Beställa kamera från eBay, skatt/tullavgift?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Beställa kamera från eBay, skatt/tullavgift?

Hej!

Tänkte beställa en kamera från Ebay för ca 2400 kr inklusive frakt.
Min fråga är då, kommer jag få några extra kostnader av tullen här i Sverige? (Om så är fallet köper jag den här istället)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av SmalaFettot:

Hej!

Tänkte beställa en kamera från Ebay för ca 2400 kr inklusive frakt.
Min fråga är då, kommer jag få några extra kostnader av tullen här i Sverige? (Om så är fallet köper jag den här istället)

Från vilket land?

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Okt 2010

EU-land=ingen tull.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Om du köper från ett EU land blir det ingen tull. Annars kan du nog räkna med det eftersom att varans värde överstiger ett visst värde, typ 300-400 kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av SirMacke:

Från vilket land?

Beställer från ebay.co.uk men: "Item location:Hong Kong, Hong Kong"

Undrar även om man vågar beställa denna, är det en äkta tror ni?

http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Canon-EF-M-22mm-f-2-0-STM-W...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av SmalaFettot:

Helt omöjligt att säga, men jag skulle nog tro att det var genuin iaf.

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
Many wow, such coin
MSI Z87 MPOWER | i7 4770k | MSI Gaming GTX 970 | 16GB Corsair Vengeance | Samsung 850 PRO 500GB | Steelseries Sensei, Rival | Audio-technica ath-m50x | Q-pad MK85

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I Villan
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av SmalaFettot:

Jag har beställt för liknande summor från HK/Ebay men aldrig fått betala tull.

Har själv kikat på samma glugg... Den är nästan säkert original.

För övrigt ha jag köpt Meike aktiv adapter EF-M-> EF-S samt Meike makro-ringar, fungera super.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Du ska betala tull + moms. Men ibland slinker det genom ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden/av...

Enligt länken ovan behöver du inte betala tull för digitalkameror från hong kong men du måste betala moms på 25%. För objektivet måste du betala både tull och moms.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

Tack för svaren!

Köper nog kameran här i Sverige och beställer sedan objektivet från Hong Kong och chansar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

En sista fråga innan jag beställer,

Om jag beställer från amazon.co.uk, är det någon tull/skatt då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av SmalaFettot:

En sista fråga innan jag beställer,

Om jag beställer från amazon.co.uk, är det någon tull/skatt då?

Kan mycket möjligt bli tull o skatt, sålänge du beställer inom EU så slipper du det!(Dvs att varan skickas från ett land inom EU) Men ifall amazon.co.uk skickar sina varar från kina så ska man betala tull o skatt fast det kan slinka förbi utan att man behöver betala!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Lågvärdesnivån ligger på 1300 spänn. Håller man sig under den nivån blir det varken tull eller skatter.

| Intel Core i7-4790K @ 4.6GHz | Noctua NH-D14 | Asus Z87-A | Corsair Vengeance 16GB | Samsung 840 Evo 250GB | 2 x Crucial MX100 512GB | 2 x MSI GTX 970 Gaming SLI | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Define R4 | W10 x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync + Acer CB280HK UHD | Corsair Vengeance K65 | Corsair Vengeance M65 | Corsair Vengeance MM200 EE | Logitech G25 | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av omg296:

Kan mycket möjligt bli tull o skatt, sålänge du beställer inom EU så slipper du det!(Dvs att varan skickas från ett land inom EU) Men ifall amazon.co.uk skickar sina varar från kina så ska man betala tull o skatt fast det kan slinka förbi utan att man behöver betala!

Okej, vet du hur jag ser varifrån de skickar varan?

http://www.amazon.co.uk/gp/product/B008O0IAKK/ref=ox_sc_act_t...

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av omg296:

Fast du är ju fortfarande skyldig att betala tullen och momsen, även om det råkar slinka igenom...Hur är det med moralen egentligen?

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av Stroemberg:

Lågvärdesnivån ligger på 1300 spänn. Håller man sig under den nivån blir det varken tull eller skatter.

Du kanske skulle läst hela sidan du länkat?

"Momsbefrielse medges för

- postorderförsändelser som innehåller utländska periodiska publikationer
- försändelser som inte är postorderförsändelse
under förutsättning att varuvärdet inte överstiger 300 kronor.

För andra postorderförsändelser än sådana som innehåller utländska periodiska publikationer medges inte momsbefrielse.

Med postorderförsäljning menas till exempel att du har beställt varan per post, telefon eller internet. "

Själv fick jag betala moms 60 kr och speditionsavgift 100 kr för ett paket som var värt 240 kr för något halvår sedan...

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Jobbet: Xeon E3-1275v2 | ASRock Z68 Pro3-M | 32GB Crucial Ballistix 1600 MHz | CM Hyper 212+ | XFX Core 450W | CM Elite 341 | Intel 520 180 GB + 830 120GB | WD Black 2TB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Sorry, var lite snabb där. Då kanske man inte påverkas av vad man inte känner till. Jag har beställt rätt mycket från både Ebay/Kina och AliExpress/Kina i tusenspänns-klassen. Har aldrig behövt betala tull eller moms separat.

| Intel Core i7-4790K @ 4.6GHz | Noctua NH-D14 | Asus Z87-A | Corsair Vengeance 16GB | Samsung 840 Evo 250GB | 2 x Crucial MX100 512GB | 2 x MSI GTX 970 Gaming SLI | Chieftec Nitro BPS-950C | Fractal Design Define R4 | W10 x64 | Acer XB280HK UHD G-Sync + Acer CB280HK UHD | Corsair Vengeance K65 | Corsair Vengeance M65 | Corsair Vengeance MM200 EE | Logitech G25 | Qpad QH-90 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av hoski:

Fast du är ju fortfarande skyldig att betala tullen och momsen, även om det råkar slinka igenom...Hur är det med moralen egentligen?

Jag gav ett svar som ts frågade efter, sen är det upp till han hur han gör. Dumt att du antar att jag gör det dessutom? Självklart ska man betala moms + tullavgift.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Dec 2006

Köper man varor inom EU så betalar man varken Tull eller Moms.
Köper du utanför EU, tex USA, Kina osv så betalar du 25% moms på varans pris + frakt.
Vilken tulla avgift som skall betalas beror på varans art. Jag som köper fiskegrejjor på Ebay från USA betalar 4% tull.
Ex på fiskespö fr USA: Varans pris 1000kr+frakt 300 = 1300. 1300x1.25 (25% moms)=1625. 1625x1.04 (4%)=1690kr inkl tull och moms. Vid utlämnandet av varan på tex icabutiken så betalar man ytterligare 100kr som utlämningsavgift.
Det fantastiskt billiga fiskespöt fr USA blev i slutan att kosta 1790kr när det i USA kostade 1000kr.

Olika varor har olika tullsats men alla varor där varans värde överstoger 300 skall moms 25% betalas.

Med lite tur så kan prylarna man köper utanför EU slinka igenom tullen helt utan tullavgift eller moms.
Har köpt Kameratillbehör fr Kina för närmare ett par tusen och de har slinkit igenom tullen-
Har handlat fiskeprylar fr USA för flera tusen och då har grejorna aldrig slinkit igenom tullen

Här kan du se vilken tullavgift som gäller för olika varor och även vilka varor som har lägre moms än 25%.
http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Intel Core i7 4790K 4ghz | MSI Z97-G45 GAMING | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S | ADATA 16GB 1600mhz DDR3 | EVGA GeForce GTX 970 SC ACX2 4GB | Corsair RM 650W | Samsung 250GB SSD EVO | 9Tb HDD | Windows 10 Pro x64 | Fujitsu P23T-6 IPS THOR || LG 65" IPS 4K 65UB950V || Laptop Dell Latitude E5420 i5 2.5ghz 8GB-DDR3 Win 10 x64 Pro|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av SmalaFettot:

Det spelar egentligen ingen roll varifrån de skickar varan, utan vart bolaget du köper ifrån är registrerat någonstans.
Det står "Sold by GSM-Fonz and Fulfilled by Amazon"
Klickar du på GSM-Fonz så kommer du hit.
Och där står det följande:

"GSMFONZ.CO.UK is a name of value added distributor of consumer electronics products to UK retail and wholesale."
Men framförallt ovanför denna text
Detailed Seller Information
VAT Number: GB173768862

Vilket innebär att de innehar motsvarande F-skatt sedel, och du därmed köper varan av ett Brittiskt registrerat bolag, och därmed inom EU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

...som inte fraktar till Sverige (bara inom Storbritanniens och Irlands närområden).

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av SmalaFettot:

Varför beställer du inte bara från Sverige?
Kostar 2490 kr på CDON inkl frakt jämfört med £228 som motsvarar ungefär 2700 kr

Den har reats ut för 2000 i Sverige under vissa perioder, något som kan vara bra att känna till.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av glemmy:

Varför beställer du inte bara från Sverige?
Kostar 2490 kr på CDON inkl frakt jämfört med £228 som motsvarar ungefär 2700 kr

Den har reats ut för 2000 i Sverige under vissa perioder, något som kan vara bra att känna till.

Är så töntig att jag inte vill ha en röd (vilket är det enda som verkar finnas kvar på cdon).... De andra butikerna som har haft reorna tidigare har inte heller kvar kameran i sitt sortiment, så tror inte priset kommer ändras något mer tyvärr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av SmalaFettot:

Är så töntig att jag inte vill ha en röd (vilket är det enda som verkar finnas kvar på cdon).... De andra butikerna som har haft reorna tidigare har inte heller kvar kameran i sitt sortiment, så tror inte priset kommer ändras något mer tyvärr

Aha, förstår precis
Missade att det bara fanns röd på CDON.

EOS M2 kommer väl inom en snar framtid (?) och lagrena av EOS M har tömts.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av glemmy:

Aha, förstår precis
Missade att det bara fanns röd på CDON.

EOS M2 kommer väl inom en snar framtid (?) och lagrena av EOS M har tömts.

Aha, får kika närmare på EOS M2. Dock blir den säkert över min budget, men det kanske blir värt i alla fall