Ipad mini vs ipad för studier

Permalänk
Medlem

Ipad mini vs ipad för studier

Tjena!

Jag har tänkt skaffa en ipad för mina studier. Läser för tillfället ett tekniskt basår och har tänkt komplettera med en ipad för smidigare anteckningar och mindre utskrifter. Senare ska jag gå över till civing.

Ni som använder era ipads i studier, upplever ni att ipad mini är för liten eller fungerar den bra att anteckna på? Det blir ju inte så mycket ren text utan mestadels formler och uttryck som antecknas.

Permalänk
Medlem

Initialt kan jag säga att jag inte använder iPads för studier, men det finns en iPad (1) och en iPad Mini i detta hushåll.
Min uppfattning är att iPad Mini har en väldigt trevlig formfaktor. Den mindre skärmen tycker jag inte känns trängre, så att säga, och enheten i sig är nimmare att ta med. Samt att den har ett väldigt trevligt pris, särskilt relativt de större.

(Finns det bra appar för att anteckna formler och grejer? Traditionellt har ju sådant varit rätt bökigt, och själv tänker jag att det borde gå jättemycket snabbare att klottra ner med penna på lämpligt papper. Fast det inte är lika haj-täck.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Initialt kan jag säga att jag inte använder iPads för studier, men det finns en iPad (1) och en iPad Mini i detta hushåll.
Min uppfattning är att iPad Mini har en väldigt trevlig formfaktor. Den mindre skärmen tycker jag inte känns trängre, så att säga, och enheten i sig är nimmare att ta med. Samt att den har ett väldigt trevligt pris, särskilt relativt de större.

(Finns det bra appar för att anteckna formler och grejer? Traditionellt har ju sådant varit rätt bökigt, och själv tänker jag att det borde gå jättemycket snabbare att klottra ner med penna på lämpligt papper. Fast det inte är lika haj-täck.)

Låter som min uppfattning av att känna på ipads! Men den stora iPaden är aningen mer lik ett A4 papper Tack för åsikterna! Jag tycker personligen att Ipad mini lockar mer, men jag är rädd att jag blivit partisk då jag har blivit lite småkär i den.

Det finns mängder av appar, varav minst 5 som räknas som bra nog cloud sync och hela köret. Jag glömde nämna att jag kommer använda en stylus även, då det verkar bra mycket smidigare än att använda fingrar och liknande. Jo, papper är nog alltid snabbare men det lockar att slippa bära runt på 3-4 block varje dag för olika ämnen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tjena!

Jag har tänkt skaffa en ipad för mina studier. Läser för tillfället ett tekniskt basår och har tänkt komplettera med en ipad för smidigare anteckningar och mindre utskrifter. Senare ska jag gå över till civing.

Ni som använder era ipads i studier, upplever ni att ipad mini är för liten eller fungerar den bra att anteckna på? Det blir ju inte så mycket ren text utan mestadels formler och uttryck som antecknas.

Jag köpte min iPad Air primärt för skolsyfte och kan säga dig att det krävs ordentligt med tålamod för att föra anteckningar med en stylus. Jag använde mig av ett zoomfönster som fungerade riktigt bra vid vanlig algebra, men det spårade ut fullständigt när matriser och vektorskisser dök upp. Detta bidrog till att jag låg efter över en minut varje föreläsning, och därför blev det att man mer koncentrerade sig på tavlan än vad föreläsaren sade. Jag återvände helt till papper och penna igen när min stylus började frånkopplas titt som tätt (bluetooth 4 för rakare linjer). Nu använder jag bara iPaden i anteckningssyfte för att renskriva sammanfattningar, vilket fungerar bättre då man inte har någon tidspress.

Annars fungerar iPaden väldigt bra som dokumentportal. Väldigt behagligt att läsa vanliga A4 med retinaskärmen. Några i min klass kör med mini och det verkar också inte vara några problem att läsa. Är väldigt skönt att inte ha en massa papper liggande överallt.

Permalänk
Medlem

Jag går civ ing första året (industriell ekonomi) och har en ipad av den större modellen. Jag försökte i början att anteckna på den under föreläsningar men gav snabbt upp. Jag använder den istället för att ha uppe föreläsarens Powerpoint samt ha uppe gamla tentor när man pluggar. Det är för mig helt omöjligt att anteckna på den, mycket smidigare att anteckna för hand

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

för hand är nog bäst, annars kör hellre surface pro eller en air istället för Ipad.

Permalänk
Medlem

Skrotnisse92, jag tror att du har fått en del riktigt bra rekommendationer här ovan i tråden.

Min sammanfattning skulle, med ledning av infon från de som i stunden bedriver studier med iPad, vara att ha alla kompendier och sådant som finns i t.ex. PDF i paddan. Bär med dig ett litet konferensblock att anteckna på, och ha antingen anteckningarna från de aktuella kurserna i block/pärm, alt. scanna in dem efter var föreläsning och arkivera dem i paddan.

En annan fördel med penna och papper är förresten att batteriet inte tar slut i dem.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att anteckna så rekommenderas starkt något med "riktig" penna(wacom, ntrig). Har själv kört med både Asus vivotab note 8 och för tillfället sitter jag på en Surface pro 3, riktigt fina grejer. Men det gäller som jag att bestämma sig för vilken storlek man vill ha, finns för- och nackdelar med båda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade en iPad sist åren på min civilt utbildning och använde den mest till att läsa dokument och böcker på. Anteckna är mycket enklare på papper, speciellt när det gäller formler och långa beräkningar.

Har polare som testat anteckna på surface plattor och android också och alla har kommit fram till i princip samma sak, att papper och penna är svårslaget. Dock sjukt bekvämt med en platta att ha alla kompendium och liknande på så man bara behöver ha med ett block för anteckningar snarare än ett halvt bibliotek,

Har läst ett fåtal hum-Sam kurser och där verkar det mycket vanligare med såväl paddor som bärbara datorer för anteckningar eftersom ren text är mycket bekvämare att mata in än formler.

Vet inte hur du tänkte dig att du ska behöva 3-4 st block för olika ämnen då ingenjörer i min erfarenhet sällan eller aldrig läser mer än två ämnen i taget.

När jag köpte min iPad (3rd gen) fanns inte mini som alternativ men jag skulle kunna tänka mig att den är ganska bekväm faktiskt. Kan hända att det blir en sån för mig i framtiden när jag byter upp mig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Tänker vara ytterligare en i mängden här och säga att du bör komplettera med block och sen den iPad du gillar mest då skillnaden inte är jättestor. Jag läste en hel del finans och nationalekonomi i min kandidatexamen - det är inte kul att anteckna formler eller göra grafer/beräkningar på en iPad. Däremot är de underbara att anteckna ren text med -t.ex under marknadsföringen för mig. Sen har man gammalt hederligt papper och penna till det andra.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av d97jro:

Initialt kan jag säga att jag inte använder iPads för studier, men det finns en iPad (1) och en iPad Mini i detta hushåll.
Min uppfattning är att iPad Mini har en väldigt trevlig formfaktor. Den mindre skärmen tycker jag inte känns trängre, så att säga, och enheten i sig är nimmare att ta med. Samt att den har ett väldigt trevligt pris, särskilt relativt de större.

(Finns det bra appar för att anteckna formler och grejer? Traditionellt har ju sådant varit rätt bökigt, och själv tänker jag att det borde gå jättemycket snabbare att klottra ner med penna på lämpligt papper. Fast det inte är lika haj-täck.)

Det man för komma ihåg är dock att iPad 1 inte är särskilt aktuell längre.. Jämför 700g med nya iPad Air 2 som väger 400g och är halva tjockleken. Visst är minin smidig och i många fall räcker storleken på skärmen. Jag pluggar inte längre och har inte så mycket att tillföra mer än att min nya ipad Air 2 är fantastisk. Ska man just bara anteckna kan jag absolut tänka mig att mini räcker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Tjena!

Jag har tänkt skaffa en ipad för mina studier. Läser för tillfället ett tekniskt basår och har tänkt komplettera med en ipad för smidigare anteckningar och mindre utskrifter. Senare ska jag gå över till civing.

Ni som använder era ipads i studier, upplever ni att ipad mini är för liten eller fungerar den bra att anteckna på? Det blir ju inte så mycket ren text utan mestadels formler och uttryck som antecknas.

Som vissa andra redan skrivit: anteckna text går nog bättre på ett tangentbord, antingen kopplat till iPad eller exempelvis en MacBook. Formler och annat 'icketext' är nog papper bättre om du inte har någon app som gör exakt vad du vill.. När det kommer till läsa text så är en iPad fantastisk.

Permalänk
Medlem

Skaffa en surface pro 3 t.ex om du vill ha något vettigt att anteckna på.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen alla! Verkar som att de flesta är negativa till att anteckna på en ipad alltså. Finns det någonstans i sthlms platsen man kan testa typ wacom/adonite eller motsvarande stylusar?

Surface går fett bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tack för tipsen alla! Verkar som att de flesta är negativa till att anteckna på en ipad alltså. Finns det någonstans i sthlms platsen man kan testa typ wacom/adonite eller motsvarande stylusar?

Surface går fett bort.

Ingen aning om stockholm men när jag bodde i Lule hade appleåterförsäljaren alla möjliga spännande wacom grejer man kunde testa med deras produkter, inklusive stylusar på plattorna. Antar att liknande möjligheter finns på apple certade affärer i sthlm.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Det bästa med en ipad mini är ju att man lätt kan köpa/ladda ner böcker som pdf för att slippa släpa runt på tunga böcker

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en IPad Mini när jag började 9;an. Nu har jag börjat 1;an och använder paddan flitigt i studierna. Tycker Apples egna appar som man får gratis då man köper ipad fungerar mycket bra men finns ju andra som Word i AppStore. Tycker paddan är perfekt storlek och gömmer sig bra med de andra böckerna. Funderade som du att att köpa den stora men inget jag ångrat eller ens tänkt tillbaka på.

Hälsningar

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Som motpol till de flesta andra här så anser jag att det går utmärkt att anteckna föreläsningar direkt på ipaden. Har själv gjort så de senaste 3 åren på en stor ipad.

En vettig penna, bra app och lite träning så går det utmärkt.

Permalänk

Går nu i 1an på gymnasiet och använder en ipad mini 2 gen kombinerat med ett apple wireless keyboard och en stylus forn jot script, tillsammans med apparna Noteshelf och Pages/Google Drive. Fungerar perfekt för mig