Sony z3 inte så vattentät !

Permalänk

Sony z3 inte så vattentät !

Specifikationerna för z3:n säger

Du kan använda enheten:
• i dammiga miljöer, t.ex. på en blåsig strand.
• när dina fingrar är blöta.
• i vissa extrema väderförhållanden, t.ex. när det snöar eller regnar.
• i sötvatten (ej salt) som är mindre än 1,5 meter djupt, t.ex. i en sjö eller älv med sötvatten.
• i en bassäng med klor.

Telefon va ca 5 dagar gammal och var på det lokala badhuset med dotter och fru, tog duschen innan man gick ut och därefter satt i den max 3dm poolen med fru och tog ett filmklipp under vatten, hann ladda upp det och strax därefter slutade skärmen att reagera på tryck. Inte ens efter att fått torka i 3h så fungerade touchen men allt annat utom ljud då den bara pep då.
Dagen efter på bilprovningen testade jag tvångsomstarta den några gånger genom att avlägsna simkortet och fick den tillslut att reagera om jag skippade simkortet då man bara svipar då, men tillslut efter flera till ur och i tagningar även med simkort i.

Allt verkade fungera som vanligt förutom att skärmen saknar totalt allt ljus och är riktigt mörk, den reklamerades och skickades till cr services enlig Halebops rekomendationer, En ny är nu på väg hem och jag har mailat om svar vad som var orsaken då det uppenbarligen inte var handhavande fel.

Är det fler som hunnit med att uppleva dessa problem? funderar på att sänka den nya i 720l akvariumet och filma allt med en extern kamera även.

Jag köpte telefon just för sina specifikationer av det med väta då jag ofta är i kontakt med vatten.

Visa signatur

ge efter bara

Permalänk
Medlem

Det är surt, nu är vi två.
Såg att du kommenterade på min video (antar att det var du iallafall).

En kille som haft samma problem med en Z2 hörde av sig och sa att han fått den utbytt två ggr av samma skäl.
Eftersom min funkar fint igen struntar jag i det men annars hade jag fått skicka in den jag med.

Permalänk
Medlem

Flärparna kanske inte låg 100% tätt. Annars kanske den är känslig för klor venne.

Har en Z3C men jag har inte prövat o bada den då för mig är vattentätheten bara ett plus i kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Flärparna kanske inte låg 100% tätt. Annars kanske den är känslig för klor venne.

Har en Z3C men jag har inte prövat o bada den då för mig är vattentätheten bara ett plus i kanten.

Min var i kranvatten med väl kontrollerade och stängda luckor.
Tror det helt enket finns många måndags exemplar.
Det kan ju vara smart att testa sin telefon direkt så man vet innan garantin går ut.

Tydligen finns det ett sätt att testa den elektroniskt, har inte provat själv så jag har ingen aning om det funkar.

"To check it you have to close all flaps and call *#*#7378423#*#*, then go to service test and pressure sensor. With all flaps closed press gently on the screen, if pressure will increase that means the Phone is waterproof". With the flaps open I'm told the pressure does not increase."

Permalänk

Jo det var jag isf, Mina luckor var väl stängda. Och den koden verkar hängt med ett tag för att nå serviceläge, du har inte ens testat om servicenr fungerar. Ska defentivit testas när telen kommer.

Ska testas
http://forum.xda-developers.com/z3/general/xperia-z3-water-da...

Visa signatur

ge efter bara

Permalänk
Medlem

Nu var din telefon ny men det är ett välkänt problem att luckorna börjar läcka o man öppnar/stänger dem för mycket. Ett tips är därför att skaffa en magnetladdare så att du slipper plugga in usb kabeln.

Permalänk

skickade mail till cr service "delta service"

Hej har en z3 som varit inne på garantiärende där jag fått veta av Halebop att en ny nu är påväg till mig.
Det står dock inte vad som orsakade att telefonen fick sina fel vilket jag antar är den släppt in vatten.
Jag är nyfiken på vad det var som orsakade att min nästan 6000:- dyra telefon inte klarade sitt första bad i en 3dm djup pool i knappa minuten när den enligt sony ska klara 1,5m djup i 30min.

Man kan säga att min sinnesro är rubbad, och bara för att en ny telefon kommer på garanti känns inte det lugnare då denna var så gott som ny, några dagar gammal, och kan lätt upprepa sig då det tydligen inte var ett handhavande fel.

Om jag vill testa den nya så jag vet direkt den håller måttet , ska jag lägga den i botten av mitt akvarium tex som är sötvatten på ett 50cm djup i säg 20min och filma hela händelsen med en extern kamera ifrån att man visar alla anslutningar är stängda tills telefon tas upp igen och antas fungera?

Jag vill vara säker på att den fungerar och inte få en kalldusch nästa gång jag tar med den i ett bad!

Order 53180**

Visa signatur

ge efter bara

Permalänk

Svaret jag fick var detta:

SV: Fråga garantiärende.
Christofer Nilsson (christofer.nilsson@deltaservice.se) Lägg till i Kontakter 09:29 Visa det här meddelandet överst i Inkorgen
Till: acidman76@hotmail.com
Kopia: Asaad Mahgob
christofer.nilsson@deltaservice.se
Hej!

Din telefon är klassad enligt nedan.
I enlighet med IP65 och IP68 är Xperia Z3 skyddad mot intrång av damm och vatten. Förutsatt att alla portar och höljen är ordentligt förslutna är mobilen (i) dammtät, (ii) skyddad mot vattenstrålar med lågt tryck från alla riktningar i enlighet med IP65 och/eller (iii) kan ligga på 1,5 meters djup i sötvatten i upp till 30 minuter i enlighet med IP68.

Vänlig hälsning / Best regards
Christofer Nilsson
Servicetekniker/ Service Technician

Visa signatur

ge efter bara

Permalänk

Är dom inkompetent till att ens läsa och förstå modersspråket i detta land? Då svaret jag fick inte ens var relevant till nåt av det jag skrev utan en förlängning på det jag redan berättat.

Tekniker my ass !

Visa signatur

ge efter bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracker_the_slap:

Är dom inkompetent till att ens läsa och förstå modersspråket i detta land? Då svaret jag fick inte ens var relevant till nåt av det jag skrev utan en förlängning på det jag redan berättat.

Tekniker my ass !

Alla som svarar på frågor från kund är auto-svar kan hända att om man spammar dem några gånger, att man kan få något vettigt svar... Ibland händer det mirakel...

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt dock för ts, och för alla andra historier man läst om detta, även med z1'or.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Vad förväntar sig TS av en servicetekniker? Han ska laga telefoner inte ställas till svars för telefonens kapacitet eller funktionalitet. Frågan borde ju riktas till Sonys kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Inte för att detta tillför något men skulle aldrig våga använda en telefon i vattnet oavsett om den påstås vara vattentät. Vill man absolut filma under vattnet är typ actionkameror att föredra. Men måste man använda mobilen finns vattentäta påsar som klarar det mesta. Har själv en Watatait från Haglöfs som jag fick på båtmässan för några år sedan. Fungerar kalas att filma under vattnet bara använda när det regnar etc. Man kan använda skärmen som vanligt och även prata. Finns flera andra som fungerar på samma sätt.

Provade som hastigast att sänka ner den i handfatet. Inga problem där inte http://www.perrablerra.se/+++/20141027_100901.mp4 OBS!! Sänk ljudet då det brusar ordentligt i början

Edit. Detta är den främre kameran. Med andra påsar går även den bakre kameran att använda. Den blockeras av ett kardborrband i denna påse.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Varför envisas Sony med dessa flärpar konstant? Ex HTC har ju vattentäta telefoner helt utan flärpar för ex usb-porten. Då slipper man stänga dem hela tiden, och tillverkaren kan inte skylla på att man inte stängt flärparna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Inte för att detta tillför något men skulle aldrig våga använda en telefon i vattnet oavsett om den påstås vara vattentät. Vill man absolut filma under vattnet är typ actionkameror att föredra. Men måste man använda mobilen finns vattentäta påsar som klarar det mesta. Har själv en Watatait från Haglöfs som jag fick på båtmässan för några år sedan. Fungerar kalas att filma under vattnet bara använda när det regnar etc. Man kan använda skärmen som vanligt och även prata. Finns flera andra som fungerar på samma sätt.

Provade som hastigast att sänka ner den i handfatet. Inga problem där inte http://www.perrablerra.se/+++/20141027_100901.mp4 OBS!! Sänk ljudet då det brusar ordentligt i början

Edit. Detta är den främre kameran. Med andra påsar går även den bakre kameran att använda. Den blockeras av ett kardborrband i denna påse.

Men att använda påse eller Gopro som påstår sig vara vattentät är ju samma sak som att använda mobilen direkt i vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Men att använda påse eller Gopro som påstår sig vara vattentät är ju samma sak som att använda mobilen direkt i vattnet.

Jo men med den säkerheten att mobilen inte riskeras att skadas vilket ju är risken med sk vattentäta mobiler. Blir lite hängslen och livrem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft min Z1 Compact i några månader nu, har spolat den under kranen många gånger och tagit undervattenskort. Som en extra säkerhetsåtgärd har jag smetat in den med en trögflytande mineralolja ett antal gånger, det sätter sig i springorna och stannar där ett bra tag.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför envisas Sony med dessa flärpar konstant? Ex HTC har ju vattentäta telefoner helt utan flärpar för ex usb-porten. Då slipper man stänga dem hela tiden, och tillverkaren kan inte skylla på att man inte stängt flärparna.

jaså? hur kommer det sig att sony eller samsung inte har det då? konstigt.

Permalänk

Vad jag Ts förväntar mig av en servicetekniker är väll givet. Ett relevant svar då dom är firman som ska testa telen/reparera osv. I detta fall gick det vidare till Sony och dom säger den inte klarade trycktest med stängda luckor. Fel från tillverkaren med andra ord.

Visa signatur

ge efter bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför envisas Sony med dessa flärpar konstant? Ex HTC har ju vattentäta telefoner helt utan flärpar för ex usb-porten. Då slipper man stänga dem hela tiden, och tillverkaren kan inte skylla på att man inte stängt flärparna.

Hur fungerar denna teknik? Låter intressant.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracker_the_slap:

Vad jag Ts förväntar mig av en servicetekniker är väll givet. Ett relevant svar då dom är firman som ska testa telen/reparera osv. I detta fall gick det vidare till Sony och dom säger den inte klarade trycktest med stängda luckor. Fel från tillverkaren med andra ord.

Många tillverkare, speciellt av mobiler har gett direktiv att om kunden säger att det är något som klassas av dom som ett standard fel så byts enheten direkt utan att den undersöks. Säg att de får in 10.000 enheter med samma problem inom loppet av en månad. Sony alltså, då reklamationen går till dom, då är det billigare för dom att byta ut telefonen direkt istället för att undersöka varje telefon och komma fram till att 10 av dessa inte har nämnda problem. Teknikerna har mest troligen bara kollat om problemet du angav fortfarande kvarstår och sen bytt ut den.
Vill minnas från jobbet på alina förut att Sony gärna byter saker direkt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HazZarD:

jaså? hur kommer det sig att sony eller samsung inte har det då? konstigt.

Skrivet av morxy49:

Hur fungerar denna teknik? Låter intressant.

http://www.anandtech.com/show/8603/htc-announces-desire-eye
http://www.gsmarena.com/htc_desire_eye-review-1146.php

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Har en Sony Z2, har haft den i ett par månader och skulle bli väldigt sur om allt jag gjort på den skulle försvinna... kanske bäst att testa redan nu om den är vattentät innan jag tappar den i lite vatten och den går sönder... jag tror att problemet är "flapsen" efter någon vecka med extremt sparsamt laddande börjar flapsen att glida ur pga damm och fett. Min systers Z2 flaps är helt omöjliga att få att sitta kvar ens i ett par sekunder. Med dessa flaps skulle jag KNAPPAST anse att denna mobil är vattentät mer än 2-3 veckor. Jag har tvättat rent flapsen vilket var mycket fippligt och var inte beredd att man skulle behöva göra detta med en mobil 2014. Utöver flapsen är Z2:an fantastisk dock.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Är det inte bara färskvatten som den är tät mot?

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Att en telefon som skall vara vattentät läcker händer ibland. Bara för att man googlar problemet och får upp 25 forum med tre unika användare var som har problemet är det inte "vanligt". Det är tråkigt att det hänt för er. Det betyder dock inte att det är ett vanligt fel och något man behöver oroa sig över skall hands igen.

Så länge företaget byter ut enheten på garanti så kan man vara lugn o fortsatt glad

Permalänk
Medlem

Telefoner kommer inte bli 100% vattentäta förrän telefoner är 100% täta. Dvs, inga hörlursutgångar, inga laddningsterminaler, inga simkort, inga öppningar för högtalare. Etc etc etc. Det säkraste om man vill ha en telefon som är vattentät är att skaffa ett vattentät hus eller vattentät påse att ha den i. Sådan finns att köpa lite varstans.

Men vad ni menar att säga är att denna videon är fake?
https://www.youtube.com/watch?v=uIf9GdCzY_Y
(Antagligen limma de fast luckorna innan de börja spela in... det verkar vara djupare än 1,5 meter också...

Visa signatur
Permalänk

Är inte detta sonys parad nummer at den just är ip68 klassad (vattentät) nu är jag inte lika säker på det äger en Z3 själv. :I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Min var i kranvatten med väl kontrollerade och stängda luckor.
Tror det helt enket finns många måndags exemplar.
Det kan ju vara smart att testa sin telefon direkt så man vet innan garantin går ut.

Tydligen finns det ett sätt att testa den elektroniskt, har inte provat själv så jag har ingen aning om det funkar.

"To check it you have to close all flaps and call *#*#7378423#*#*, then go to service test and pressure sensor. With all flaps closed press gently on the screen, if pressure will increase that means the Phone is waterproof". With the flaps open I'm told the pressure does not increase."

Om du spolar under kran så har du ingen koll på vilket tryck du utövar mot tätningarna. Det ät inte mycket tryck från en vattenstråle för att överstiga 1,5 ATM.
Så alltså: Spola din Z2 under en kran/dusch=ingen bra ide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Men vad ni menar att säga är att denna videon är fake?
https://www.youtube.com/watch?v=uIf9GdCzY_Y
(Antagligen limma de fast luckorna innan de börja spela in... det verkar vara djupare än 1,5 meter också...

Absolut inte, bara att alla telefoner är inte vattentäta enligt vad som utlovas.

Skrivet av Dunde:

Om du spolar under kran så har du ingen koll på vilket tryck du utövar mot tätningarna. Det ät inte mycket tryck från en vattenstråle för att överstiga 1,5 ATM.
Så alltså: Spola din Z2 under en kran/dusch=ingen bra ide.

Jag har aldrig spolat den under någon kran, har heller ingen Z2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A.H.Z:

Att en telefon som skall vara vattentät läcker händer ibland. Bara för att man googlar problemet och får upp 25 forum med tre unika användare var som har problemet är det inte "vanligt". Det är tråkigt att det hänt för er. Det betyder dock inte att det är ett vanligt fel och något man behöver oroa sig över skall hands igen.

Så länge företaget byter ut enheten på garanti så kan man vara lugn o fortsatt glad

Ingen har påstått att det är vanligt så tagga ner lite. Allt vi gör är att varna så folk kan doppa sina telefoner i en hink redan första dagen och få den utbytt istället för att tappa den i toaletten ett par månader senare och inte längre få en ny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Absolut inte, bara att alla telefoner är inte vattentäta enligt vad som utlovas.

Du får ursäkta min sarkasm. Den var lite trasig.

Visa signatur