Utökning av lagring i Netgear 314 nas, krävs det likadana diskar och försvinner befintlig data?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Utökning av lagring i Netgear 314 nas, krävs det likadana diskar och försvinner befintlig data?

Hejsan jag har en Netgear 314 nas som det sitter 2st 4Gigs diskar i nu ,
nu skulle jag vilja fylla ut den med 2 st diskar till ,
kan man bara sätta in dom utan att befintliga data riskeras och kan man ha diskar av annan storlek/fabrikat ?

Förtydligad rubrik
Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Denna gången har jag ändrat den åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

tackar för hjälpen med rubrikändringen
men det verkar som om det inte hjälper med fler svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Rimligtvis skriver man ett korrekt enhetsnamn, så att folk som tittar har en chans att känna igen sig. Din NAS är en NetGEAR, men modellen heter ReadyNAS 314. Det är en x86 burk, och "den" skiter fullständigt i vad du stoppar i för diskar, blandade märken eller storlekar. Däremot är det alltid en god ide att använda likadana diskar, ner till mjukvaruversionen på diskarna. Detta så att alla diskarna uppför sig likadant när det händer saker, allt från likartade spin-upp tider, till felhantering och respons vid felkoder.
NetGEAR har en lista som visar vilka diskar de godkänner att du använder, använder du något annat kan du upptäcka att du står utan support. Garantierna på enheten gäller så klart i alla fall, men de tar inget ansvar för dina data. Nu är ansvaret de tar på sig ytterst begränsat, närmast obefintligt i alla fall, men men...

Och bara för att en disk inte finns i deras lista är det inte detsamma som att den inte kommer fungera. Jag sitter på en 4-pack Seagate ST2000VX002-1AH166 som har varit 100%'iga sedan före översvämningarna... De sitter i en NV+ V1'a från mars 2011, och har varit i drift sedan dess. Det är diskar "avsedda" för DVR system osv, inte RAID burkar.

Mitt tips hade varit att uppdatera din firmware till senaste, och sen stoppa i 4'a så stora diskar du nu känner att du kan / har råd med, av "RAID typ" från respektive tillverkare. Köper du diskarna samtidigt är risken för att få olika revisioner, och olika firmware på diskarna väldigt låg.
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.