Finns inga mekaniska tangentbord som uppfyller mina krav

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Finns inga mekaniska tangentbord som uppfyller mina krav

Var till netonnet där man kunde pilla på mekaniska tangentbord, första gången jag kom i kontakt med ett och herrejeflar vad jag måste ha ett
Problemet är att alla mekaniska tangentbord är handikappade på funktioner, varför det är så är för mig obegripligt. Det jag söker är:
- mekaniskt med BLÅ brytare (klick klick ♡)
- bakgrundsbelyst (ingen speciell färg, spelar ingen roll om det är bokstäverna eller hela tangentbordet som lyser bara man kan navigera sig i mörker...)
- några programmerbara macroknappar
- volymkontroll
- (optional) mediaknappar (play/pause fwd bwd)
Mediaknapparna är inte så viktiga men ett plus. De övriga kraven hittar jag tangentbord som har det ena men inte det andra. När man tittar på icke-mekaniska tangentbord är det snudd på omöjligt att hitta tangentbord som inte har allt.

Någon som har tips?

*** EDIT ***
Efter att massvis av svar strömmat in, och fortsätter komma tänkte jag skriva att jag hittat min vinnare
"Corsair Gaming K95 RGB" (https://www.komplett.se/corsair-gaming-k95-rgb-led-blue/82494...)
Den har allt <3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Apr 2012

Tja! Q-pad Mk-80 har allt det där om jag inte har fel

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 1080ti Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Nzxt s340 Elite¤

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/mekaniska-tangentbord...

har dock inte lanserats än men dyker väl upp snart

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Fractal Design Define C Windowed Edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Apr 2010

Corsair Vengeace K95 skulle jag säga. Eller K70 om du inte vill ha macro knappar.

Citera så hittar jag ditt svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av bobzombie:

Ja samt tycker att dom flesta har en stor del av allt detta, OK kanske inte dedikerade mediaknappar, men har det via en Fn tangent, funkar lika bra.
Macro knappar har en del, andra inte.

Själv föredrar jag tangentbord som inte har massa lulllull, hade ett razer mekaniskt ett tag och blev galen på dessa macroknappar till vänster, gjorde att man jämt skrev fel, då det fanns en rad med knappar som inte borde finnas "där"
Ha macrotangenter ovanför dom vanliga stör mindre.

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Corsair K95 RGB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Finns även Corsair K95 utan RGB om du inte är intresserad av att kunna byta färg på belysningen.
Mycket bra tangentbord oavsett vilken variant du väljer!
Har ett själv fast med röda brytare

Edit:
Har tittat runt lite men kan inte hitta ett utan RGB och blåa brytare. Släpptes k95 bara med röda tro?

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

Oj en sån aktivitet sitter på telefonen och jag pallar fan inte browsa med den, men kollar igenom förslagen ikväll, tack alla! Försökt hitta själv som sagt men är väl låglevlad på googling jämfört med er ^^

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2003

Qpad MK-85 kan du välja vilken färg på brytare du vill ha själv. Medföljande mjukvara kan man göra macro lite hur man vill.
http://qpad.com/products/keyboards/mk-85/

Workstation: i7-6700K @ 4 GHz - Asus Maximus VIII Hero - Corsair Vengeance 2x16GB 3200MHz - MSI GTX 1070 Gaming X 8GB - Samsung 950 Pro MVMe 256GB - Samsung 850 Pro 512GB - Crucial MX500 750GB - Crucial MX500 2x1TB - Sandisk Plus 2x1TB - Corsair AX850 - Corsair H80i v2 - Silverstone FT02 - Dell 2410 - Corsair RGB Strafe mx-brown

Server: i7-3930K @ 4.3GHz - Asus P9X79WS - Corsair Vengeance 48 GB - Samsung 850 Evo 256GB - Crucial MX300 2x750GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollnäs
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av MaxieTheHatter:

Finns även Corsair K95 utan RGB om du inte är intresserad av att kunna byta färg på belysningen.
Mycket bra tangentbord oavsett vilken variant du väljer!
Har ett själv fast med röda brytare

Edit:
Har tittat runt lite men kan inte hitta ett utan RGB och blåa brytare. Släpptes k95 bara med röda tro?

De kommer när som helst, röda brytare släpptes först bara.

Riggen: 2x Xeon E5-2670 @ 16x3,2 Ghz - Z9PE-D8 WS - Corsair 32GB RAM - GTX 1080 ti - Dell U3415W 34" - HyperX Predator PCIe/M.2 - 4x Samsung 840 500GB - Asus Xonar DX - 2x NH-U12S - 2x EVGA Supernova G2 850W - Obsidian 900D
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Lista på tangentbord som uppfyller dina krav:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=380#rparams=l=s19143228...

Intel Core i5 4670k @ 4.5 GHz - 2 x EVGA GTX 780 SC ACX - MSI Z87-G45 - Corsair Vengeance LP 16 GB - 3 x 1 TB HDD -
2 x 250 GB SSD - ASUS Xonar DGX - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H440

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av bobzombie:

Varken macro, mediaknappar (förutom awkward "fn" variant) eller volymkontroll ^^

Skrivet av pAcKiE:

Corsair Vengeace K95 skulle jag säga. Eller K70 om du inte vill ha macro knappar.

Om det bara inte varit röda brytare på K95! K70 saknade macron...

Skrivet av ggustavsson:

Ja samt tycker att dom flesta har en stor del av allt detta, OK kanske inte dedikerade mediaknappar, men har det via en Fn tangent, funkar lika bra.
Macro knappar har en del, andra inte.

Själv föredrar jag tangentbord som inte har massa lulllull, hade ett razer mekaniskt ett tag och blev galen på dessa macroknappar till vänster, gjorde att man jämt skrev fel, då det fanns en rad med knappar som inte borde finnas "där"
Ha macrotangenter ovanför dom vanliga stör mindre.

Jag tycker det är drygt när man måste leta upp en obskyr "fn"-tangent, härligare med knappar/rattar som har en funktion att kunna välja var man kan ha macroknapparna hade ju varit trevligt. Fanns inte ett halvmodulärt tangentbord som var aspoppis förut? "Z-board"?

Skrivet av JD:

Qpad MK-85 kan du välja vilken färg på brytare du vill ha själv. Medföljande mjukvara kan man göra macro lite hur man vill.
http://qpad.com/products/keyboards/mk-85/

Inte jätteoptimalt att byta ut vanliga knappar mot macron

Skrivet av Fille625:

Av de som dyker upp är det bara "Corsair Gaming K95" som uppfyller kraven (om jag varit tydligare med att knappar inte ska vara inbakade i varann. F1/mute/macro# på en och samma är lite... meh).

Så, google-awards går till GeekySole9354 som lyckades pricka rätt på alla krav (delat med Fille625, möjligtvis).
Varianten med blå brytare skulle Komplett ha fått in idag (på väg in typ överallt, men Komplett kunde visa prel. datum). För närmare 2000 spänn, och allt man får, känns det som en livskamrat. Möjligtvis något bulkig på vänsterkanten med så fruktansvärt många macroknappar xD tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lövånger
Registrerad
Okt 2013

Man blir alltid lika glad när man läser om Sweclockers hjälpsamma community Hoppas tangentbordet passar bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

De tangentborden som jag skulle rekommendera är Corsair Vengeance K70 eller Logitech G710+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1767885

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376303

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Okke600:

De tangentborden som jag skulle rekommendera är Corsair Vengeance K70 eller Logitech G710+

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1767885

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1376303

Som sagt saknar K70 macroknappar, G710+ har fel brytare (bruna, inget klick )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av XistenZz:

Av de som dyker upp är det bara "Corsair Gaming K95" som uppfyller kraven (om jag varit tydligare med att knappar inte ska vara inbakade i varann. F1/mute/macro# på en och samma är lite... meh).

Så, google-awards går till GeekySole9354 som lyckades pricka rätt på alla krav (delat med Fille625, möjligtvis).
Varianten med blå brytare skulle Komplett ha fått in idag (på väg in typ överallt, men Komplett kunde visa prel. datum). För närmare 2000 spänn, och allt man får, känns det som en livskamrat. Möjligtvis något bulkig på vänsterkanten med så fruktansvärt många macroknappar xD tack för hjälpen!

Jag kan lova dig, att ifall du köper ett Corsair RGB så kommer du inte ångra dig. Har själv ett K70 RGB och jag älskar det, sketbra kvalité, och det är så otroligt kul att bara ladda ner massa profiler och bara sitta och trycka på tangentbordet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jul 2008

Tänk på att K95 RGB finns både med blå och röda brytare, så du inte får hem fel variant av misstag.

Också bra sugen på ett K95, hade bara velat ha den gamla corsairloggan på istället för svanktatueringen.

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av aniron:

Också bra sugen på ett K95, hade bara velat ha den gamla corsairloggan på istället för svanktatueringen.

Jag var också otroligt mycket emot den nya loggan, men när man faktiskt får hem tangentbordet och börjar använda det så bryr man sig inte längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014

K95 bör ju uppfylla dina krav då det har macro knappar och typ allt tillbehör. Tänk bara på att om du ska köpa RGB versionen kommer det med en 140 sidors manual och mjukvaran är inte så användarvänlig har jag hört.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2014
Skrivet av Okke600:

K95 bör ju uppfylla dina krav då det har macro knappar och typ allt tillbehör. Tänk bara på att om du ska köpa RGB versionen kommer det med en 140 sidors manual och mjukvaran är inte så användarvänlig har jag hört.

Haha xD 140 sidors manual, för ett tangentbord!? Det ska nog gå att klura ut hur man använder det. Som sagt, känns som att man skaffar sig en livskamrat så kommer ha ett par år tillsammans. Har aldrig "kört slut" på ett vanligt tangentbord, utan bytt lite titt som tätt bara för att det är kul med nytt skit. Dessa mekaniska ska ju ha en livslängd som är extremt mycket längre. Så spännande! Komplett har satt fram datumet till 9 November nu, vore skönt att få hem ett innan Dreamhack ^^ om inte Webhallen (tror det är Webhallen?) som har sin butik uppsatt där, kan man hoppas på bra pris... Ojoj, ännu mer att oroa sig över.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lerum
Registrerad
Maj 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av XistenZz:

Haha xD 140 sidors manual, för ett tangentbord!? Det ska nog gå att klura ut hur man använder det. Som sagt, känns som att man skaffar sig en livskamrat så kommer ha ett par år tillsammans. Har aldrig "kört slut" på ett vanligt tangentbord, utan bytt lite titt som tätt bara för att det är kul med nytt skit. Dessa mekaniska ska ju ha en livslängd som är extremt mycket längre. Så spännande! Komplett har satt fram datumet till 9 November nu, vore skönt att få hem ett innan Dreamhack ^^ om inte Webhallen (tror det är Webhallen?) som har sin butik uppsatt där, kan man hoppas på bra pris... Ojoj, ännu mer att oroa sig över.

Inet har preliminärt datum 30/10.
Sitter själv och väntar på ett fast med röda brytare!

Skickades från m.sweclockers.com

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns