Permalänk
Medlem

Råd om begagnat köp (objektiv)

Hej!

Detta är lite sent påkommet, hoppas någon hinner svara.
Jag ska och (mest troligt) köpa 2st objektiv till min canon 700d ikväll, följande objektiv rör det sig om =
Canon 70-200 f4 is usm
Tamron SP AF 90mm f2,8 Di macro 1:1

Nu undrar jag om det finns något särskillt jag ska kolla efter som jag inte tänkt på?

Vad jag tänkt kontrollera=
Linsytor
Synligt damm innuti objektiven
Autofokus funktion
Manuell fokus, funktion fokusring
Zoomring funktion

Autofokus verkar vara oprecis på macro objektivet har jag läst många recensioner om, så det har jag ju att vänta mig.
Har jag missat något?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Hej!

Detta är lite sent påkommet, hoppas någon hinner svara.
Jag ska och (mest troligt) köpa 2st objektiv till min canon 700d ikväll, följande objektiv rör det sig om =
Canon 70-200 f4 is usm
Tamron SP AF 90mm f2,8 Di macro 1:1

Nu undrar jag om det finns något särskillt jag ska kolla efter som jag inte tänkt på?

Vad jag tänkt kontrollera=
Linsytor
Synligt damm innuti objektiven
Autofokus funktion
Manuell fokus, funktion fokusring
Zoomring funktion

Autofokus verkar vara oprecis på macro objektivet har jag läst många recensioner om, så det har jag ju att vänta mig.
Har jag missat något?

Tack på förhand

Är inte någon höjdare på kameror men skulle du inte kunna koppla på objektivet på din kamera och se om bilden är bra och alla funktioner fungerar?

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Känns som att du tänkt på de mesta, det ju själv har skrivit är detta man brukar kolla. 70-200 4L är så fantastiskt skarp. Ja testa med din kamera innan köp.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Rekordmedlem

Autofokus vid makrofoto är för det mesta oanvändbart oavsett optik pga de korta skärpedjupen, det är väldigt svårt att få det bra så manuellt brukar vara att föredra vid makro, men du kanske menar att den är dålig när optiken inte används för makro ?

Men om nån klagar på autofokusen just vid makrofoto så behöver du nog inte bry dig om det för det är nått som oftast inte funkar alls just pga makro pch de extremt korta skärpedjupen som blir, det kan tex vara omöjligt att få fokus på ett helt öga eftersom det är välvt och skärpedjupet är kortare än djupet på ögats välvning osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag brukar även okulärbesiktiga packningar osv. Samt "nästan" skaka lite på objektiven för att känna om nåt känns löst. Tamron linsen har jag ingen erfarenhet av men canons 70-200 f4 L är sjukt bra, både prisbild och bildkvalitet!

Visa signatur

Ludde

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Komihåg att pruta.

Rätt precis ett år gamla, diskuterat priset till 8k för båda.
Låter inte helt orimlogt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Rätt precis ett år gamla, diskuterat priset till 8k för båda.
Låter inte helt orimlogt va?

En snabb titt på blocket så hittade jag bägge för 4000 samt 2900 kr. Med lite prut borde man alltså få dem för 6000 kr ihop.
De var också i nyskick. Med det sagt är ju 8K fortfarande fan så billigare än i butik.
Men prova, leta upp nån liten repa eller nåt och försök dra av en tusing till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

En snabb titt på blocket så hittade jag bägge för 4000 samt 2900 kr. Med lite prut borde man alltså få dem för 6000 kr ihop.
De var också i nyskick. Med det sagt är ju 8K fortfarande fan så billigare än i butik.
Men prova, leta upp nån liten repa eller nåt och försök dra av en tusing till.

Ett 70-200 f4 med is ?
Har själv aldrig sett ett sånt under 6k, jaja får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Ett 70-200 f4 med is ?
Har själv aldrig sett ett sånt under 6k, jaja får se

Sorry, kollade utan IS, My Bad. Då såg det plötsligt mycket bättre ut
Men jag har sett 70-200 f2.8 med IS för 6K så det finns säkert f4 också, kanske inte i nyskick dock.
Lycka till.