är risken att jag förstör datorn jag stoppar in det i ?

Skrivet av xeliaz:

Det beror ju helt och hållet på om du har någon användning ut av det. Jag har hört om att man kan baka grafikkort, kanske är värt att prova om du nu inte kan löda.

fick det av en kompis som bytt till ett bättre jag tror att jag ska prova att baka det i alla fall

Skrivet av Munken_89:

Prova. "Verkar" bara att löda dit den igen

Japp kan dock inte löda och det är två tunna trådar som ska lödas i hop så provar nog ugnen först

Skrivet av infigo:

Haha jag har också ett gamalt trasigt 8800GTS från farsans dator (han köpte ett gt240 eller liknande för att ersätta den). Om jag tittar på det 8800GTS jag har och som verkar vara likadant så ser det väldigt svårt att löda, det är så liten punkt som ska lödas. Testa du men testa det inte i någon rigg du vill ha kvar, de kan paja riggen om du har otur, om du har tur så fungerar det.

tänker försöka men som sagt hur stor är risken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Nej, det är inte värt att laga. Det är så gammalt att värdet är 0. Enda värdet på kortet är om du vill lära dig mer om teknik och testa att laga kortet för att se om du kan få det att funka. Men som sagt du kan ju köpa ett budgetkort billigt och ersätta det kortet eller kanske få ett liknande kort av en kompis. Det kommer bespara dig många timmars funderande och agerande.

jag har ingen användning av det men tänkte att det kunde vara intressant att prova

Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske men min kompis dator med xfx 8800gts 640mb, gigabyte ga-965p-ds4 med solid caps, core2 duo e6600 från 2006 snurrar fortfarande utan problem. Ok han game'ar inte så mycket längre men det är otroligt att han lyckats knöka ur 8 år ur den, han har tom fått in W8 på den :D.