Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2005

Högfrekvent ljud

Vad gör man åt elektronik, eller skrivare i det här fallet, där ett högfrekvent ljud låter? Ungefär som när kondensatorer inte vill vara med.

Detta gäller i en fastighet med helt nydragen el och nya centraler. Samtliga skrivare (HP Laserjet M551/M570) utsänder denna tämligen otrevliga ton i standbyläge och dämpas något om man väcker upp dem.
Jag har frågat elektrikerna på plats om det berodde på dålig jord eller liknande men det låg utanför deras kunskapsområde.
Samtidigt har jag lite svårt att tänka mig att vi skulle ha fått 4 skrivare med samma fel.

Ljudet uppfattas av alla med någorlunda bibehållen hörsel så det beror inte bara på mig och en person fick ont i huvudet trots att han inte kunde höra ljudet alls.

Frågan kanske mer lämpar sig för ett el-forum men det finns ju gott om folk här som kan det mesta ändå så.

Förslag?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det är troligen nått i konstruktionen som gör att de piper, förr i tiden var det ju crt tvar som pep, numera hör man ofta ljud från switchade nätdelar och ljuden brukar påverkas av lasten, klaga till HP.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007

Tyvärr rätt så mycket elektronic som låter idag, tillverkarna sparar in på vartenda litet hörn för att maximera vinsten, även om kvalitén börjar lida :/

Även om elektrikerna kanske inte vet nånting om skrivaren, så borde dom väl iaf kunna kolla om jordningen är OK?

Ligger skrivaren i sleep läge borde den vara helt tyst.

Kanske dags att testa Canon istället?