Intel 730 Series 2.5" SSD 480GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skönt att höra, det är dags att Intel blir utmanade på den biten.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 730 verkar vara den mest driftsäkra disken så nästa generation blir nog riktigt bra skulle jag tro

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Intel 730 240gb

Läshastighet 550 MB/sek
Skrivhastighet 270 MB/sek

480gb

Läshastighet 550 MB/sek
Skrivhastighet 450 MB/sek

Det var inga bra siffror enligt mig iaf inte för 240gb versionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Intel 730 240gb

Läshastighet 550 MB/sek
Skrivhastighet 270 MB/sek

480gb

Läshastighet 550 MB/sek
Skrivhastighet 450 MB/sek

Det var inga bra siffror enligt mig iaf inte för 240gb versionen

Har du stora sekventiella skrivningar som hobby eller?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LemonIllusion:

Har du stora sekventiella skrivningar som hobby eller?

Säger de samma haha
Man ska kolla på IOPS och 4K speed allt annat är inte relevant.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Säger de samma haha
Man ska kolla på IOPS och 4K speed allt annat är inte relevant.

Med tanke på att 850 Pro ska ha 300MB/s+ i 4k-32, så är verkligen 270MB/s seq på 730 relativt, då den helt enkelt saknar bandbredden.

Det är lite vikt i sekventiell hastigheten faktiskt som många inte tänker på, för den avgör bandbredden för SSDns skrivning. När de har för få flashkretsat så ser du det direkt i sekventiell skrivhastighet. Om din 4k-32 ligger nära den gränsen så riskerar du får flaskhals och tappa prestanda i hård last. Så du vill ha lite skillnad mellan dem för att garantera att den inte flaskar i bandbredd mot flashkretsarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

50-60gb är inte normal användning dag.
att ens gå över 10gb dag är en prestation.
så 5xnormal gör att disken inte riktigt hinner med i att återställa prestandan.

Skitsnack! Det är verkligen inte en prestation. Det räcker med att du använder youtube någon timme om dagen för att lätt komma över denna gräns. Redan nu har jag skrivit runt 4gb med min webbläsare och det för bara några timmar.

Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att 850 Pro ska ha 300MB/s+ i 4k-32, så är verkligen 270MB/s seq på 730 relativt, då den helt enkelt saknar bandbredden.

Det är lite vikt i sekventiell hastigheten faktiskt som många inte tänker på, för den avgör bandbredden för SSDns skrivning. När de har för få flashkretsat så ser du det direkt i sekventiell skrivhastighet. Om din 4k-32 ligger nära den gränsen så riskerar du får flaskhals och tappa prestanda i hård last. Så du vill ha lite skillnad mellan dem för att garantera att den inte flaskar i bandbredd mot flashkretsarna.

Vilken gräns? Skillnad mellan vilka?

Permalänk
Skrivet av Flopper:

50-60gb är inte normal användning dag.
att ens gå över 10gb dag är en prestation.
så 5xnormal gör att disken inte riktigt hinner med i att återställa prestandan.

Statistiken för den SSD som är min systemdisk ger att min användning ligger på drygt 5GB skrivna bytes / timme i genomsnitt för den tid maskinen varit påslagen.
Blev lite förvånad att det är så mycket skrivningar.

Power-on hours: 175
Total bytes written: 0.89 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vanlighalsning:

Statistiken för den SSD som är min systemdisk ger att min användning ligger på drygt 5GB skrivna bytes / timme i genomsnitt för den tid maskinen varit påslagen.
Blev lite förvånad att det är så mycket skrivningar.

Power-on hours: 175
Total bytes written: 0.89 TB

inte en medelanvändare då.
min m4 hade efter 4 år slagits på 1665ggr med drifttid på 10173 timmar och var på 95% liv kvar.
crucial säger 72tb skrivmängd så med 95% kvar är disken efter 4 år som ny.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

Skitsnack! Det är verkligen inte en prestation. Det räcker med att du använder youtube någon timme om dagen för att lätt komma över denna gräns. Redan nu har jag skrivit runt 4gb med min webbläsare och det för bara några timmar.

De siffror jag sett indikerar mängder runt omkring 10gb. De är dock ett par år gamla.
Youtube tex har ju blivit en en kattindustri
min gamla ssd, så skrevs ca 4tb på 4 år dvs 1 tb per år, (Crucial m4, 72tb enligt crucial 95% fräschl) vilket lägger min användning runt 3gb dag.
(ifall smart nu visar rätt etc..)
så för mig var det så så kan inte säga att min användning är skitsnack.

Min nuvarande nya ssd även om min användning nu skulle öka låt säga 30gb dag 10ggr min användning de senaste åren så skrivs 10tb år.
med den ökningen av användning, räcker disken 15 år. Rent allmänt skulle jag säga att medelanvändaren inte skriver speciellt mycket till sin ssd.
Dagens ssd är troligen uträknande efter normalanvändare och vi ser 3-5 års garanti med x antal GB dag som en tillverkare troligen tar i ovanför en normal användning av disken.

tex Mx100 har 3 års garanti med 72Tb endurance.
Ifall en användare skriver 50gb dag så skulle den disken skriva 18tb år och 54tb 3 år.
Jag antar att tillverkaren antar att mer än 50gb inte är troligt idagsläget.
de skulle då riskera garanti ärenden och de vill nog hellre sälja en ny disk innan den gamla blir "gammal"

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

De siffror jag sett indikerar mängder runt omkring 10gb. De är dock ett par år gamla.
Youtube tex har ju blivit en en kattindustri
min gamla ssd, så skrevs ca 4tb på 4 år dvs 1 tb per år, (Crucial m4, 72tb enligt crucial 95% fräschl) vilket lägger min användning runt 3gb dag.
(ifall smart nu visar rätt etc..)
så för mig var det så så kan inte säga att min användning är skitsnack.

Min nuvarande nya ssd även om min användning nu skulle öka låt säga 30gb dag 10ggr min användning de senaste åren så skrivs 10tb år.
med den ökningen av användning, räcker disken 15 år. Rent allmänt skulle jag säga att medelanvändaren inte skriver speciellt mycket till sin ssd.
Dagens ssd är troligen uträknande efter normalanvändare och vi ser 3-5 års garanti med x antal GB dag som en tillverkare troligen tar i ovanför en normal användning av disken.

Jag utgår som sagt efter min användning. På snart 11.000 timmars drifttid på min Samsung 840 Pro har den skrivits 13,3TB på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

inte en medelanvändare då.
min m4 hade efter 4 år slagits på 1665ggr med drifttid på 10173 timmar och var på 95% liv kvar.
crucial säger 72tb skrivmängd så med 95% kvar är disken efter 4 år som ny.

Skrivet av anon114264:

Jag utgår som sagt efter min användning. På snart 11.000 timmars drifttid på min Samsung 840 Pro har den skrivits 13,3TB på.

Tror ni båda behöver lära er en sak...
Alla använder inte datorn på samma sätt

Jag tror att folk är rädda för att deras SSD ska slitas ut i förtid, eftersom det är det vi har fått lära oss från dag 1 med SSD. Använd den så lite som möjligt. Vi har ju tills senaste 1-2 åren mest spekulerat hur länge de skulle räcka till. Och det som skrämde mig när tex SandForce och MLC kom, var att disken på väldigt kort tid kunde skriva sig till döds. Men en hårddisk som jobbar 24/7 i tung last kommer slita sig till döds den med.

Poängen är, de går sönder precis som hårddiskar efter tillräckligt många år, vare sig du använder dem eller inte. Det är bara något annat i dem som går sönder.
Så använd dem, var inte rädda för att skriva 50TB om du känner för det. Tänk bara på att de billigare har väl 200-300TB innan de tror de är slut, medan lite dyrare kanske klarar 500-1000TB istället. Välj bara en disk som passar dina behov och till vad du ska använda dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Tror ni båda behöver lära er en sak...
Alla använder inte datorn på samma sätt

Helt omöjligt, slår på och av datorn.
visst en del kör sömn läge som kostar ström men används datorn till annat? Apple Ipad ja men PC?

Ungdomar är sällan normal användare utan mer digitala extrem användare.
Min syster tex, betalar räkningar, kollar busstider, köper saker.
I övrigt är det ren surfning som inte direkt kostar mycket skrivtid och de allra flesta jag känner ligger på den nivån förutom ungdomar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Helt omöjligt, slår på och av datorn.
visst en del kör sömn läge som kostar ström men används datorn till annat? Apple Ipad ja men PC?

Ungdomar är sällan normal användare utan mer digitala extrem användare.
Min syster tex, betalar räkningar, kollar busstider, köper saker.
I övrigt är det ren surfning som inte direkt kostar mycket skrivtid och de allra flesta jag känner ligger på den nivån förutom ungdomar.

Själv ligger jag över surfaren pga youtube och en massa spel på steam mm som hela tiden ska uppdateras varje vecka känns det som. Vissa spel som Planetside skriver ju några GB (som värst var det nog nära 8GB) varje gång de uppdaterar.

Förstår ärligt inte varför Youtube och andra streamande tjänster ska tillfälligt skriva allt mög till disken. Är vid sådana situationer som SSD med SLC cache är guld värt, då det sliter mindre på disken.