Permalänk

Lätt optisk mus sökes

Jag vill ha råd om en ny mus som ska ha följande egenskaper:

  • Vikt < 110 g (ju lättare desto bättre)

  • Trådad

  • Optisk sensor

  • DPI > 2500

  • Ergonomisk för höger hand

  • Lagom stor (mer om det nedan)

  • Tumknappar (minst två)

  • Vettigt skrollhjul som man inte sladdar med, gärna räfflat

  • Claw grip-kompatibel

  • Pris: Om det är rätt produkt har jag råd med vad som helst

Jag kom just hem från en butik där jag tänkte köpa en Roccat Kone Pure Optical eller ännu hellre den nyare varianten i hiskeligt ful färg men med bättre sensor. Det gick dock i stöpet i och med att den är pytteliten, och jag blir nog tvungen att fingertippa den musen. Jag fingrade lite på en Roccate Kone XTD (genom hårdplast förpackning...) och den verkar vara mer lagom storlek. Jag testade en Logitech G502, och den var helt perfekt i handen. Tyvärr är de båda för tunga och har laser sensor, så de går bort.

För att förklara var jag kommer från (TLDR do not read):
Du var varnad.
Jag har kört fingertip med en massa skräpmöss många år, innan jag en vacker dag la ut lite pengar på en mus av lite högre kvalitet. Jag sa åt försäljaren att jag ville ha den lättaste av de bättre mössen, och han sålde mig en Corsair M90, vilket kan var världshistoriens tyngsta mus... Jaja, jag gjorde mitt bästa för att anpassa mig, och försökte palma den, clawa den och alla möjliga akrobatiska kullerbyttor för att kunna använda den och nå alla tumknappar (som dessutom är skittröga). I och med att aktern är så hög kombinerat med att sidoknapparna är så tröga var jag tvungen att palma den för att nå sniperknappen till exempel. Så nu har jag och M90n nått vapenvila i och med att jag har bytt till en claw grip, som dessutom är skönare vid längre tids användning än fingertip. Vad jag däremot verkligen gillar med M90 är

  • Hjulet, stabilt med bra "grepp"

  • Makrofunktioner, kan mappa vad som helst till var som helst

  • Sniperknappen (fast använder väldigt sällan tbh)

  • Mycket kort aktiveringslängd vid nedtryckning av vänster och höger-knapparna

så en ny mus får gärna ha dessa egenskaper.

På mitt förra jobb använde jag en gammal Logitech G400 vilken var rätt skön, men jag var tvingad att sätta in några vikter i aktern, annars blev den väldigt tung i fören. Jag har svårt att säga något om spelegenskaper eftersom jag mest klickade i menyer med den.

Bra kandidater?
Eftersom G502 låg så rätt i handen undrar jag om inte G402 också borde göra det? G502 verkar ha längre slaglängd än M90 vilket jag ser som negativt, men tumknapparna är rätt placerade och inte så attans tröga som hos M90n. G402 är dock i det tyngsta laget, och hjulet verkar vara helt slätt så jag är tveksam. Jag tror inte jag kommer att märka av gyrofunktionen som kickar in vid snabba rörelser, riktigt så låg DPI kör jag inte med.

Razer Deathadder är också intressant, men jag har aldrig hållit den i handen. Razer Synapse gör mig mest irriterad och tanken att vara beroende av det avskräcker. Kompisar som använt Razer har haft mycket fel på produkterna, men deras kundtjänst som hanterar felen verkar kanon å andra sidan.

ROCCAT-Kone-XTD-Optical är också intressant eftersom den verkar uppfylla alla kraven utom en och har rätt snygg design dessutom. Men den är tung...

Så det verkar som av alla tjugo miljarder möss ute på marknaden hittar jag ingen som har det jag vill ha. Eller har ni bättre insikter och kan ge mig lite tips? NB: jag bor inte i Sverige så priser och kampanjer etc skiljer. Tacksam för svar!

Permalänk

Den ser ju ut att va lätt och bra för claw-grip. Räfflat skrollhjul och tummknappar, ja till och med en sniperknapp som du pratade om!

Men så har den Laser-sensor. =/ Vad är det du inte gillar med laser?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

"Jag testade en Logitech G502, och den var helt perfekt i handen. Tyvärr är de båda för tunga och har laser sensor, så de går bort."

G502 använder Pixart PMW 3366DM och är en av dom bästa optiska sensorerna på marknaden med nära obefintlig smoothing.

Om du gillar formen på g502 varför inte köra på g402?
Låter som den perfekta musen för dig om du gillade g502 formen.

Den väger 102 gram och har en rätt bra sensor (bättre än ex 3090 som sitter i dom flesta optiska idag utanför 3310 mössen)
http://www.overclock.net/t/1504917/logitech-g402-hyperion-fur...

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Den ser ju ut att va lätt och bra för claw-grip. Räfflat skrollhjul och tummknappar, ja till och med en sniperknapp som du pratade om!

Men så har den Laser-sensor. =/ Vad är det du inte gillar med laser?

Ja den är ett alternativ. Det är inte sà mycket att jag ogillar laser som att jag är nyfiken pà om det verkligen är mindre accelaration och prediction i optiska a möss. Har väl gàtt pà hypen antar jag!

400 DPI. Det innebär att om jag vill ha en känslighet som känns bekväm màste jag dra upp känsligheten in game till 2.5 ungefär, vilket beroende pà spel kan ge skipping etc. Vill ha lagom hög känslighet i sensorn sà jag kan ligga pà 6/11 i desktop och närmare 1:1 in game.

Skrivet av JimmieSan:

G502 använder Pixart PMW 3366DM och är en av dom bästa optiska sensorerna på marknaden med nära obefintlig smoothing.

Om du gillar formen på g502 varför inte köra på g402?
Låter som den perfekta musen för dig om du gillade g502 formen.

Den väger 102 gram och har en rätt bra sensor (bättre än ex 3090 som sitter i dom flesta optiska idag utanför 3310 mössen)
http://www.overclock.net/t/1504917/logitech-g402-hyperion-fur...

Där ser man. Om inte g502 var sà tung hade det nog varit den perfekta musen för mig. Jag lutar mot g402, blir nog ett köp till helgen.

Permalänk
Skrivet av CasualGamer:

Ja den är ett alternativ. Det är inte sà mycket att jag ogillar laser som att jag är nyfiken pà om det verkligen är mindre accelaration och prediction i optiska a möss. Har väl gàtt pà hypen antar jag!

Ja det är lurigt..
Jag har under de senaste 3åren spelat QL med fyra olika möss Steelseries Sensei Pro, Razer deathadder, Razer deathadder 2013(polarens), Steelseries Rival.
I sensei:en som har laser kunde jag stänga av acceleration och ändra dpi för att få det riktigt bra. Den gick dock sönder och försvann på posten så det blev en Deathadder i närmaste butik efter det och märkte inte någon acceleration skillnad efter det bytet men vet att det tog ett tag innan mitt "gameplay" kom ifatt ändå så vem vet om det bara va utformningen på musen eller något i hård/mjukvara.
Efter det blev det Rival som även den påverkade mitt gameplay då jag shaftade bättre men railade sämmre, här tror jag utformningen kan ha lite större påverkan men vem vet..
Undertiden så har jag lirat med polarens Deathadder2013 och den känns verkligen helskum och accelererande även att jag stängt av det i "razor-programet".

Nej det är en (#%¤/ djungel där ute och man ska verkligen va glad om man hittar någon som passar som handen i handsken. Jag ska personligen skaffa http://www.zowiegear.com/index.php?i=product&p=17 härnäst fast jag är själv lite nyfiken på hur den här Corsair:en är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Ja den är ett alternativ. Det är inte sà mycket att jag ogillar laser som att jag är nyfiken pà om det verkligen är mindre accelaration och prediction i optiska a möss. Har väl gàtt pà hypen antar jag!

400 DPI. Det innebär att om jag vill ha en känslighet som känns bekväm màste jag dra upp känsligheten in game till 2.5 ungefär, vilket beroende pà spel kan ge skipping etc. Vill ha lagom hög känslighet i sensorn sà jag kan ligga pà 6/11 i desktop och närmare 1:1 in game.

Där ser man. Om inte g502 var sà tung hade det nog varit den perfekta musen för mig. Jag lutar mot g402, blir nog ett köp till helgen.

Du kan INTE stänga av acceleration i några laser möss.
Du kan stänga av mjukvaru accleeration, men den är inte problemet.
Problemet är den som sitter i sensorn i sig, och det som gör det problematiskt är att den är oregelbunden dvs den är inte konstant.

Om en acceleration är konstant går det att vänja sig bra, och vissa använder tom det i ex Quakelive. Men en oregelbunden acceleration är värre.
Och i ex 9500 kan de röra sig om 1-5% negativ och tom gå över på postiv acceleration = värdelöst för den kräsna.

Prediction har ej med laser eller "optisk" o göra, det finns tom mer på optiska än laser.
På dom bättre mössen finns det dock en, ex g502,g402 som du var intresserad utav.

En annan sak med möss idag är att ju högre dpi du använder dessto mer jittering och diverse andra problem ses oftast.
Pga diverse algoritmer som kickar in för just högre dpi.

Det samma gäller att man föredrar att köra "native" dpi på vissa sensorer, dvs icke mjukvarupåverkare dpi nivåer.
På ex G402 är 1600 dpi läget jitterfritt (standard dpi läge) medans 4000dpi har en hel del jitter.

Permalänk
Medlem

Razer Abyssus alla dagar i veckan om du ska ha en lätt och nätt sak.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=529074

52 gram

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Zowie EC2, den väger >100g och är optisk.

Läste inte dina krav ordentligt, men jag är nöjd med musen och kan rekommendera den.