USB-minne tappar anslutningen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005

USB-minne tappar anslutningen

Hej,

När jag använder mina USB-portar på fronten av chassit tappar USB-minnet anslutningen. USB-minnet funkar fint i portarna på baksidan och andra enheter funkar fint i portarna på framsidan. Det verkar också bara som att anslutningen kan tappas när jag överför filer, annars syns minnet hela tiden.

Några förslag?

Chassi: Fractal Design Define R4
Moderkort: MSI Z77A-GD65 Gaming
USB-minne: Corsair 64 GB USB 3.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Glapp i USB-portar är vanligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av jookeer:

Glapp i USB-portar är vanligt

Trots att inga andra enheter glappar? T.ex. har jag kopplat in telefonen och överfört stora filer utan problem, USB-minnet tappar anslutningen på mindre än en minut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Du har glapp - fixa det

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är nog så att toleranserna på kontakterna drar åt varsit håll, då kan ju ditt minne och datorporten glappa om de kombineras, men byter du en av dem så blir det kontakt, troligen så ligger kontaktstiften precis på gränsen för att fungera, du kan kanske gå runt problemet genom at ansluta nått emellan tex en förlängningskabel, eller varför inte sätta en usbhub på skrivbordet, att hålla på rycka i datorlådan är bara bökigt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Titta efter oxid på stickan och USB kontakten. I en kanon värld så guldplätterar man dessa, men tyvärr har billiga chassi och billiga minnen inte detta, vilket gör att oxider bildas som i sin tur ger dålig kontakt.
Ibland får man försöka böja USB kontakten ovansida (den plåten som går runt hela kontakten) blir lite böjd så att den trycker hårdare för att få bra kontakt. Om du gör det, gör det på USB kontakten först. Den blir lite svårare att ta in/ut, och det ska inte ens 0,25mm till för att det ska bli bra, bara precis en liten böj.