Bilverkstad har mekat med annat än de ska, som nu är trasigt. Låtsas som inget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Bilverkstad har mekat med annat än de ska, som nu är trasigt. Låtsas som inget.

Finns sammanfattning längre ner för er som inte orkar läsa berättelsen.

Lämnade in bilen till en verkstad för några veckor sedan. Pedalstället hade gett vika 6 mil från där jag bor så vi fick lämna in bilen på en verkstad på orten. Fanns tre på hitta.se så vi tog den som ingick i Mekonomen-kedjan. Det tog lite längre tid än väntat men de svetsade pedalstället och man pröjsade några lusingar och flickvännen åkte för att hämta upp den.
När hon kom hem upptäckte vi att "luckan" eller taket i sittbrunnen, som man behöver ta bort för att komma åt, inte vara monterad tillbaka. Utöver det så var clipsen som den satt med trasiga. Så man såg ju direkt varför de inte lyckats få tillbaka den. Utöver det fungerade inte höger halvljus, men det är sådant som går sönder ibland så brydde oss inte så mycket just då. Vi bytte efter ett tag halvljus-lampan, men halvljuset gick inte igång. Jag kollade lamporna med ett batteri och jodå, de lyser allt.
Så man börjar kolla säkringar, man lyfter luckan till reläboxen och kollar där. Och utöver att säkringarna är hela så noterar man att samtliga reläer i boxen, om inte hela boxen till och med, är helt nya. Utom fläktreläet som saknas helt. Jag har full koll på hur det såg ut i reläboxen innan och det var inte rena fina nya reläer där. Utöver detta så låg det en plastkåpa jag inte känner igen vart den kommer ifrån lös i motorrummet, klämd under huven. Mått ca 6x6x6 cm.
Nu är det 3 veckor sedan vi fick tillbaka bilen, det är inte alltid så att man har tid att dyka ner och byta halvljus på en gång så det var först i helgen som vi hade tid att undersöka varför halvljusbytet från förra helgen inte lyckats.

Men hur gör man? De kan ju bara blåneka och så sitter man där. Hur ska man konfrontera dem med största möjliga chans till åtgärd?

Sammanfattning:
Efter svetsning av pedalställ så har även följande skett.
- Halvljus på höger sida fungerar ej på grund av elfel.
- Reläboxen eller åtminstone innehållet är utbytt.
- Fläktreläet saknas helt.
- Luckan till pedalstället från kupén har trasiga clips, den låg i passagerarsätets sittbrunn lös.
- Plastkåpa på typ 6x6x6 cm låg lös i motorrummet, klämd under locket.

Hur bemöter man dem på ett sätt som gör att de inte bara blånekar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Aleshi:

Finns sammanfattning längre ner för er som inte orkar läsa berättelsen.

Lämnade in bilen till en verkstad för några veckor sedan. Pedalstället hade gett vika 6 mil från där jag bor så vi fick lämna in bilen på en verkstad på orten. Fanns tre på hitta.se så vi tog den som ingick i Mekonomen-kedjan. Det tog lite längre tid än väntat men de svetsade pedalstället och man pröjsade några lusingar och flickvännen åkte för att hämta upp den.
När hon kom hem upptäckte vi att "luckan" eller taket i sittbrunnen, som man behöver ta bort för att komma åt, inte vara monterad tillbaka. Utöver det så var clipsen som den satt med trasiga. Så man såg ju direkt varför de inte lyckats få tillbaka den. Utöver det fungerade inte höger halvljus, men det är sådant som går sönder ibland så brydde oss inte så mycket just då. Vi bytte efter ett tag halvljus-lampan, men halvljuset gick inte igång. Jag kollade lamporna med ett batteri och jodå, de lyser allt.
Så man börjar kolla säkringar, man lyfter luckan till reläboxen och kollar där. Och utöver att säkringarna är hela så noterar man att samtliga reläer i boxen, om inte hela boxen till och med, är helt nya. Utom fläktreläet som saknas helt. Jag har full koll på hur det såg ut i reläboxen innan och det var inte rena fina nya reläer där. Utöver detta så låg det en plastkåpa jag inte känner igen vart den kommer ifrån lös i motorrummet, klämd under huven. Mått ca 6x6x6 cm.
Nu är det 3 veckor sedan vi fick tillbaka bilen, det är inte alltid så att man har tid att dyka ner och byta halvljus på en gång så det var först i helgen som vi hade tid att undersöka varför halvljusbytet från förra helgen inte lyckats.

Men hur gör man? De kan ju bara blåneka och så sitter man där. Hur ska man konfrontera dem med största möjliga chans till åtgärd?

Sammanfattning:
Efter svetsning av pedalställ så har även följande skett.
- Halvljus på höger sida fungerar ej på grund av elfel.
- Reläboxen eller åtminstone innehållet är utbytt.
- Fläktreläet saknas helt.
- Luckan till pedalstället från kupén har trasiga clips, den låg i passagerarsätets sittbrunn lös.
- Plastkåpa på typ 6x6x6 cm låg lös i motorrummet, klämd under locket.

Hur bemöter man dem på ett sätt som gör att de inte bara blånekar?

Spontant med svetsning av pedalställ + byte av massa reläer och trasigt/ej fungerande halvljus = kopplar på svetsen felaktigt på bilen/kopplar ej bort batteri = mucho elfel, reläer som går och annat.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Jag har samma problem från Mekonomen i Täby. Alla möjliga elfel efter att de böt bränslefiltret. Alla småsaker som låg i instrumentpanelens förvaringsfack låg på golvet också så jag vet inte om de vände uppochner på bilen eller bara provkörde som idioter. För jag utgår ifrån att de inte letat efter saker att stjäla.

Kan en del om trä

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Precis som SirMacke föreslår tror jag också att man inte kopplat bort batteriet (alternativt satt svetsklämman på fel ställe så att elkretsar/kablar agerat ledare), strömmen tagit fel väg = Massa annat trasigt som man sedan försökt laga halvhjärtat. Verkstäder som inte följer alla konstens regler vid svetsning bör man sky som pesten eftersom det kan totalförstöra en modern bil.

Funkar fläkten utan relä måste de ju ha tjuvkopplat på något sätt med stor risk för framtida problem. Du bör absolut ha en tredje part undersöka bilen noga, då väldigt mycket annat kan ha gått sönder. Isolering på kablar kan ha smält, elektronikboxar, kontaktdon brunna, lamdasonder osv osv kan ha gått sönder eller skadats. Strömmen kan ta underliga vägar när man skickar 100A+ genom saker som inte är gjorda för det.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MultiMan:

Precis som SirMacke föreslår tror jag också att man inte kopplat bort batteriet (alternativt satt svetsklämman på fel ställe så att elkretsar/kablar agerat ledare), strömmen tagit fel väg = Massa annat trasigt som man sedan försökt laga halvhjärtat. Verkstäder som inte följer alla konstens regler vid svetsning bör man sky som pesten eftersom det kan totalförstöra en modern bil.

Funkar fläkten utan relä måste de ju ha tjuvkopplat på något sätt med stor risk för framtida problem. Du bör absolut ha en tredje part undersöka bilen noga, då väldigt mycket annat kan ha gått sönder. Isolering på kablar kan ha smält, elektronikboxar, kontaktdon brunna, lamdasonder osv osv kan ha gått sönder eller skadats. Strömmen kan ta underliga vägar när man skickar 100A+ genom saker som inte är gjorda för det.

Fläkten fungerar inte, men jag har en känsla av att om jag sätter i ett fläktrelä där så kommer jag se varför de valt att inte sätta i ett.

Det är ju också en risk att koll från tredje part inte leder någon vart och att det bara blir ytterligare en utgift.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Aleshi:

Fläkten fungerar inte, men jag har en känsla av att om jag sätter i ett fläktrelä där så kommer jag se varför de valt att inte sätta i ett.

Det är ju också en risk att koll från tredje part inte leder någon vart och att det bara blir ytterligare en utgift.

Förvisso, men personligen hade jag inte ens vågat köra en bil som råkat ut för det din gjort. Det kan bli överslag och brand närsomhelst beroende på hur skadorna ser ut, både vid körning och när bilen bara står. Kabelstammar är både dyrt och svårt att byta, så det lär inte vara gjort eller ens kontrollerat. Bilen måste undersökas av kunnigt folk, noga.

Jag sköter bl a IT-support åt bilverkstäder så viss insikt vill jag påstå att jag har med alla besök och snack jag har med bilverkstäder. Samt allt eget meckande jag gör.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MultiMan:

Förvisso, men personligen hade jag inte ens vågat köra en bil som råkat ut för det din gjort. Det kan bli överslag och brand närsomhelst beroende på hur skadorna ser ut, både vid körning och när bilen bara står. Kabelstammar är både dyrt och svårt att byta, så det lär inte vara gjort eller ens kontrollerat. Bilen måste undersökas av kunnigt folk, noga.

Jag sköter bl a IT-support åt bilverkstäder så viss insikt vill jag påstå att jag har med alla besök och snack jag har med bilverkstäder. Samt allt eget meckande jag gör.

Så, hur går man vidare? Bevisbörda och sådant. :/

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Om inte verkstaden står för sina handlingar (vilket alla jag har att göra med gör) så får någon annan medlem ta över som är mer bevandrad i vad lagen säger. Skador som utgår från där de varit och reparerat borde vara rätt övertygande.

Du bör också verkligen prata med ledningen för verkstaden eftersom det inte är helt ovanligt att klantiga mekaniker inte vågar berätta för chefen vad de gjort. Får ansvariga reda på saken kanske de ställer upp direkt.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Aleshi:

Så, hur går man vidare? Bevisbörda och sådant. :/

Du åker till verkstaden och pratar lugnt med dem och frågar varför det saknas saker och vissa grejer inte fungerar först. Har du en hemsk tur löser det sig redan där. Annars åker du till någon sakkunnig (märkesverkstad helst, i och med att det är el) som tar reda på omfattningen av felet, får ett kostnadsförslag därifrån. Åker tillbaka till ursprungliga verkstaden och frågar om de fixar det, eller om de vill stå för reparationen hos den andra verkstaden. Ligger ute med pengarna tills ARN ger dig rätt mot den ursprungliga verkstaden.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av MultiMan:

Om inte verkstaden står för sina handlingar (vilket alla jag har att göra med gör)

Jag måste bara fråga - jobbade du verkligen med fordonsmekaniker och inte flygmekaniker? Jag har inte stött på en enda bilmek som i slutändan inte är ett myglande kräk, oavsett logotyp på jackan.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Meantek:

Jag måste bara fråga - jobbade du verkligen med fordonsmekaniker och inte flygmekaniker? Jag har inte stött på en enda bilmek som i slutändan inte är ett myglande kräk, oavsett logotyp på jackan.

Om du läser igen så skrev jag verkstaden. Auktoriserade verkstäder råkar normalt sett ut för kontroller varje år och kan få ta ner skylten om något missköts. Givetvis kan det vara märkesberoende. Enstaka mekaniker kan självklart vara mindre lyckade, men det är därför det finns en ledning som tar hand om problem som uppstår med personalen så att kunden slipper hamna i kläm.

Det finns många rötägg tyvärr, det håller jag med om, men det finns många bra och seriösa verkstäder också som månar om sina kunder. På riktigt, genom bra kvalitet på arbetet.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av MultiMan:

Om inte verkstaden står för sina handlingar (vilket alla jag har att göra med gör) så får någon annan medlem ta över som är mer bevandrad i vad lagen säger. Skador som utgår från där de varit och reparerat borde vara rätt övertygande.

Du bör också verkligen prata med ledningen för verkstaden eftersom det inte är helt ovanligt att klantiga mekaniker inte vågar berätta för chefen vad de gjort. Får ansvariga reda på saken kanske de ställer upp direkt.

I och med att de lämnar tillbaka bilen utan att nämna någonting så känns det inte som att de är de ärligaste direkt. De har redan visat att de vill komma undan. Och i och med att de bytt massa reläer till splitter nya så har jag en känsla av att ledningen är inblandad. En mekaniker kan inte bara nalla reläer för en massa pengar utan att det märks.

Därför känns det lite brunt. Därför vill jag ha angripa det hela rätt. Är inspelningsfunktion i telefonen en idé när man har att göra med dem?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Aleshi:

I och med att de lämnar tillbaka bilen utan att nämna någonting så känns det inte som att de är de ärligaste direkt. De har redan visat att de vill komma undan. Och i och med att de bytt massa reläer till splitter nya så har jag en känsla av att ledningen är inblandad. En mekaniker kan inte bara nalla reläer för en massa pengar utan att det märks.

Därför känns det lite brunt. Därför vill jag ha angripa det hela rätt. Är inspelningsfunktion i telefonen en idé när man har att göra med dem?

"En känsla av"? Du gör helt fel om du frågar mig. Ge verkstaden en chans att svara på vad som hänt. En mekaniker kan ofta gå rätt in i hyllorna och plocka delar utan att fråga någon annan. Syns först vid inventeringen att något är borta.

Dokumentera allt med bilder innan du åker dit.

Edit: Min erfarenhet gäller enbart seriösa märkesverkstäder som har ett namn och rykte att måna om (och en blåslampa i röven varje år i form av en generalagent). Har du åkt till någon erkänt billig men undermålig verkstad så kan saker förhålla sig på helt annat sätt.

Edit2: Inlägg som enbart syftar till att rätta språkliga fel hör inte hemma i forumet.

*Inlägg raderat i enlighet med §1.6 i reglerna*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Mar 2013

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/f%C3%A5-bil%C3%A4gare-f%C3%...

Om du inte redan har sett detta. Kalla fakta sände hela programmet för inte så länge sedan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Рос&#10
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Mega-Dark:

Om du inte redan har sett detta. Kalla fakta sände hela programmet för inte så länge sedan

Inte helt lysande exempel.
Att köra bilen över 5000 mil och sedan komma 30 månader senare och hävda att det är verkstadens fel att vatten pumpen har gått sönder, och så undrar han varför han fick avslag?

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Carlj:

Inte helt lysande exempel.
Att köra bilen över 5000 mil och sedan komma 30 månader senare och hävda att det är verkstadens fel att vatten pumpen har gått sönder, och så undrar han varför han fick avslag?

Förra veckans Kalla Fakta är en aning bättre. Långt ifrån hundraprocentigt, eftersom formatet är för kort för att gå in på detaljer, men det bekräftar den bild jag har av svenska verkstäder åtminstone.

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2995080

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Okt 2001

Å fan.. har de en svets på bilverkstan. Det finns inte hos Mechanum i Sisjön

GUD VÄLSIGNE DIG!
Xeon W3680 3.33Ghz - 24Gb DDR3 - GTX970 - Killer NIC - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2004

Jag lämnar alltid in min bil hos en lokal utlänning. Han är billig (får alltid kvitto), noggrann, och fuskar inte med något, som jag upplever att många större verkstäder gör. Har för många exempel på det för att inte kunna blunda för det längre..
Bland annat blev jag omkörd av min egen bil på E18 i 150-160km/h (2 mil ifrån verkstaden)
Ringde verkstaden och frågade var min bil var i detta nu.. "grabben (mekanikern) kör runt kvarteret och provkör"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Рос&#10
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Meantek:

Förra veckans Kalla Fakta är en aning bättre. Långt ifrån hundraprocentigt, eftersom formatet är för kort för att gå in på detaljer, men det bekräftar den bild jag har av svenska verkstäder åtminstone.

http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2995080

Att det finns många Bluff&Båg AB verkstäder är inget snack om. Har själv varit med om en jävel som krängde på fel delar på min när den skulle lagas efter en krock. ACn fungerade inte och bilen kokade helt utan anledning, visade sig att de hade skruvat dit en fläkt som visserligen passade men inte hade de kontakterna som behövdes. ACn hade dom inte rört. Men tagit betalt för nya delar hade dom.

TS: Åk dit och prata med dom, förnekar dom något, åk och få ett utslag från annat håll, återvänd och låt dom förklara sig och ta det därifrån.

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002

Jag föredrar att meka själv genom att googla och chansa än att låta en firma göra det.
Jag lämnade in min Corolla T-sport på en Toyota verkstad för 9000 milaservice, jag ringde till flera olika verkstäder och fick pris för servicen, den här verkstaden låg 600 kronor lägre och det var en standard 9000 milaservice.

Efter servicen så kom jag ungefär 2 mil innan jag började tappa bromsverkan, då hade de inte dragit åt luftnippeln till ena bromsoket ordentligt, så vätskenivån i behållaren var långt under minimum, bromsskivan täckt i olja, beläggen täckta i olja.

Tändstiften ska bytas på 9000 servicen, detta skulle ingå i servicen på alla andra verkstäder, men inte på denna, trots att de hävdade att det var en 9000 fullservice. Jag kollade med de andra verkstäderna och de sa att tändstiften ALLTID byts vid 9000 och det ingår i priset.

Så nu fick jag lägga upp 1200 kronor till för tändstift.

Toyota Sverige ringde mig ungefär 2 veckor efter servicen för att göra en standardkontroll av hur man upplevt servicen, jag gav lägsta betyg i allt, de kontaktade butiken och uppmanade dem att kompensera mig, sen ringde de tillbaks till mig o berättade att de pratat med butiken. Jag åkte dit för att köpa tändstift och pratade samtidigt om kompensation, de sa att det fixar dom vid nästa gång. Vilket jag aldrig fick, trots att jag bad om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löderup
Registrerad
Jul 2009

Hej jag är satsare. När de geler svetsning på bilar skall pluskabelen var bort monterad. O ordentligt jordat i svetsgotset

MSI Z87 MPOWER Socket-1150 - Intel Core i7-4770K Socket-LGA1150 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8-8-8-24
Noctua NH-U12S CPU Kylare - Intel® SSD 530 Series 180GB 2.5 - Corsair AF140 140mm Fläkt - Windows 10 Home Premium.
fractal designe define R5.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011

Hej!

Som övriga redan sagt, så är Sverige fullt av "skräp" verkstäder där merparten av verkstäderna missar saker, skriver upp att saker är kollade (men i själva verket inte är det), föreslår byte av ex helt felfria bromsbelägg etc för en dyr kostnad, och säger att "de behöver bytas"...
Kolla Kalla Fakta inslaget sedan förra veckan, mycket intressant!
http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2995782
"Kalla fakta granskar bilverkstäder och tittar närmare på vad de gör när man lämnar in bilen på service. Programmet avslöjar ett omfattande slarv och fusk och att verkstäder tar betalt för åtgärder som inte är utförda.".

Ett tips är även att kontakta Motormännens Riksförbund, och beskriva vad det är du lämnade in bilen för, vilken verkstad, hur den kom tillbaka etc, har du bilder så bifoga de med i ditt mail så de kan se vad du menar och därefter ge dig råd om hur du ska agera i ärendet.

Jag skulle säga spontant att du inte ska köra bilen en enda meter till, då du inte vet hur mycket av elen som blivit skadat, nu vet jag inte vad du har för bil men det finns relativt mycket elrelaterat i bilar, allt ifrån en enkel glödlampa, ABS box till airbag, eller andra viktiga system för bilens funktion.

Så råden är:
* Ta bilder på hur det ser ut (för att kunna spara som bevis).
* Om du inte redan varit i kontakt med verkstaden så: Kontakta verkstan och försök reda ut problemet, och säg att de får stå för undersökningskostnad (på en annan verkstad) då det är de som orsakat problemet.
annars:
* Kontakta Motormännens Riksförbund, beskriv allt som skett, bifoga bilder, eventuellt kvitto etc.
* Kontakta ARN med och gör en anmälan till ARN mot verkstaden så ARN får börja driva ärendet och reda ut detta.

Och i vilket fall hur du än gör så bör du kontakta Motormännens Riksförbund då de vill ha in rapporter på sådana här fall.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Herrejävlar, håller tummarna och skriver här för att följa tråden.

Finns många fulingar som görs, mekonomen i Växjö fyllde på servovätska utan att jag hade gett tillstånd. Mer än så vågade de inte göra när jag stog på mig. (Var på väg för att köpa servovätska när en bromsslang pajade).

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av DavidtheDoom:

Herrejävlar, håller tummarna och skriver här för att följa tråden.

Finns många fulingar som görs, mekonomen i Växjö fyllde på servovätska utan att jag hade gett tillstånd. Mer än så vågade de inte göra när jag stog på mig. (Var på väg för att köpa servovätska när en bromsslang pajade).

Fast, det beror på vad du beställt för tjänst.

Har du beställt en service av bilen (och den utförs enligt protokollet/enligt de stegen som ska göras) så ingår bland annat att kolla olika vätskor, ex spolarvätska, kylarvätska, servoolja etc, och vid behov fylla på dessa. Vilket de inte behöver fråga om de ska utföra service på bilen enligt serviceplanen, om du uttryckligen i förväg sagt "fyll inte på servoolja" eller ex "byt inte torkarbladen" "fyll inte på spolarvätska" eller liknande, har du tackat nej till saker som, ingår i servicen så ska de inte göra detta, men gör de detta ändå så kan de inte ta betalt för detta då du sade till om att inte få det gjort.

Så har de ex fyllt på spolarvätska, men du före servicen sade till att de inte skulle fylla på spolarvätskan, så kan de inte ta betalt för det då du inte beställt tjänsten, men har du beställt en service på bilen och inte sagt "fyll inte på spolarvätska" så gör de ju det då det oftast ingår i det som de ska kontrollera, och således tar betalt för det.

Så vad var det du beställde för tjänst att få utförd?

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Festpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av PowerNet:

Fast, det beror på vad du beställt för tjänst.

Har du beställt en service av bilen (och den utförs enligt protokollet/enligt de stegen som ska göras) så ingår bland annat att kolla olika vätskor, ex spolarvätska, kylarvätska, servoolja etc, och vid behov fylla på dessa. Vilket de inte behöver fråga om de ska utföra service på bilen enligt serviceplanen, om du uttryckligen i förväg sagt "fyll inte på servoolja" eller ex "byt inte torkarbladen" "fyll inte på spolarvätska" eller liknande, har du tackat nej till saker som, ingår i servicen så ska de inte göra detta, men gör de detta ändå så kan de inte ta betalt för detta då du sade till om att inte få det gjort.

Så har de ex fyllt på spolarvätska, men du före servicen sade till att de inte skulle fylla på spolarvätskan, så kan de inte ta betalt för det då du inte beställt tjänsten, men har du beställt en service på bilen och inte sagt "fyll inte på spolarvätska" så gör de ju det då det oftast ingår i det som de ska kontrollera, och således tar betalt för det.

Så vad var det du beställde för tjänst att få utförd?

Jag ville ha bromsslangen utbytt och hydralvätskan för bromssystemet påfylld. Servovätskan finns inte med i den beställningen. Uttryckligen detta och det var jag tydlig med, betalade inte för servovätskan i slutändan, det var en kort diskussion.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag ville ha bromsslangen utbytt och hydralvätskan för bromssystemet påfylld. Servovätskan finns inte med i den beställningen. Uttryckligen detta och det var jag tydlig med, betalade inte för servovätskan i slutändan, det var en kort diskussion.

På så sätt... Verkstäderna är ju på så sätt fula, och "lurar" kunderna till att byta saker som absolut inte behöver göras, gör undermåliga jobb, dvs både båligt utförda rent monteringsmässigt, missar/hoppar över saker etc.

Allt för att tjäna pengar, och när man ser vad verkstäderna omsätter i summor /år så måste det handla om sjukt höga summor som är rent "bullshit" (pålurade saker). (Om man tar siffrorna från Kalla Fakta så säger de 40-60 Miljarder kronor /år), så jag skulle inte bli förvånad om kanske 20-25% eller kanske ännu mer av den summan är sådant som verkstäderna "rekommenderar" kunden att göra för att "det behövs" (för att företaget ska tjäna mer pengar).

Så jag tror att om de pengarna går bort för verkstäderna (de slutar säga att det behövs göras, fastän det inte behövs) så kommer nog priset över lag att öka på service, och reparationer då de vill ha in sina pengar oavsett om de får dem på hederlig väg, eller genom att lura på kunderna onödiga byten.

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Stor flashig skyllt på byggnaden betyder inte att det är bäst.
Farsan lämnade sin V90 för reparation av bakaxeln och byte av bromsrör hos Volvo verkstad, kvitto på jobbet finns.. Men nerslag på bromsrör blev det och bakaxeln var skit fortfarande, 30.000kr för ingenting.

Skickades från m.sweclockers.com

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av PowerNet:

Så jag tror att om de pengarna går bort för verkstäderna (de slutar säga att det behövs göras, fastän det inte behövs) så kommer nog priset över lag att öka på service, och reparationer då de vill ha in sina pengar oavsett om de får dem på hederlig väg, eller genom att lura på kunderna onödiga byten.

Alltså... Ponera att en verkstadstimme går från 1200:- till 2000:- i timmen. Du beställer ett jobb som tar två timmar med den nya taxan. Det blir 4000:- ex material jämfört med 2400:- tidigare. Skillnaden är att du slipper ett förslag på ytterligare två timmars jobb + material som inte behövs. Vad är billigast i slutändan?

Det enda sättet att komma runt blodsugarna är att göra jobbet själv eller ha en vän som pysslar med det.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Pratade med dem, de spelade ovetande, men de visste ändå exakt vilken bil det gällde innan jag berättat det. Lite misstänkt.
Men de ville att vi skulle upp 6 mil till dem och titta på den, jag funderar på om jag ska gå med på det eller om någon annan ska titta på den först, det är ju en kostnad man ogärna har i onödan så att säga. Och frågan är om jag vågar lämna in den eller om jag ska vara med när de går igenom den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Aleshi:

Pratade med dem, de spelade ovetande, men de visste ändå exakt vilken bil det gällde innan jag berättat det. Lite misstänkt.
Men de ville att vi skulle upp 6 mil till dem och titta på den, jag funderar på om jag ska gå med på det eller om någon annan ska titta på den först, det är ju en kostnad man ogärna har i onödan så att säga. Och frågan är om jag vågar lämna in den eller om jag ska vara med när de går igenom den.

Även om det med största sannolikhet inte leder till någonting måste du ge dem en chans att rätta till sitt fel. Du har däremot rätt att få ersättning för alla extrautgifter deras "misstag" kostar dig, däribland resekostnader.

Ibland dricker jag whisky och resterande tid säljer jag cykelkomponenter i kolfiber.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.