Samsung SSD 850 Evo i antågande

Permalänk
Melding Plague

Samsung SSD 850 Evo i antågande

En ny generation SSD-enheter och minneskretsar från Samsung är i antågande. Nu avslöjar en amerikanska butikslistning att SSD 850 Evo kan dyka upp i början av november.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

När vi ändå gått i taket för sekvensiella läsningar/skrivningar kanske de kan börja satsa på 4k-r/w och maximal IOPS?

Till vi får snabbare än sata 6Gbit menar jag

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Muh, behöver en ny SSD, men måste jaga lite pengar c:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

2 stycken 120Gb i RAID0 tack. Bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

2 stycken 120Gb i RAID0 tack. Bara för att.

Är det på något praktiskt sätt bättre än en 240?
Står så mycket olika i alla tester...

Permalänk
Medlem

TLC känns ju sådär lagom spännande efter allt strul med 840-EVO.. Men å andra sidan kanske man ska köpa popcorn och invänta allt liv det lär bli om det visar sig att det är något fel på TLC även denna gång.

Man kan ju hoppas att de redan uppdaterat firmware så att folk slipper få block förstörda vid firmware-uppdatering. Själv håller jag mig till Pro-produkterna med MLC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Inga problem med att någonsin uppdatera Firmware på diskarna. Varken 840 EvO eller andra enheter.
Bara fint att det förmodligen blir bättre produkter till liknande priser (eller lägre) som 840 EvO.
Allt strul? Wow, vi fick göra en uppdatering. Detta måste vi jämföra med att utföra ett Triathlon.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Inga problem med att någonsin uppdatera Firmware på diskarna. Varken 840 EvO eller andra enheter.
Bara fint att det förmodligen blir bättre produkter till liknande priser (eller lägre) som 840 EvO.
Allt strul? Wow, vi fick göra en uppdatering. Detta måste vi jämföra med att utföra ett Triathlon.

Det var en del som fick oläsbara block efter uppdateringen. Men det drabbade ju inte dig så då existerar kanske inte problemet för någon alls?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det var en del som fick oläsbara block efter uppdateringen. Men det drabbade ju inte dig så då existerar kanske inte problemet för någon alls?

Med andra ord , har man något viktigt på sin ssd så ska man ta allt tal om att "uppdatering av FW utan dataförlust" med en stor nypa salt.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twoedge:

Med andra ord , har man något viktigt på sin ssd så ska man ta allt tal om att "uppdatering av FW utan dataförlust" med en stor nypa salt.

Dataförlust är en sak och man ska naturligtvis ta backup oavsett, men i det här fallet handlar det ju om block som blir permanent oläsbara efter uppdateringen, vilket då innebär att man får mindre kapacitet på SSD'n, och det hjälper ju inte backup mot. Då är det nog bättre att se till att man har kopia på garantibeviset så att man kan reklamera produkten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Sedan ska vi inte heller glömma att Samsung verkar totalt ointresserade av att fixa samma bug med 840 vanilj. Känns ju lagom oseriöst att sluta uppdatera buggar i firmware bara för att enheten inte säljs längre, och därför skulle jag vara mycket försiktig med att köpa ny SSD från dem.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Sedan ska vi inte heller glömma att Samsung verkar totalt ointresserade av att fixa samma bug med 840 vanilj. Känns ju lagom oseriöst att sluta uppdatera buggar i firmware bara för att enheten inte säljs längre, och därför skulle jag vara mycket försiktig med att köpa ny SSD från dem.

http://i.imgur.com/uBoec1v.png

Vet inte om vi pratar om samma, men Samsung släppte en ny firmware update som skulle fixa prestanda-problemen med lagrad data som ej används lika mycket.

Visa signatur

Kalas

Permalänk

Är riktigt nöjd med min 830 fast de billigare varianterna av 840 har fått mig att bli skeptisk till även den här nya varianten.
Nä skulle jag köpa en ny Samsung ssd skulle det vara någon av pro modellerna.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av znyggisen:

Vet inte om vi pratar om samma, men Samsung släppte en ny firmware update som skulle fixa prestanda-problemen med lagrad data som ej används lika mycket.

Bara till 840 EVO, den som fortfarande säljs. De med 840 verkar man anse ska köpa ny helt enkelt.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dataförlust är en sak och man ska naturligtvis ta backup oavsett, men i det här fallet handlar det ju om block som blir permanent oläsbara efter uppdateringen, vilket då innebär att man får mindre kapacitet på SSD'n, och det hjälper ju inte backup mot. Då är det nog bättre att se till att man har kopia på garantibeviset så att man kan reklamera produkten.

Vet inte om jag missade i den andra tråden om patchen, men hade de som kört ett HDtune-errortest kört både innan och efter patchen eller bara efter patchen. sddn kan ju ha error innan patchen oxå?
Det är ju tråkigt om det kan hända efter patchen och dåligt gjort av Samsung

Jag är mer skeptisk till Samsung EVO sedan detta skumma felet, och mycket också tack vare att Samsung säger att inte vanliga 840 har samma problem. Jag har två bevis på detta efter två i min familj har vanliga 840 och samma staplar som jag hade på mina EVO.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

När vi ändå gått i taket för sekvensiella läsningar/skrivningar kanske de kan börja satsa på 4k-r/w och maximal IOPS?

Till vi får snabbare än sata 6Gbit menar jag

Är ju det de har gjort med alla PRO diskar de säljer, men om budget blir lika bra som PRO, vad har de då att ta betalt för? De måste ju göra en "bättre" än den andra.

Skrivet av Ozzed:

Dataförlust är en sak och man ska naturligtvis ta backup oavsett, men i det här fallet handlar det ju om block som blir permanent oläsbara efter uppdateringen, vilket då innebär att man får mindre kapacitet på SSD'n, och det hjälper ju inte backup mot. Då är det nog bättre att se till att man har kopia på garantibeviset så att man kan reklamera produkten.

Egentligen är felet att disken inte omflyttat sektorn tidigare som är felet, inte att den fick dåliga celler. Den har rätt gott om reserv sektorer för det, som du tydligt kan se i extrem testerna. 3000+ omflyttade innan den dog av utslitning, så det är inget udda. De vet att vissa celler kommer dö, och de har enormt med extra celler.

Sen håller jag dock med dig att TLC är vad det är, en budget sak. Rätt gjord, med bra flash är den helt okej dock, men när billiga MLC diskar finns så är de kanske vettigare alternativ. 3D-Nand har dock så otroligt många skrivcykler att troligen QLC av detta minne ger fler skrivningar än 15/16nm MLC gör i teorin, det är mer en fråga om hur bra det fungerar i praktiken som avgör nu.

Skrivet av Wasted Hobbit:

Är riktigt nöjd med min 830 fast de billigare varianterna av 840 har fått mig att bli skeptisk till även den här nya varianten.
Nä skulle jag köpa en ny Samsung ssd skulle det vara någon av pro modellerna.

Pro diskarna är ju efterföljaren till din 830. De billigare nonPro/Evo är en budget variant som kom för att kunna erbjuda de som ville ha billigare saker, utan lika högra krav. 830 är enligt mig en av de bästa diskar Samsung gjort, där jag sett tester på dem skriva ca 5PB innan de dog och aldrig krånglat.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Sedan ska vi inte heller glömma att Samsung verkar totalt ointresserade av att fixa samma bug med 840 vanilj. Känns ju lagom oseriöst att sluta uppdatera buggar i firmware bara för att enheten inte säljs längre, och därför skulle jag vara mycket försiktig med att köpa ny SSD från dem.

http://i.imgur.com/uBoec1v.png

Ja, att köpa en Samsung-SSD igen är just nu väldigt avlägset. Jävligt besviken på Samsung.

Sen måste jag ställa en fråga till SweClockers:

Skrivet av SweClockers:

Den stora nyheten för serien är användningen av andra generationens 3D V-NAND, där antalet lager av minnesceller går från 24 till 32 stycken. Samtidigt baseras minnescellerna på TLC (Triple Level Cell) istället för MLC (Multi Level Cell), vilket betyder att varje cell kan lagra tre bitar data istället för två.

Det här låter som ren ordbajsningsreklam à la Elgiganten. TLC framställs som en ny, banbrytande nyhet, när det i själva verket är den sämsta av de existerande varianterna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

TLC känns ju sådär lagom spännande efter allt strul med 840-EVO.. Men å andra sidan kanske man ska köpa popcorn och invänta allt liv det lär bli om det visar sig att det är något fel på TLC även denna gång.

Man kan ju hoppas att de redan uppdaterat firmware så att folk slipper få block förstörda vid firmware-uppdatering. Själv håller jag mig till Pro-produkterna med MLC.

Vad är strulet nu? MEX-kontroller som sitter i 840 EVO gör, tillsammans med RAPID, detta till den snabbast disk pengar kan köpa för de laster som är mest kritiskt för skrivbordet, d.v.s. läsning och till mycket mindre del skrivning av små storlekar vid ködjup av <4.

Det sista är väldigt viktigt. PRO-modellerna är snabbare på högt kö-djup, men ett kö-djup på >4 på skrivbordet är som enhörningar: alla har hört talas om det men ingen har sett en i verkligheten. På en server som skriver mycket och har många samtida anrop, t.ex. en databasserver, är det inte alls omöjligt att nå ett riktigt högt kö-djup och där är PRO-modellerna vettigt. På skrivbordet betalar man mer för att få sämre prestanda.

Nu finns det de som hävdar att RAPID skulle vara mindre säkert. Den fråga man ska ställa sig då är: kör du med all form av disk-cache avslagen, även den som Windows tillhandahåller? RAPID uppfyller nämligen alla krav för hur en disk-cache ska fungera under Windows, så den är varken mer eller mindre säker än att använda den vanliga cachen.

Anledningen till att RAPID fungerar är att MEX-kontrollen är designad specifikt så att vissa delar som normalt sköts av firmware på de inbyggda ARM-kärnorna kan avlastas till CPUn på din PC som är väldigt mycket kraftigare. Nackdelen är att det äter CPU-kraft och kan ta upp till 1GB RAM i anspråk, men resultatet är som sagt en läs/skrivprestanda som är bättre än någon annan disk vid lågt dö-djup och hög IOPS.

Visst kan folk fortsätta köpa PRO, men om man nöjer sig med 8-10 års livslängd i stället för 30-100 år och man kör saker som mer liknar normal desktop-workload än server-workload så är EVO faktiskt en av de absolut snabbaste diskarna man kan köpa idag (med RAPID).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Pro diskarna är ju efterföljaren till din 830. De billigare nonPro/Evo är en budget variant som kom för att kunna erbjuda de som ville ha billigare saker, utan lika högra krav. 830 är enligt mig en av de bästa diskar Samsung gjort, där jag sett tester på dem skriva ca 5PB innan de dog och aldrig krånglat.

Good to know, är grymt nöjd med den och då ser det ut som de blir fler Samsung pro diskar i framtiden.

Permalänk
Inaktiv

Anser det vara lite inkonsekvent att fanboys viftar bort det här problemet när flera andra tillverkares problem ledde till massiva protester och bojkott. Exempelvis Corsair, OCZ, Kingston.

Kanske är jobbigt när favoritmärket inte motsvarar förväntningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasted Hobbit:

Är riktigt nöjd med min 830 fast de billigare varianterna av 840 har fått mig att bli skeptisk till även den här nya varianten.
Nä skulle jag köpa en ny Samsung ssd skulle det vara någon av pro modellerna.

nya tlc V-nand [3D] är större 32nm? dvs äldre flash så skriv prestanda och antal ggr är bättre än motsvarande nyare flash i 2d, 20/16nm.
så även om 850 evo har tlc så är det en bättre generation med bättre hållbarhet för skrivning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

För dyr.

Hoppas den inte lider av samma firmware bugg som 840 Evo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Anser det vara lite inkonsekvent att fanboys viftar bort det här problemet när flera andra tillverkares problem ledde till massiva protester och bojkott. Exempelvis Corsair, OCZ, Kingston.

Kanske är jobbigt när favoritmärket inte motsvarar förväntningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

flashat min firmware på crucial m4 4ggr sen den köptes.
rullar på än.
barnsjukdomar är vanligt med ny teknik.

fördelen med Samsungs v'nand är just äldre större Flash så indirekt lär de funka bättre.
snabba som blixten...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Anser det vara lite inkonsekvent att fanboys viftar bort det här problemet när flera andra tillverkares problem ledde till massiva protester och bojkott. Exempelvis Corsair, OCZ, Kingston.

Kanske är jobbigt när favoritmärket inte motsvarar förväntningarna.

Skickades från m.sweclockers.com

OCZ fick kritik för att de inte löste sina problem.. Framförallt på sina billigare SSD som faktiskt hade en skyhög failrate. Kingstons billigare SSDs är bara skräp. Corsair däremot har jag inte sett några klagomål mot. Om vi ska jämföra så var Samsung hyfsat snabba ute med en fix till sina EVO enheter medan OCZ valde att lansera nya produkter istället med samma problem trots att de fått kritik för dessa. En sak att anklaga folk för att vara fanboys men att låta resonemanget fördunklas av att du verkar ha något emot Samsung är inte bättre.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

1TB

Undrar vad 1TB kostar nästa höst? Skall bygga ny hemmaserver och vill helst inte ha några vibrerande/energislösande HDDs i nya burken.

Permalänk
Medlem

Att de totalt ignorerade 840 (icke-EVO) gör mig tveksam till att nästa SSD-köp skulle bli från dem.

TLC har jag inget problem med, men Samsungs produktsupport lämnar en del att önska.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk

Jag tycker att det är konstigt att SSD:erna är anpassade till laptops då det av dessa är mest det billiga segmented som säljs så jag vill hellre ha en 3,5 tums SSD då jag slipper krångla med någon typ av släde för att få den på plats.

Nej fram för 3,5 tums SSD:er på 256GB till vettiga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tycker att det är konstigt att SSD:erna är anpassade till laptops då det av dessa är mest det billiga segmented som säljs så jag vill hellre ha en 3,5 tums SSD då jag slipper krångla med någon typ av släde för att få den på plats.

Nej fram för 3,5 tums SSD:er på 256GB till vettiga priser.

Du ligger några år efter utvecklingen, moderna chassin och servrar har 2,5"-platser för just SSDs.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

Jag tycker att det är konstigt att SSD:erna är anpassade till laptops då det av dessa är mest det billiga segmented som säljs så jag vill hellre ha en 3,5 tums SSD då jag slipper krångla med någon typ av släde för att få den på plats.

Nej fram för 3,5 tums SSD:er på 256GB till vettiga priser.

Nej tack, är skit smidigt att ge bort mina gamla ssder till familj/vänner som de kan stoppa in i sin bärbara och få en fin prestandaökning.

Köp ett riktigt chassi istället.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

500 dollar är väl motsvarande ca 3800kr?
Dollar ligger väl inte i 9kr? Närmare 8? 7.8 eller nånting senaste jag kollade.

För de som säger att den är för dyr så kanske de blir mer aktuellt? 700kr billigare.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.