Bilverkstad har mekat med annat än de ska, som nu är trasigt. Låtsas som inget.

Permalänk

Vad är de för bil du har? I vissa fall kan såna fel som icke start på lampa skapas av andra faktorer. Exempelvis dålig ljus justerings servo. Varit med om de på passat. Då blir de en felkod och den tror lampan står farligt högt och stänger ner den. Har hela volvo vida samt hela rosstech VCDS fullversionerna original om de skulle tryta kan jagtitta på vad datorn i bilen säger.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Förvisso, men personligen hade jag inte ens vågat köra en bil som råkat ut för det din gjort. Det kan bli överslag och brand närsomhelst beroende på hur skadorna ser ut, både vid körning och när bilen bara står. Kabelstammar är både dyrt och svårt att byta, så det lär inte vara gjort eller ens kontrollerat. Bilen måste undersökas av kunnigt folk, noga.

Jag sköter bl a IT-support åt bilverkstäder så viss insikt vill jag påstå att jag har med alla besök och snack jag har med bilverkstäder. Samt allt eget meckande jag gör.

Vilken bilmodell kör du MultiMan? Tänkte på just (Samt allt eget meckande jag gör)
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Vad är de för bil du har? I vissa fall kan såna fel som icke start på lampa skapas av andra faktorer. Exempelvis dålig ljus justerings servo. Varit med om de på passat. Då blir de en felkod och den tror lampan står farligt högt och stänger ner den. Har hela volvo vida samt hela rosstech VCDS fullversionerna original om de skulle tryta kan jagtitta på vad datorn i bilen säger.

Nä inget sådant skräp. Har en Saab 9000. Där lyser lampan om den är hel och ikopplad. Inga Audi-fasoner med en uppsjö funktioner som alltid ska krångla.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Nä inget sådant skräp. Har en Saab 9000. Där lyser lampan om den är hel och ikopplad. Inga Audi-fasoner med en uppsjö funktioner som alltid ska krångla.

Är lika lätt och sköta en audi som att sköta en dator. Uppdatera den lite då och då. Och titta så den mår bra. Ungefär som. tt installera Windows. Fast för bilar då. gillar de bättre än de äldre bilarna som faktiskt inte enssäger vad som är fel . mycket lättare att laga fel man vet om än de man inte vet om

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

Är lika lätt och sköta en audi som att sköta en dator. Uppdatera den lite då och då. Och titta så den mår bra. Ungefär som. tt installera Windows. Fast för bilar då. gillar de bättre än de äldre bilarna som faktiskt inte enssäger vad som är fel . mycket lättare att laga fel man vet om än de man inte vet om

Jag undviker att fylla datorn med massa hårdvara och mjukvara med massa plojfunktioner, övervakningssystem med trasiga sensorer som klockar ner och blockeringar man inte bett om. Är redan strul nog med att Microsoft väljer att jag vill göra dubbla radbrytningar när jag trycker enter, att jag vill markera ett helt ord trots att jag bara markerade de sista bokstäverna och att de bestämmer att jag vill köra in 92 automatiska uppdateringar just när jag stänger av datorn för att batteriet är slut och jag inte har en laddare. Behöver inte samma källa till migrän i bilen.

Permalänk
Medlem

Inte så jag ej tror det hänt som tråden börjar med men vill bara ge en bilmeks syn på saker som händer med bilar som varit på verkstaden.

Jag har tidigare jobbat som bilmek i 10år och kan säga det är mycket mystiska saker som kan hända med bilar som varit på verkstaden.

Det har hänt otaliga ggr att efter bilen varit på verkstaden och ngt händer med bilen så kopplar kunden automatiskt problemen/händelserna till att verkstaden gjort ngt. Ofta är felet bilen varit på reperation för helt frånkopplat felet som kunden återkommer med och menar att det uppstod vid verkstadsbesöket. Själv råkat ut för det flera gånger och vissa kunder förstår så pass att man kan förklara för dem vad jag gjort och vad som nu är fel och de inser att det inte alls hänger ihop eller att jag ens rört någonting som har med felet som kunden menar uppstod på verkstaden.

Sen är där de som är så arga eller ej vill eller ej kan förstå.

Här är några exempel, kanske inte de bästa men jag minns ofta inte vad det är jag reparerat jag minns bara att kunden kom tillbaka med ngt som inte hade att göra alls med det jag gjort och minns inte alla fallen men minns det hände en del ggr.

Minns jag reparerade ngt i motorrummet. Kunden kommer tillbaka och menar att bakljuset slutat fungera efter reperationen. Minns ej vad som var fel på bakljuset men hade ingenting med första rep att göra och kunden förstod sen det.

En bil kom in och ngt ej fungerade och minns inte om det var efter verkstadsbesök lr om de bara kom in för det felet första gången. Typ ett fel uppstått och de lämnar in bilen. Visar sig en säkring fattas till ngt som kunden menar innan fungerat och sen slutat fungera och han har inte rört ngt. Sätter i säkring och det fungerar. Mystiskt.

Klassiker, kund lämnar bilen på verkstaden och klagar sen att vi repat den för efter verkstadsbesöket synar kunden bilen i detalj men tänker inte på att kolla så noga innan han lämnar den.
Går ut till en kund på parkeringen och skall hämta bilen från henne. Ser en rätt rejäl skada/ikörning på sidan av bakre spoiler. Kommenterar lite i förbifarten ngt som "oj vad har hänt här". Då går kunden bak och helförvånad menar att hon ej sett det och det måste skett när den stått parkerad på hennes jobb innan hon körde till oss.
Saken är hade jag tagit in bilen utan att själv se eller kommentera skadan och haft bilen i verkstaden och sen kört ut den och kunden sen när hon kom hem eller dan efter när hon tag bilen på morgonen ser skadan så hade hon direkt kopplat den till verkstadsbesöket och att vi repat den.
Kan erkänna jag har själv lyckats repat 2 bilar och kört in rejält med taket med en skåpbil och pajat bakrutan/bucklat bakskärmen på en bil. Sådant händer och det är inget mer att vi berättar för kunden och får det omlackat/fixat. Inte så vi håller tyst om det det förlorar man kunder på. Men gissar mindre nogräknade verkstäder nog kan tänkas hålla tyst för ej så kul att berätta att man råkat repa en kunds bil från början men tänker det är bättre att få det fixat och vara öppen med det.

Bil kom in på service tror jag eller ngn rep? Kunden kommer tillbaka och sådär "oh den har precis varit på service nu låter det jättemycket i framvagnen" typ vi är kassa. En sten har lyckats hopp upp och lägga sig mellan kränghämmaren som rör sig med fjädringen och framvaggan som är still så den malts där.

Vi lagar en bil med rätt allvarligt motorfel, minns ej om vi hade nere vevaxeln på den eller ngn hållare till löphjul till tillbehörsremmen knäckts eller ngt. Iaf ngn metallsak hade gått av iaf och det skrammlade och hade sig. Reparerar bilen och allt är bra.
Kunden kommer tillbaka efter flera månader, felet är tillbaka det skrammlar och låter igen! det är vårt fel etc etc, vi tar in bilen och kollar. Kundens pojkvän har bytat till vinter/sommardäck och använt fel hjulbultar och ej spänt ordentligt så hjulen sitter lösa och för oljud. Kunden skäms för att ha skällt ut oss.

Kund lämnar bil på service, efter service slutar acn att fungera, typ att det är vi som gjort ngt. Är hål i kondensorn i fronten som i 99% av alla ac fel och inget vi varit i närheten av på en service eller kan avgöra om den går sönder imorgon eller om 5år. Funkar det så funkar det.

Hade bil inne för ngt service eller ngt. Kund kommer sen tillbaka och menar att halvljusautomatiken eller ngt med ljusen ej fungerar som den skall efter verkstadsbesöket. Det var ngt skumt med den minns ej exakt vad som var fel och efter ett antal h felsök upptäcker jag att ett relä till ljusfunktionen är av fel sort. Det funkar men kopplar strömmen fel observera det inget enkelt av och på ljus utan fransk bil med jevligt skum elkoppling involverande flera flerfunktionsreläer som styr varandra etc så inte bara en styrström från ngn knapp och sen matning.
Byter det reläet och nu stämmer det ngt bättre men funkar inte helt som det skall än. Upptäcker då att ännu ett relä är av fel sort då jag väl börjar i detalj kontrollera hur reläerna kopplar.
Byter det till rätt med och allt fungerar.
Dvs två styck reläer som man aldrig rör var av fel sort så strömmen kopplades på fel vägar orsakade den konstiga funktionen. Absolut inget vi rört och kunden måste haft ngt problem med ljuset tidigare och ngn monterat fel reläer och han måste haft den felaktiga ljusfunktionen både före och efter han var var på verkstadsbesöket.

Klassiker med kunden har precis varit på service och en glödlampa slutar fungera "kollar ni inte lamporna på servicen". Jo och lampan kan sluta när som helst. Jag har en gång haft en bil på verkstaden där lampan gick sönder när jag tittade på den. Så att om de fungerar på servicen garanterar inte att de fungerar en timme efter servicen.
Gissar det säkert händer med att mekaniker missar en trasig lampa men det är direkt det kunden förutsätter.

Kund ringer. PANIK motorn har rasat och där är hål in i motorn. Bilen började hacka och gick ej att gasa efter varit och handlat och puttade bilen till närmsta verkstad som säger där är hål i motorblocket och garantin har precis gått ut och gäller ej garantin och skall ringa huvudkontoret etc.
Försöker lugna kunden och säger vi måste titta på den först. Får bilen bärgad till oss och visar sig det är glapp i kontakten till det elektroniska gasspjället. Tror reperationen gick på 1600kr.
Hålet i blocket är där egr röret varit anslutet på tidigare modeller av motorn men den har ej det röret mer men är samma block sä är ljutet en anslutning i blocket där inne är ingenting bara tomrum. Förstår inte vad det är för ngra på den andra verkstaden som menade att en vevstake eller ngt slagit hål där.

Kund kommer in och hela huvuddatorn i bilen är raderad. Går ej att köra eller ngnting. Ej varit med om ngt liknande tidigare eller senare. Iaf klock och färddator displayn blir nollad då den förlorar spänning eller kontakt med huvuddatorn och står och blinkar på 00:00 tills man ställer in den så vet ej om det varit ngt spänningsfel, blixnedslag eller vad.
Programmerar och konfigurerar huvuddatorn och allt verkar fungera, skönt den verkar fungera.
Kan inte förklara vad som hänt för kund utan menar vi har lyckats återställa den och allt fungerar nu. Är en dator och de kan balla ur. Han är lite knorrig att vi ej vet felet. Var glad det funkar nu typ och håll tummarna. Vi lägger ej mer tid du skall betala för det för att kanske aldrig få reda på vad som orsakade det.
Iaf kanske en vecka senare ringer kunden skitförbannad och riktigt otrevlig "felet är tillbaka! vad gjorde ni sists jag betalade ju 3000kr. Vet ej vad mer han sa men var en riktigt personligt otrevlig kund."
Iaf han kör! bilen till oss och jag tar in och kollar. Huvuddatorn är konfigurerad och allt. Hittar inga fel alls. Dock blinkar klockan/färddator displayn.
Det kommer fram efter samtal med kunden att han har laddat batteriet till sitt modellflygplan på bilbatteriet och då troligtvis kopplat av batteripolen så att klockan nollats och behöver ställas in igen. Efter som den blinkade så som den gjorde när huvuddatorn var helt nollad så tog kunden det direkt som att feler som han betalat 3000kr för att fixa var tillbaka och att vi ej lagat den fast han denna gången kunde köra den. Kunden skäms som fan tar i hand och ber om förlåtelse etc.

Orkar ej rabbla fler saker nu. Men ja kanske inte bästa exemplena på bil inlämnad för ett fel och så uppträder ett annat men minns som sagt inte alla som hänt är vissa som etsar sig fast men lite tråkigt att ofta automatiskt bli beskylld innan man en fått chans att titta på bilen.

Kan tillägga att sen händer det man får backjobb men oftast är det relaterat till första reperationen då. Ej kul men man fixar ju såklart det gratis och så smidigt åt kunden som möjligt med lånebil etc. Minns t.ex. ett där jag hade fixat ngt elfel minns ej vad men var tvungen att koppla ur instrumenthuset då och tror ej felet hade med instrumenthuset att göra men för att komma åt el bakom eller för att demontera instrumentbrädan. Sen kom kunden tillbaka och det var ngn funktion som ej fungerade i instrumenthuset vilket de inte alls kopplade till det andra elfelet men jag hade ju varit på där. Hittar att en kontakt jag tryckt i inte helt gått i och låst fast jag trott det så den satt i sin hållare men inte helt i tryckt. Så då uppstod ett annat fel som inte hade med första att göra. Bara att skämmas och fixa och berätta för kunden och be om ursäkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Inte så jag ej tror det hänt som tråden börjar med men vill bara ge en bilmeks syn på saker som händer med bilar som varit på verkstaden.

Jag har tidigare jobbat som bilmek i 10år och kan säga det är mycket mystiska saker som kan hända med bilar som varit på verkstaden.

Det har hänt otaliga ggr att efter bilen varit på verkstaden och ngt händer med bilen så kopplar kunden automatiskt problemen/händelserna till att verkstaden gjort ngt. Ofta är felet bilen varit på reperation för helt frånkopplat felet som kunden återkommer med och menar att det uppstod vid verkstadsbesöket. Själv råkat ut för det flera gånger och vissa kunder förstår så pass att man kan förklara för dem vad jag gjort och vad som nu är fel och de inser att det inte alls hänger ihop eller att jag ens rört någonting som har med felet som kunden menar uppstod på verkstaden.

Sen är där de som är så arga eller ej vill eller ej kan förstå.

Här är några exempel, kanske inte de bästa men jag minns ofta inte vad det är jag reparerat jag minns bara att kunden kom tillbaka med ngt som inte hade att göra alls med det jag gjort och minns inte alla fallen men minns det hände en del ggr.

Minns jag reparerade ngt i motorrummet. Kunden kommer tillbaka och menar att bakljuset slutat fungera efter reperationen. Minns ej vad som var fel på bakljuset men hade ingenting med första rep att göra och kunden förstod sen det.

En bil kom in och ngt ej fungerade och minns inte om det var efter verkstadsbesök lr om de bara kom in för det felet första gången. Typ ett fel uppstått och de lämnar in bilen. Visar sig en säkring fattas till ngt som kunden menar innan fungerat och sen slutat fungera och han har inte rört ngt. Sätter i säkring och det fungerar. Mystiskt.

Klassiker, kund lämnar bilen på verkstaden och klagar sen att vi repat den för efter verkstadsbesöket synar kunden bilen i detalj men tänker inte på att kolla så noga innan han lämnar den.
Går ut till en kund på parkeringen och skall hämta bilen från henne. Ser en rätt rejäl skada/ikörning på sidan av bakre spoiler. Kommenterar lite i förbifarten ngt som "oj vad har hänt här". Då går kunden bak och helförvånad menar att hon ej sett det och det måste skett när den stått parkerad på hennes jobb innan hon körde till oss.
Saken är hade jag tagit in bilen utan att själv se eller kommentera skadan och haft bilen i verkstaden och sen kört ut den och kunden sen när hon kom hem eller dan efter när hon tag bilen på morgonen ser skadan så hade hon direkt kopplat den till verkstadsbesöket och att vi repat den.
Kan erkänna jag har själv lyckats repat 2 bilar och kört in rejält med taket med en skåpbil och pajat bakrutan/bucklat bakskärmen på en bil. Sådant händer och det är inget mer att vi berättar för kunden och får det omlackat/fixat. Inte så vi håller tyst om det det förlorar man kunder på. Men gissar mindre nogräknade verkstäder nog kan tänkas hålla tyst för ej så kul att berätta att man råkat repa en kunds bil från början men tänker det är bättre att få det fixat och vara öppen med det.

Bil kom in på service tror jag eller ngn rep? Kunden kommer tillbaka och sådär "oh den har precis varit på service nu låter det jättemycket i framvagnen" typ vi är kassa. En sten har lyckats hopp upp och lägga sig mellan kränghämmaren som rör sig med fjädringen och framvaggan som är still så den malts där.

Vi lagar en bil med rätt allvarligt motorfel, minns ej om vi hade nere vevaxeln på den eller ngn hållare till löphjul till tillbehörsremmen knäckts eller ngt. Iaf ngn metallsak hade gått av iaf och det skrammlade och hade sig. Reparerar bilen och allt är bra.
Kunden kommer tillbaka efter flera månader, felet är tillbaka det skrammlar och låter igen! det är vårt fel etc etc, vi tar in bilen och kollar. Kundens pojkvän har bytat till vinter/sommardäck och använt fel hjulbultar och ej spänt ordentligt så hjulen sitter lösa och för oljud. Kunden skäms för att ha skällt ut oss.

Kund lämnar bil på service, efter service slutar acn att fungera, typ att det är vi som gjort ngt. Är hål i kondensorn i fronten som i 99% av alla ac fel och inget vi varit i närheten av på en service eller kan avgöra om den går sönder imorgon eller om 5år. Funkar det så funkar det.

Hade bil inne för ngt service eller ngt. Kund kommer sen tillbaka och menar att halvljusautomatiken eller ngt med ljusen ej fungerar som den skall efter verkstadsbesöket. Det var ngt skumt med den minns ej exakt vad som var fel och efter ett antal h felsök upptäcker jag att ett relä till ljusfunktionen är av fel sort. Det funkar men kopplar strömmen fel observera det inget enkelt av och på ljus utan fransk bil med jevligt skum elkoppling involverande flera flerfunktionsreläer som styr varandra etc så inte bara en styrström från ngn knapp och sen matning.
Byter det reläet och nu stämmer det ngt bättre men funkar inte helt som det skall än. Upptäcker då att ännu ett relä är av fel sort då jag väl börjar i detalj kontrollera hur reläerna kopplar.
Byter det till rätt med och allt fungerar.
Dvs två styck reläer som man aldrig rör var av fel sort så strömmen kopplades på fel vägar orsakade den konstiga funktionen. Absolut inget vi rört och kunden måste haft ngt problem med ljuset tidigare och ngn monterat fel reläer och han måste haft den felaktiga ljusfunktionen både före och efter han var var på verkstadsbesöket.

Klassiker med kunden har precis varit på service och en glödlampa slutar fungera "kollar ni inte lamporna på servicen". Jo och lampan kan sluta när som helst. Jag har en gång haft en bil på verkstaden där lampan gick sönder när jag tittade på den. Så att om de fungerar på servicen garanterar inte att de fungerar en timme efter servicen.
Gissar det säkert händer med att mekaniker missar en trasig lampa men det är direkt det kunden förutsätter.

Kund ringer. PANIK motorn har rasat och där är hål in i motorn. Bilen började hacka och gick ej att gasa efter varit och handlat och puttade bilen till närmsta verkstad som säger där är hål i motorblocket och garantin har precis gått ut och gäller ej garantin och skall ringa huvudkontoret etc.
Försöker lugna kunden och säger vi måste titta på den först. Får bilen bärgad till oss och visar sig det är glapp i kontakten till det elektroniska gasspjället. Tror reperationen gick på 1600kr.
Hålet i blocket är där egr röret varit anslutet på tidigare modeller av motorn men den har ej det röret mer men är samma block sä är ljutet en anslutning i blocket där inne är ingenting bara tomrum. Förstår inte vad det är för ngra på den andra verkstaden som menade att en vevstake eller ngt slagit hål där.

Kund kommer in och hela huvuddatorn i bilen är raderad. Går ej att köra eller ngnting. Ej varit med om ngt liknande tidigare eller senare. Iaf klock och färddator displayn blir nollad då den förlorar spänning eller kontakt med huvuddatorn och står och blinkar på 00:00 tills man ställer in den så vet ej om det varit ngt spänningsfel, blixnedslag eller vad.
Programmerar och konfigurerar huvuddatorn och allt verkar fungera, skönt den verkar fungera.
Kan inte förklara vad som hänt för kund utan menar vi har lyckats återställa den och allt fungerar nu. Är en dator och de kan balla ur. Han är lite knorrig att vi ej vet felet. Var glad det funkar nu typ och håll tummarna. Vi lägger ej mer tid du skall betala för det för att kanske aldrig få reda på vad som orsakade det.
Iaf kanske en vecka senare ringer kunden skitförbannad och riktigt otrevlig "felet är tillbaka! vad gjorde ni sists jag betalade ju 3000kr. Vet ej vad mer han sa men var en riktigt personligt otrevlig kund."
Iaf han kör! bilen till oss och jag tar in och kollar. Huvuddatorn är konfigurerad och allt. Hittar inga fel alls. Dock blinkar klockan/färddator displayn.
Det kommer fram efter samtal med kunden att han har laddat batteriet till sitt modellflygplan på bilbatteriet och då troligtvis kopplat av batteripolen så att klockan nollats och behöver ställas in igen. Efter som den blinkade så som den gjorde när huvuddatorn var helt nollad så tog kunden det direkt som att feler som han betalat 3000kr för att fixa var tillbaka och att vi ej lagat den fast han denna gången kunde köra den. Kunden skäms som fan tar i hand och ber om förlåtelse etc.

Orkar ej rabbla fler saker nu. Men ja kanske inte bästa exemplena på bil inlämnad för ett fel och så uppträder ett annat men minns som sagt inte alla som hänt är vissa som etsar sig fast men lite tråkigt att ofta automatiskt bli beskylld innan man en fått chans att titta på bilen.

Kan tillägga att sen händer det man får backjobb men oftast är det relaterat till första reperationen då. Ej kul men man fixar ju såklart det gratis och så smidigt åt kunden som möjligt med lånebil etc. Minns t.ex. ett där jag hade fixat ngt elfel minns ej vad men var tvungen att koppla ur instrumenthuset då och tror ej felet hade med instrumenthuset att göra men för att komma åt el bakom eller för att demontera instrumentbrädan. Sen kom kunden tillbaka och det var ngn funktion som ej fungerade i instrumenthuset vilket de inte alls kopplade till det andra elfelet men jag hade ju varit på där. Hittar att en kontakt jag tryckt i inte helt gått i och låst fast jag trott det så den satt i sin hållare men inte helt i tryckt. Så då uppstod ett annat fel som inte hade med första att göra. Bara att skämmas och fixa och berätta för kunden och be om ursäkt.

Dold text

Jo jag vet hur det är. Jag är själv datorreparatör. Inte helt samma sak, men samma kundproblem förekommer titt som tätt. Poängen är att halvljuset inte fungerade och reläer var utbytta/saknades. Hade bara halvljuset gått sönder hade det varit en sak. Men alltid kul att läsa anekdoter angående kunder.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Svchost.exe:

Är lika lätt och sköta en audi som att sköta en dator. Uppdatera den lite då och då. Och titta så den mår bra. Ungefär som. tt installera Windows. Fast för bilar då. gillar de bättre än de äldre bilarna som faktiskt inte enssäger vad som är fel . mycket lättare att laga fel man vet om än de man inte vet om

Fullt nödvändigt att ha en hel styrenhet enbart för fläkten som kostar 7000:- att köpa ny. Bara för att ta ett exempel från en A6. En smula SAAB-fasoner över det hela, enligt mantrat "uppfinna dyra lösningar på problem som inte finns".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.