Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Söker PRAO-plats!

Hej!

Jag går i klass 9 och vi har fått i uppdrag att hitta en PRAO-plats till v. 47. Jag har hört av mig till Inet men fick som svar att de tar endast emot om man ska vara en längre period.
Jag bor i Örebro men har tillgång till boende i Stockholm, så datorbutiker där är lika intressanta. Kom med förslag!
OBS: Jag är intresserad av datorer/komponenter, inte data/programmering.

MVH

Dator: R7 1700 @ 3,9 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: G Pro | Shine 3 MX Red

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Komplett/Webbhallen?
Hur länga ska ni vara på praktik?

GrumpyGaming.net - GG Discord
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 2x 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 12TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av DaveAzoicer:

Komplett/Webbhallen?
Hur länga ska ni vara på praktik?

Webhallen ska jag absolut ta kontakt med. Har Komplett någon fysisk butik?

En vecka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av MrMunchy:

Hej!

Jag går i klass 9 och vi har fått i uppdrag att hitta en PRAO-plats till v. 47. Jag har hört av mig till Inet men fick som svar att de tar endast emot om man ska vara en längre period.
Jag bor i Örebro men har tillgång till boende i Stockholm, så datorbutiker där är lika intressanta. Kom med förslag!
OBS: Jag är intresserad av datorer/komponenter, inte data/programmering.

MVH

Åk runt till olika datorbutiker istället för att ringa/skicka mail, det kommer garanterat öka dina chanser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromölla eller Karlskrona.
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Kakann:

Åk runt till olika datorbutiker istället för att ringa/skicka mail, det kommer garanterat öka dina chanser.

Detta 1000x!

Send me out... with a bang.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Ringde till Webhallen, möttes av svaret att de tar inte emot PRAO-elever p.g.a att deras verksamhet tydligen inte har något arbete elever skulle kunna göra.

Skrivet av Kakann:

Det var detta som jag gjorde här i Örebro. Var på Multitech Data samt TKS Data. Båda var uppbokade t.o.m v. 52.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Kan du inte kolla med kommunen? De borde ha plats för dig?

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

IT Auktion
Inrego

Företag som sysslar med återvinning av IT utrustning kan man höra med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

En sak som en gymnasielärare sa när vi skulle på praktik:

"här har ni nivån för hundar" *visar med handen i luften*

"Här har ni nivån för praktikanter" *visar med handen i luften - långt under nivån för hundar*

Som praktikant även på gymnasienivå är man mest en bromskloss och börda för företagen då man saknar rutin och kunskap som krävs i arbetslivet, så man får snällt ta det man får och knappast förvänta sig något avancerat arbete enligt speciella önskemål.

Nu menar jag inte att vara negativ, utan bara hur det faktiskt fungerar.

Lärare lever ofta i det blå och berättar hur duktiga eleverna är, men det är en helt annan sak att vara ute i yrkeslivet.

Bered dig på att ta vad som än bjuds - och var nöjd med det !

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Karaff:

En sak som en gymnasielärare sa när vi skulle på praktik:

"här har ni nivån för hundar" *visar med handen i luften*

"Här har ni nivån för praktikanter" *visar med handen i luften - långt under nivån för hundar*

Som praktikant även på gymnasienivå är man mest en bromskloss och börda för företagen då man saknar rutin och kunskap som krävs i arbetslivet, så man får snällt ta det man får och knappast förvänta sig något avancerat arbete enligt speciella önskemål.

Nu menar jag inte att vara negativ, utan bara hur det faktiskt fungerar.

Lärare lever ofta i det blå och berättar hur duktiga eleverna är, men det är en helt annan sak att vara ute i yrkeslivet.

Bered dig på att ta vad som än bjuds - och var nöjd med det !

Jag håller med dig fullständigt!

Där jag jobbar hade vi förut samarbete med flera skolor angående praktik hos oss. Detta samarbetet är nu avslutat för det tog för mycket tid från personalen att administrera dessa praktikanter. När praktikanterna kom till jobbet så var de lika förberedda som till en lektion, dvs förväntade sig att bordet skulle vara dukat!

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |