SSD garanti utan kvitto

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2011

SSD garanti utan kvitto

Jag tänkte byta ut min gamla 128GB ssd disk i min macbook pro till en ny och upptäckte att en kille i staden där jag bor säljer en Samsung 840 EVO 500GB. Saken är den att han har fått den som gåva och där med finns inget kvitto. Någon som vet vad som gäller vid ett sånt här tillfälle, kan man skicka in den på garanti om fel upptäcks? Vad jag har läst på nätet så har disken 3 årsgaranti, Jag har skickat frågan till Samsung men har inte fått något svar än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av TheQuo:

Jag tänkte byta ut min gamla 128GB ssd disk i min macbook pro till en ny och upptäckte att en kille i staden där jag bor säljer en Samsung 840 EVO 500GB. Saken är den att han har fått den som gåva och där med finns inget kvitto. Någon som vet vad som gäller vid ett sånt här tillfälle, kan man skicka in den på garanti om fel upptäcks? Vad jag har läst på nätet så har disken 3 årsgaranti, Jag har skickat frågan till Samsung men har inte fått något svar än.

Ibland kan dom gå på när SSD tillverkades, då på serienumret, men det är helt upp till tillverkaren att göra, annars måste kvitto finnas

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av jnsson:

Ibland kan dom gå på när SSD tillverkades, då på serienumret, men det är helt upp till tillverkaren att göra, annars måste kvitto finnas

Fick nu svar av Samsung:

Tack för ditt mail till Samsung Support. Även om du inte har kvittot ska serviceverkstaden utifrån ditt serienummer kunna se tillverkningsdatum och på så vis kunna räkna ut garantitiden. Om du behöver nyttja garantin kontaktar du återförsäljaren, alternativt tar kontakt med Samsung Service direkt:
http://www.samsungservice.se/kontakt/

Verkar ju som det ska fungera men är fortfarande lite osäker efter svaret. De kan ju absolut se med hjälp av serienumret hur mycket tid av garantin är kvar men är det samma sak som garantin gäller? Hur tolkar ni svaret?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Även om säljaren fått SSDn som gåva bör det finnas ett kvitto hos givaren.

Om säljaren inte vill plocka fram kvittot finns två möjligheter.
1. Kvitto finns inte för det är stöldgods.
2. Säljaren skäms över att berätta att han ska omvandla gåvan till pengar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Hardware guy:

Även om säljaren fått SSDn som gåva bör det finnas ett kvitto hos givaren.

Om säljaren inte vill plocka fram kvittot finns två möjligheter.
1. Kvitto finns inte för det är stöldgods.
2. Säljaren skäms över att berätta att han ska omvandla gåvan till pengar.

Nu fick jag ett nytt meddelande av Samsung

Hej Mats,

Det har tyvärr blivit en felhänvisning i detta fallet, vi kan tyvärr inte hantera SSD diskar på verkstaden.
Det är alltid återförsäljaren i detta fallet man måste vända sig till, för vi kan inte reklamera den genom oss.

Så man måste alltså ta reda på vart den kommer ifrån och ta detta med dom.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Emil Johansson
Kundtjänst
Nordic EASC AB - Samsung Service
Torshamnsgatan 27
SE-164 40 KISTA
PHONE: +46 (0)8 590 991 50
Web: www.samsungservice.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Hardware guy:

Även om säljaren fått SSDn som gåva bör det finnas ett kvitto hos givaren.

Om säljaren inte vill plocka fram kvittot finns två möjligheter.
1. Kvitto finns inte för det är stöldgods.
2. Säljaren skäms över att berätta att han ska omvandla gåvan till pengar.

Eller det mest troliga att kvittot inte finns kvar. Gillar att det första du tror om folk, är att det är stöldgods.

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av TheQuo:

Fick nu svar av Samsung:

Tack för ditt mail till Samsung Support. Även om du inte har kvittot ska serviceverkstaden utifrån ditt serienummer kunna se tillverkningsdatum och på så vis kunna räkna ut garantitiden. Om du behöver nyttja garantin kontaktar du återförsäljaren, alternativt tar kontakt med Samsung Service direkt:
http://www.samsungservice.se/kontakt/

Verkar ju som det ska fungera men är fortfarande lite osäker efter svaret. De kan ju absolut se med hjälp av serienumret hur mycket tid av garantin är kvar men är det samma sak som garantin gäller? Hur tolkar ni svaret?

Jag såg din andra post, men svarar på din fråga om det är samma sak som som garantin, och ja, men dom går då efter när SSD:n tillverkades, vilken normalt vis är flera månader innan den personen före dig köpte den, så det kortar ner garantiperioden avsevärt

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: Asus Maximus VI Hero CPU: Intel Core i5-4670K @ 3.4GHz Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 16GB 1600MHz SSD: Intel 520 SSD 180GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och HP EliteBook 8470p. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av TheQuo:

Nu fick jag ett nytt meddelande av Samsung

Hej Mats,

Det har tyvärr blivit en felhänvisning i detta fallet, vi kan tyvärr inte hantera SSD diskar på verkstaden.
Det är alltid återförsäljaren i detta fallet man måste vända sig till, för vi kan inte reklamera den genom oss.

Så man måste alltså ta reda på vart den kommer ifrån och ta detta med dom.

Tack på förhand

Med vänliga hälsningar
Emil Johansson
Kundtjänst
Nordic EASC AB - Samsung Service
Torshamnsgatan 27
SE-164 40 KISTA
PHONE: +46 (0)8 590 991 50
Web: www.samsungservice.se

Vet inte vem du har varit i kontakt med på Samsung, men den personen är felinformerad alternativ har ingen koll. Det som gäller är följande för Samsungs SSDer efter en snabb googleing:

Om ett giltigt inköpsbevis inte finns tillgängligt, bestäms den begränsade garantiperioden av
tillverkningsdatum.

Källa:
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...
http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/minisite...

5820K 4,3 GHz OC | MSI X99S Gaming 9 AC | Asus GTX 1060 6GB | Corsair Vengeance wLED DDR4 3200MHz CL16 4x16GB | Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | Corsair K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Jag har utnyttjat tillverkargarantier vid några tillfällen när leverantören jag köpt av gått i kk. Jag har alltid behövt visa upp kvitto ändå. Så oavsett vad de säger nu så finns det en viss osäkerhet runt detta, vilket bör påverka priset tycker jag. Inget kvitto = lägre pris.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Mar 2003

Sen kan man ju verkligen undra vilken nytta man har av kvittot, då garanti, i nästan alla fall, endast gäller ursprungliga köparen.

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
台北市中正區
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av 2000+:

Sen kan man ju verkligen undra vilken nytta man har av kvittot, då garanti, i nästan alla fall, endast gäller ursprungliga köparen.

Förutom just de fall där tillverkaren tar på sig ansvaret direkt med hjälp av endast serienummer. Har reklamerat grejer direkt mot främst minnes- och lagringstillverkare utan kvitto förut, där har de alltid gått på serienummer och skitit i kvitton. Om Samsung däremot sköter det genom sina återförsäljare är det ju kört.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.