Permalänk

Teknikhistoria

Idag på tekniken fick vi i uppgift att skriva en rapport om någon tekniskt uppfinning som har utvecklats under åren.
Fick som vanligt beslutsångest därför behöver jag några ider om vad jag ska skriva om?? nämnvärt är att utöver mig i gruppen är det en tjej som inte riktigt har alla krokodiler i träsket därför kan inte ämnet vara allt för avancerat.
Tack på förhand!

Permalänk
Föredetting

Kom lite osökt att tänka på transistorn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Radio? Man kan göra det ganska coolt med att först vara det främsta kommunikationsmedlet till att sen försvinna en hel del till att nu komma tillbaka till streamingtjänster som sptoify.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ett par riktigt häftiga tekniska utvecklingar genom tiderna men ett urval kan ju vara saker som; stigbygeln, spinning jenny, bokpressen eller varför inte ståltillverkningsprocesser.

Rekommenderar varmt boken "Den skapande människan" för inspiration utifall den råkar finnas på ett bibliotek i närheten av er. Vill ni veta mer saker om svensk teknikshistoria och, om jag inte missminner mig ståltillverkning, finns även boken "Svensk teknikhistoria". Båda var kurslitteratur i kursen Teknikhistoria på LTU när jag läste den.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Kan som Willhelm ovan varmt rekommendera "Svensk teknikhistoria"