Coop - Ica. Självscanning och kontroller, periodicitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Det är väl bara att låta bli att självscanna, för övrigt tycker jag inte att du tillförde speciellt mycket till tråden.

"Du kan med enkelhet TVINGA fram en kontroll med massiva lägg till / ta bort."

Vad sa?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Borde inte hela systemet gå att fixa på något enkelt vis.. säg en liten rfid på varje streckkod som avläses automatiskt när man går igenom kassan. Vips så läses hela korgen/kundvagnen in.. skulle detta vara genomförbart ??

Permalänk
Medlem

Måste smita in ett "Heja ICA!"

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Jösses vilket ord jag snubblade på i rubriken. Hoppas det är rättstavat? Hjärnan tog tvärstopp. Edit: Rätt ord nu. Tack till Multiman! :D.........

Jag har bara haft en stickkontroll på Maxi i år och då gick de bara igenom 10 varor i min kasse.

Men det är som du skriver att nya kunder (även nya kort/konton) scannas oftare. Har man inte fel så blir det glesare mellan kontrollerna.

För övrigt tycker jag att självscanning är det bästa som hänt i affären på länge.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kanon att få svar. Även en tanke jag inte hade igår då jag skrev tråden.

När det görs fullkontroll. Plockar och packar man själv då eller hjälper butiken till? Coop får man göra det själv. Hjälper de till på Ica att plocka och packa vid kontroll, då byter jag nog butik.

Kontrollerna gör mig inget som sagt men att börja om på nytt som på Coop med att ofta åka på att plocka upp och packa ner själv när man är bra seg och svetten flödar i huvudet/ansiktet ändå.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Handlar på Konsum/Coop varje dag i princip sedan c:a 2 år tillbaka och har aldrig varit med om en kontroll...?

I "våran" affär så står det i för sig alltid en av personalen mellan självscanningsstationerna och tittar, ifall man behöver hjälp.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vi handlar på Ica Maxi med självscanning.

Det var länge sedan jag blev kontrollerad. Dock är min fru avstängd på livstid då hon missade att scanna kött för 3000 kr Hon var tokstressad inför bröllopsfest och skulle plocka upp beställt kött samt handlade massa annat. Av någon anledning tappade hon helt bort att scanna köttet och det blev kontroll. All cred till Ica som skötte det väldigt smidigt hon skämdes öronen av sig.

våra kort är kopplade till samma konto, dock är de helt fristående från varandra när det kommer till scanning. Ovan har inte påverkat mig alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Sker enormt mycket stölder via självscanning. Svårt för kassapersonalen att bevisa att det var med uppsåt att stjäla eller inte.
Men visst, har man en blu-ray spelare som man ej scannat eller dyligt, är det ganska uppenbart.
Är iaf många som sätter i system att fuska och hoppa över ngn småsak ibland, som tex ketchup, en liter mjölk etc.

Frågan är om det sker mer snatterier med självscanning, eller om folk som vill snatta bara väljer det alternativet eftersom risken för att bli polisanmäld är mindre. Har en kompis som har jobbat med att sitta i kassan i en närbutik. Enligt henne hände det ganska ofta att människor som handlade för flera hundra kronor passade på att stoppa en dajm eller risifrutti i fickan. Procentuellt, sett till hela köpebeloppet, var snatteriet väldigt litet och kändes totalt onödigt. Butikerna som har självscanning kanske vet att folk fuskar, men att förlusterna är så små att de ändå täcks in av vinsterna med självscanning?

Har dessutom hört att kassapersonalen generellt gör fler fel än den genomsnittlige självscannaren, vilket i sin tur skulle leda till mindre svinn hos butiker med självscanning. Någon som kan bekräfta/dementera?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Hedersmedlem

Jag försöker alltid vara ärlig, känns bättre så. Dessutom gör jag alltid överslag i huvudet vad varorna kostar som jag lägger i vagnen och diffar det mer än 50kr så brukar det vara fel på kvittot (oftast för höga priser) men ibland handlar det om någon glömd vara undertill på vagnen. Häromdagen missade både jag och kassörskan 10kg kattsand och den såg jag först efter jag rullat iväg. Gick givetvis tillbaks och betalade. Hänt samma sak en gång tidigare fast när jag skulle lasta bilen, gick även då tillbaka och betalade. Mycket sällan att något missas om det ligger i vagnen, men det har hänt det också.

Känns märkligt att man kan missa 3000kr i varor när man ska betala utan att fundera en gång extra, men stress kan göra mycket konstigt med folk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Föredetting

En klassiker är ju vissa mindre nogräknade människor som går och handlar i grupp. De är 3-4 pers, och fyller var sin kundvagn. De scannar allt som läggs i en, sedan om allt går igenom i kassan knallar de ut och får 2-3 gånger mer än de betalt för. Åker de på avstämning sticker de som inte har scannat in saker till en vanlig kassa, medan avstämningen går igenom för den som scannat allt i sin vagn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Eftersom trådskaparen själv frågar, så är det korrekta ordet "periodicitet".

Jag handlar bara av Axfood sedan många år eftersom Hemköp och Willy's uppfyller de olika kraven jag har, inklusive personal. Ingen butik i närheten har självskanning, så en ickefråga för mig. Skulle det varit kontroll var tredje gång som någon sa så hade jag nog blivit lite butter.

Vad är de för krav du har om man får fråga? Är nyfiken då jag själv nästan uteslutande handlar på Willys.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kanon att få svar. Även en tanke jag inte hade igår då jag skrev tråden.

När det görs fullkontroll. Plockar och packar man själv då eller hjälper butiken till? Coop får man göra det själv. Hjälper de till på Ica att plocka och packa vid kontroll, då byter jag nog butik.

Kontrollerna gör mig inget som sagt men att börja om på nytt som på Coop med att ofta åka på att plocka upp och packa ner själv när man är bra seg och svetten flödar i huvudet/ansiktet ändå.

De gångerna som jag har fått en "full kontroll", så är det jag som lägger upp varorna i en "vanlig" kassa med band. Varorna registreras precis som vanligt och jag får packa ner dem själv. Även om man scannat allt, är man alltid lika nervös att det inte skall stämma...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

En till parameter som jag hört från en butikschef på ICA Maxi som tas med i beräkningen av kontrollfrekvensen är hur man har rört sig i butiken( ja dessa hand scanners spårar dina rörelser i butiken). Ifall du tex spenderat en viss tid vid köttdiskarna men inte registrerat någon vara det så kan det komma upp en flagga om kontroll i systemet. Ifall du scannat många varor som du sedan raderar i scannern så brukar det också leda till kontroll.

Så hur frekvent man blir kontrollerad är väldigt komplicerat att beräkna.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Kanon att få svar. Även en tanke jag inte hade igår då jag skrev tråden.

När det görs fullkontroll. Plockar och packar man själv då eller hjälper butiken till? Coop får man göra det själv. Hjälper de till på Ica att plocka och packa vid kontroll, då byter jag nog butik.

Kontrollerna gör mig inget som sagt men att börja om på nytt som på Coop med att ofta åka på att plocka upp och packa ner själv när man är bra seg och svetten flödar i huvudet/ansiktet ändå.

Tror det varierar, mitt stamställe (Ica Kvantum, Gränby Centrum i Uppsala) har ibland haft personal som hjälpt till att packa. Tror det är vid tider då det är väldigt mycket kunder i butiken. Sist jag fick en full avstämning, vilket var första gången på bra mycket mer än ett år, fick jag ingen hjälp men däremot en Marabou chokladkaka som tack när allt stämde.

Tror dock inte att personalen får hjälpa till med uppackning vid en full avstämning. Risken för butiken är att en oärlig kund skyller på att personalen smusslat dit varor som denne inte scannat när de hjälpte till att packa upp varor.

Kuriosa, en gång när jag fick en full avstämning hade jag två paket blöjor under vagnen som var scannade men som jag glömde lägga upp på bandet. Vart såklart fel på avstämningen men kassörskan ursäktade att hon glömt kolla under vagnen (tydligen en rutin de hade) och lovade skriva en rapport för att min nivå som scanningskund inte skulle påverkas.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Skrivet av Hutter:

Vi handlar på Ica Maxi med självscanning.

Det var länge sedan jag blev kontrollerad. Dock är min fru avstängd på livstid då hon missade att scanna kött för 3000 kr Hon var tokstressad inför bröllopsfest och skulle plocka upp beställt kött samt handlade massa annat. Av någon anledning tappade hon helt bort att scanna köttet och det blev kontroll. All cred till Ica som skötte det väldigt smidigt hon skämdes öronen av sig.

våra kort är kopplade till samma konto, dock är de helt fristående från varandra när det kommer till scanning. Ovan har inte påverkat mig alls.

Låter ju sjukt att dom inte räknas som engångsföreteelse.Antar hon handa för stor summa dessutom, så köttet kan ju inte varit dyrare än resten.

Men lämpligare straff vore antingen par extra kontroller per handling eller att man blir av med självscanning ett par veckor/någon månad och sen några kontroller för att se att det inte missbrukas igen.

Skrivet av thompo:

Frågan är om det sker mer snatterier med självscanning, eller om folk som vill snatta bara väljer det alternativet eftersom risken för att bli polisanmäld är mindre. Har en kompis som har jobbat med att sitta i kassan i en närbutik. Enligt henne hände det ganska ofta att människor som handlade för flera hundra kronor passade på att stoppa en dajm eller risifrutti i fickan. Procentuellt, sett till hela köpebeloppet, var snatteriet väldigt litet och kändes totalt onödigt. Butikerna som har självscanning kanske vet att folk fuskar, men att förlusterna är så små att de ändå täcks in av vinsterna med självscanning?

Har dessutom hört att kassapersonalen generellt gör fler fel än den genomsnittlige självscannaren, vilket i sin tur skulle leda till mindre svinn hos butiker med självscanning. Någon som kan bekräfta/dementera?

Risken om man glömmer en vara och får avstämning så blir det en prick alltså du åker ner en nivå och risken ökar att du får göra en ny kontroll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

kör självscanning på Ica Maxi och har nog haft 5-6kontroller på alla åren jag har haft självscanning och har haft det sedan det kom.
Ang. packning etc.. jag har bara behövt packa upp varorna själv på bandet, sedan har någon i personalen packat varorna i mina kassor åt mig.
Så kontrollen har aldrig varit något problem för mig, har dock endast lyckas stämpla med extra varor när kontrollen varit.
Jag scannade och la i en vara, tjejen tyckte ej vi behövde det och la ut varan, utan att ta bort den på självscanningen :).
Tycker självscanningen är ett extremt bra system och underlättar så mycket och man slipper den jobbiga kön och sedan behöva stress packa allt på bandet

Permalänk
Medlem

Använder både coop och ica självscanning och tycker det är fler kontroller på coop men det kanske beror på att vi handlar där ganska sällan?

Senaste året har jag åkt på tre kontroller hos ica och 2 var pga att vi hade hittat varor som inte fanns i systemet så vi själva gick och bad om kontroll, den tredje var dock slumpmässig så ungefär en sån per år för oss.
Har aldrig fått någon hjälp med ner och uppackning men kan inte säga att det känts som ett problem då kontrollerna kommer så sällan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag som alltid har koll på priserna på hyllkanten men inte använt självskanning i matvarubutik än, vad händer alla de gånger priset är fel? Händer i stort sett varje gång jag handlar och nästan alltid är priset för högt, därför har det betydelse.

Förra veckan fick ansvarig personal kallas till kassan eftersom ett erbjudande plockats ner och ändrats i systemet under tiden jag rullade mot kassorna. 78kr extra för några kartonger ägg är en avsevärd skillnad. Jag hade rätt givetvis, men den typen av krångel irriterar. Är det någon som tror att ICA är bättre så var en anledning till att jag bytte från ICA till Hemköp/Willys att ICA vid den tidpunkten hade ungefär tredubbla antalet prisfel.

Och ja, jag memorerar alla priser exakt, oavsett antalet varor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Och ja, jag memorerar alla priser exakt, oavsett antalet varor.

Hur mycket handlar du i taget om jag får fråga? Själv handlar jag för ~800 kr varje gång och skulle aldrig kunna komma ihåg priserna eller göra överslag på vad det ska kosta...

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MultiMan:

Känns märkligt att man kan missa 3000kr i varor när man ska betala utan att fundera en gång extra, men stress kan göra mycket konstigt med folk.

Kontrollen sker i steget innan man får veta vad totalsumman blir så man kan inte se vad man ska betala innan kontrollen begärs (om man inte kollar summan i scannern innan man lämnar ifrån sig den).

Skrivet av MultiMan:

Jag som alltid har koll på priserna på hyllkanten men inte använt självskanning i matvarubutik än, vad händer alla de gånger priset är fel? Händer i stort sett varje gång jag handlar och nästan alltid är priset för högt, därför har det betydelse.

På Ica har de två typer av kassor för självscanning, en helt automatisk där man gör allt själv och en bemannad, är något pris fel eller att det inte går att scanna är det bara att välja den bemannade kassan och säga till om det så fixar personalen det. Om man köper varor med 18-års är det oftast snabbast att välja den bemannade med eftersom man ändå åker på leg-kontroll och i de automatiska måste man då vänta på personal.

Själv missade vi scanna några läsk-flaskor på Ica Maxi för över ett år sen och det var inget mer än att kassörskan sa "ni missade läsken" men vi har sen inte fått någon ny kontroll efter det för att på så sätt "bevisa" vår ärlighet. Kanske räknas inte småsummor (25kr i det här fallet) om man varit duktig innan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag vågar inte ta självscanning när jag handlar på ica. Sist jag handlade men självscanning (första gången) så skulle de kontrollera tre varor, och då stämde det inte och allting kontrollerades. Då visade det sig att det inte var något fel, allt stämde. Nästa gång jag handlar är jag ganska övertygad om att jag kommer bli kontrollerad pga detta och då kan jag lika gärna betala i en vanlig kassa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thompo:

Hur mycket handlar du i taget om jag får fråga? Själv handlar jag för ~800 kr varje gång och skulle aldrig kunna komma ihåg priserna eller göra överslag på vad det ska kosta...

700-1100 oftast.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Föredetting
Skrivet av MultiMan:

700-1100 oftast.

Och 75:- i diff på några kartonger ägg? Är det månne ägg du handlar för en tusing varje gång?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meantek:

Och 75:- i diff på några kartonger ägg? Är det månne ägg du handlar för en tusing varje gång?

Det var erbjudande på 6-pack eco-ägg för 5kr asken, så med normalpris på 19kr så behövdes det inte så många. Inte ens kort datum, så därför köpte jag några stycken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av thompo:

Hur mycket handlar du i taget om jag får fråga? Själv handlar jag för ~800 kr varje gång och skulle aldrig kunna komma ihåg priserna eller göra överslag på vad det ska kosta...

Jag kan hålla reda på reor, t.ex ta två få tre typ Men inte varje varas pris.

Skrivet av MultiMan:

700-1100 oftast.

Helt otroligt du kan hålla koll på småsummor Kan på sin höjd kolla så dom varor som man köper för det är billigare, kontrollerar jag. Men inte varit med om att rea tar slut samma minut man plockar i varor. måste haft extrem otur. Dom har t.ex här i mindre ica butik tagit bort en rea, men den gäller ändå fortfarande i kassan

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av MultiMan:

Jag som alltid har koll på priserna på hyllkanten men inte använt självskanning i matvarubutik än, vad händer alla de gånger priset är fel? Händer i stort sett varje gång jag handlar och nästan alltid är priset för högt, därför har det betydelse.

Förra veckan fick ansvarig personal kallas till kassan eftersom ett erbjudande plockats ner och ändrats i systemet under tiden jag rullade mot kassorna. 78kr extra för några kartonger ägg är en avsevärd skillnad. Jag hade rätt givetvis, men den typen av krångel irriterar. Är det någon som tror att ICA är bättre så var en anledning till att jag bytte från ICA till Hemköp/Willys att ICA vid den tidpunkten hade ungefär tredubbla antalet prisfel.

Och ja, jag memorerar alla priser exakt, oavsett antalet varor.

Där jag handlar finns det alltid minst 1 personal vid kassan som man kan säga till om det är något. Jag har dock aldrig upptäckt något fel, eftersom skannern alltid visar priset så ser man där om det sticker iväg något. De flesta (om inte alla) erbjudanden syns också direkt på skannern om det gäller eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker att självscanning är en av de bättre grejerna handeln har uppfunnit. Just att slippa köa och vänta på kassörskor känns riktigt bra, och sen att inte behöva packa om varor.
Sen sparar det mycket på en kassörs armar och axlar.

Dock tycker jag systemen har blivit lite bättre först på senaste året.

Hittils har jag inte haft en enda avstämmning som inte vart 100 % korrekt. Men jag har lyckats med konststycket att betala för en annans varor, samtidigt som mina inte blev betalda.
Det krävdes lite övertalning på ICA butiken för att de skulle tro mig.

Lyckligtvis hade jag sparat alla kvitton just den månaden och kunde hitta just det kvittot.
Det roliga var att för det första skiljde det knappt 1 minut mellan min scanner och den andra personens scanner (när kvittot skapades), samt att det skiljde ca 3 kr på beloppet.

Det var märkligt när jag kunde uppvisa ett kvitto samtidigt som mina varor inte blev betalda.
Ännu märkligare var det när ICA letade fram transaktionerna och kom fram till att två personer hade betalat samma kvitto !
Att jag visste att kvittot inte var mitt berodde på att avokado stod högst upp på kvittot. Jag personligen hade aldrig hittils handlat en avokado, de övriga varor kunde vart vem som helst, inget avvikande.

Jag försökte förklara för kassörskan att systemet borde ha inbyggd spärr mot att betala samma transaktion två gånger, då hade ju detta inte hänt. Men de sa bara att jag måste titta noggrant på vad som stod på skärmen, (starta skulle det stå). (Jag tror att jag lyckades stoppa Ica kortet när det stod avsluta)
Tror inte kassörskan riktigt hängde med mitt resonemang med en spärr för att betala samma transaktion två gånger.

Men senaste året har jag fått allt färre och färre avstämningar på ICA, oavsett hur ofta eller hur sällan jag har handlat.

Dock har jag tröttnat på Coop, de verkar ha ett system som känner av något slags genomsnitt, vilket innebär att om man avviker från detta mot ett lägre belopp får man avstämning.

Jag åkte på avstämning 4 gånger på rad när jag handlade 2-5 varor mot normalt 30-50 varor. Och självklart hade man bråttom alla gångerna.
Påpekade detta för kassörskan och frågade varför man får avstämning när man handlar lite, hon bara log och sa: det är väl bra, det går snabbare, och kommenterade ingenting mer.
Jag har inte handlat med självscanning sen dess, orkar inte bli kontrollerad så ofta.
Även där har jag haft 100 % korrekta avstämningar.

Men det verkar som när det är mycket folk, blir det inte lika mycket avstämningar på ICA. Varje gång när jag fått avstämning har det varit väldigt få människor i butiken, flest har jag fått sent på kvällen.

Permalänk
Medlem

Är nästan höjden av ironi att jag gnäller om rädslan att byta kedja för jag orkar inte med de stora kontrollerna i täta intervaller (än en gång. Ifrågasätter inte dem egentligen, bara att jag inte orkar "starta" om med ständiga kontroller innan man bygger upp förtroende).

Åkte som vanligt och veckohandlade och köper ungefär samma skräp som jämnt bara för att sen stå där, svettig som vanligt, och ska checka ut och Coopkortet fungerade inte i terminalen!!!? Inte i någon terminal! Pratade med den som stod på pass och hon kollade i terminalen de har vid utcheckningen och, nä. Kortet fungerade inte där heller.

Fick höra. "Ni får beställa nytt kort! Förr kunde vi ta fram scannern här i kassan men inte nu längre.". Blev faktiskt rejält ledsen när jag fick höra att "ni får gå genom vanlig kassa!". Var så dum när det hände för jag trodde efter att ha handlat i decennier i butiken att jag åtminstonde kunde få köra genom allt i "kontrollkassan" men det blev det nej på. Fick ställa mig i vanliga kassan.

Dretjobbigt. Allt som var nerpackat och klart. Försöka lägga upp allt så killen i kassan inte skulle behöva snurra och vända på allt. Knyta upp påsar som jag lagt ner frysvaror i i frysväska mm...... Folk bakom i kön som suckade och gnällde. Svetten lackade. Betala och lubba ner till änden på bandet och stå där och försöka packa ner allt med folks blickar på vad man handlat och ungar som satt på "ramperna" och inte flyttade sig. *blääääh*

Som sagt. Besviken på att inte kunna få hjälp med att åtminstonde slippa stå i kassakö efter att ha sett folk växa upp i butiken.

För att gira av i min egen tråd. Som Coop gör nu kommer inte Coop finnas kvar om en fem-sex år. Bonussystemet som försvann. Poängsystemet som är värdelöst så här långt jag sett det. Minskat utbud av varor. Dessutom butiken jag handlar i händer det varje vecka att jag får påpeka produkter som gått förbi "senaste datum"märkning utan större intresse att ta bort produkterna på studs. Går jag tillbaks innan jag drar så ligger grejerna kvar...

Tillbaks i spåret igen. Med upplevelsen sist men kortet som la av och få stå i vanlig kassakö för första gången på över tio år var en mardröm. Snacka om att ha vant mig med självscanning!

En not till. Att "fuska" med scanning skulle aldrig falla mig in. Älskar det och skulle aldrig svika det förtroendet.

Skrivet av '[SH:

;14955045']Tror det varierar, mitt stamställe (Ica Kvantum, Gränby Centrum i Uppsala) har ibland haft personal som hjälpt till att packa. Tror det är vid tider då det är väldigt mycket kunder i butiken. Sist jag fick en full avstämning, vilket var första gången på bra mycket mer än ett år, fick jag ingen hjälp men däremot en Marabou chokladkaka som tack när allt stämde

Åh. Mitt gamla OBS. Växte upp i Gränby så där var man ofta. Brukade handla på Coop där ibland av nostalgiskäl innan det blev "Coop Extra". Min bror handlar på Ica Kvantum där. (Usch. Många "där" blev det av mig *fyy*.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk