Permalänk
Medlem

Gaming Laptop 10-15k

Howdy!

Har tänkt unna mig en fin gaming laptop eftersom jag inte har plats för min stationära längre. Har spenderat de senaste dagarna till att läsa reviews och annat om olika laptops men finner inget jag riktigt vill ha, antar att man inte kan få precis allt..

Har kollat på Asus Rog 751JT men den versionen jag har råd med ser väldigt klumpig ut + 8gb ram.(8gb kanske är tillräckligt)
Det slimmade MSI gaming laptopsen lockar väldigt mycket men ALLA verkar ha temperatur problem, antar att alla slimmade laptops har det(?).

Så nu sittar jag här och kan verkligen inte välja vad jag ska ha! Så vänder mig till er för förslag och information om alla olika slags Gaming Laptops därute.

Det jag är ute efter:
1920x1080
GTX 870 eller bättre
17"
Slimmad (Men verkar omöjligt att hitta utan temp. problem)
SSD + HDD

Ifall dessa "krav" är omöjligt att uppfylla så får jag nog vända mig till de klumpigare varianterna.

Tack på förhand för svar // Cykeln

Permalänk

Dels, min syster köpte en MSI GS70 (den slimmade) för ett tag sedan. Hon är riktigt nöjd och verkar inte alls ha några problem med temps som du nämner. Vet att den tidigaste varianten hade ett lite för litet kylsystem, men detta ska ha blivit förbättrat med en nyare variant (den gamla har i7-4700HQ, medan den nya har i7-4710HQ). Kan även tillägga att det lilla jag har känt på datorn så verkar den oerhört trevlig faktiskt!

Dels, har du hittat en GS70 för under 13k verkligen? Den billigaste jag hittar är den här på webhallen. Skulle ändå rekommendera GS70, då det inte finns något annat som är lika tunt, lätt och ändå med så kraftfulla komponenter. Vill du lägga ut ytterligare så du ännu mera "omph" så får du satsa på nya modellen med Maxwell (GTX 970)

EDIT: En snabb sökning sa mig att det är ganska få gaming-laptops med de krav du har som ligger under 13k

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svar. Det vore helt underbart ifall temp problemet va löst, ifall de verkligen är så kommer jag definitivt att välja den.

Bor i Oslo och här säljs den för 12400 :).

(Eftersom jag bor i Norge så kan jag sträcka mig till 15k sek, de va dumt av mig att inte tänka valuta skillnaden uppdaterade titeln)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting

970M är riktigt sval och go jämfört med 870M. Jag körde lite stresstest på GS60 förra veckan, däribland 20 minuter 3DMark 11, GT4. Resultatet blev en peaktemperatur på 85°c, helt utan throttling:

GS70 har en liknande kyllösning och ska inte ha några problem med 970M, den heller. 870M är lite svårare (och det är förstås modellerna med 870M som finns till utförsäljningspris just nu), det går varmare och är ärligt talat lite på gränsen i GS70. Funkar fint när det är nytt, men så snart det sätter sig en del damm i kylaren börjar det bli jobbigt. 970M har gott om marginaler, och mycket högre prestanda.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

970M är riktigt sval och go jämfört med 870M. Jag körde lite stresstest på GS60 förra veckan, däribland 20 minuter 3DMark 11, GT4. Resultatet blev en peaktemperatur på 85°c, helt utan throttling:

http://i.imgur.com/lRiYbwu.png

GS70 har en liknande kyllösning och ska inte ha några problem med 970M, den heller. 870M är lite svårare (och det är förstås modellerna med 870M som finns till utförsäljningspris just nu), det går varmare och är ärligt talat lite på gränsen i GS70. Funkar fint när det är nytt, men så snart det sätter sig en del damm i kylaren börjar det bli jobbigt. 970M har gott om marginaler, och mycket högre prestanda.

Tack för superbra svar, ska se ifall jag skrapa fram någon tusenlapp extra o skaffa 970 istället då. Är skillnaden såpass stor i prestanda och tempratur så det är värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Cykeln:

Tack för superbra svar, ska se ifall jag skrapa fram någon tusenlapp extra o skaffa 970 istället då. Är skillnaden såpass stor i prestanda och tempratur så det är värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara prestandaskillnaden är värd någon tusenlapp i mitt tycke, 970M är gaming på allvar. Lägre värmeutveckling får man på köpet. Dessutom tycker jag GS60 är ett bättre köp än GS70, den är portabel på riktigt (GS70 är schysst för en 17.3", men GS60 är mycket smidigare) och kan fås med 2880x1620-skärm. Fast ja, då börjar det bli dyrt på riktigt.

Och bara för att göra det extra tydligt: jag arbetar för MSI. Ska gräva fram prestandasiffror på 870M vs. 970/980M imorgon åt dig också, har det liggande på jobbet.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Bara prestandaskillnaden är värd någon tusenlapp i mitt tycke, 970M är gaming på allvar. Lägre värmeutveckling får man på köpet. Dessutom tycker jag GS60 är ett bättre köp än GS70, den är portabel på riktigt (GS70 är schysst för en 17.3", men GS60 är mycket smidigare) och kan fås med 2880x1620-skärm. Fast ja, då börjar det bli dyrt på riktigt.

Och bara för att göra det extra tydligt: jag arbetar för MSI. Ska gräva fram prestandasiffror på 870M vs. 970/980M imorgon åt dig också, har det liggande på jobbet.

Det skulle va intressant och se, det får du jättegärna posta imorgon.

Permalänk
Medlem

Hade också gärna vilja se det.

Permalänk
Föredetting

Alright, by public demand. Det är två olika system, 870M och 980M är testade i GT72, medan 970M är testat i GS60. Det är dock samma CPU och samma minneshastighet, så resultaten är direkt jämförbara.

870M:

970M:

980M:

Jag har inte testat att överklocka 870M får jag medge, men med överklockning når 970M snudd på 10000 poäng (9952) och 980M kommer upp i över 11600. Det är rätt seriös prestanda, och jag tycker hoppet upp från 870M till 970M är ett steg som motsvarar högre mid-range till faktiskt high-end på desktopsidan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Hallåj lånar tråden lite.
Lite OT kanske, men jag är lite sugen på en ny laptop.

Så jag har en fråga!
Planerar att köpa en laptop som sagt men för ca 4-6 Bitcoins.
men vart kan man köpa datorer för bitcoin? Vet att webbplatsen har. Men någon mer stans där dom tar emot bitcoins?