Ångerrätt ADSL, nekar de med rätt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ångerrätt ADSL, nekar de med rätt?

Beställde 20141002 ADSL upp till 28Mbit från Affinity som levererades 20141016.

Tyvärr är hastigheten under all kritik, får ut ungefär 7Mbit i bästa fall med ständiga dippar långt under det vilket är alldeles för dåligt för min del.

Så igår bad jag att få ångra tjänsten vilket de nekar med hänvisning till att det gått mer än tre veckor sen beställning.

De skriver så här på sin sida under frågor & svar:

Har jag någon ångerrätt?
Svar: Vi följer svensk lagstiftning + en vecka vad gäller ångertid för privatpersoner. Det innebär att du har hela tre veckor på dig att testa våra tjänster och försäkra dig om att du är 100% nöjd med både kundservice och samtalskvalitén. Företag omfattas inte av ångerrätt.

Jag tolkade det som att jag har tre veckor på mig att testa tjänsten vilket jag såklart inte kan göra innan den är levererad. Jag menar alltså att ånger gäller tre veckor från och med leverans så att jag kan testa tjänsten i tre veckor för att se om jag är nöjd.

Tolkar jag fel?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ångerrätten börjar när du fått varan levererad. De har alltså fel, förutsatt att du fått varan (ADSL) levererad 20141016.

http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/An...
När börjar ångerfristen att löpa?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan och återigen får information om din ångerrätt. Om du inte har fått informationen har du i stället ett år på dig.

Permalänk
Medlem

När börjar ångerfristen att löpa ?
Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.

Som jag ser det har du 14 dagar på dig från 2014-10-16, dvs tom 2014-10-30.

Jag antar att du köpt detta på distans och hänvisar därför till distansavtalslagen. Om du fått ett modem/router av dem 2014-10-16 så är det solklart att du har till den 30onde på dig då du inte kunnat använda dig av tjänsten innan.

EDIT: Blofeld hann före

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilstallione:

Beställde 20141002 ADSL upp till 28Mbit från Affinity som levererades 20141016.

Tyvärr är hastigheten under all kritik, får ut ungefär 7Mbit i bästa fall med ständiga dippar långt under det vilket är alldeles för dåligt för min del.

Så igår bad jag att få ångra tjänsten vilket de nekar med hänvisning till att det gått mer än tre veckor sen beställning.

De skriver så här på sin sida under frågor & svar:

Har jag någon ångerrätt?
Svar: Vi följer svensk lagstiftning + en vecka vad gäller ångertid för privatpersoner. Det innebär att du har hela tre veckor på dig att testa våra tjänster och försäkra dig om att du är 100% nöjd med både kundservice och samtalskvalitén. Företag omfattas inte av ångerrätt.

Jag tolkade det som att jag har tre veckor på mig att testa tjänsten vilket jag såklart inte kan göra innan den är levererad. Jag menar alltså att ånger gäller tre veckor från och med leverans så att jag kan testa tjänsten i tre veckor för att se om jag är nöjd.

Tolkar jag fel?

Som jag ser det så tolkar du rätt och de tolkar det fel. För annars skulle ju man kunna som företag sända varan så den anländer när tidsfristen har gått ut.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Du har köpt en tjänst och enligt LODA börjar ångerfristen därför löpa när avtalat tecknas, inte när modemet levereras.

Undantag för när fristen börjar löpa finns givetvis men det känns inte helt relevant här.

Du kan ju dock pröva att reklamera tjänsten som felaktig, kräva åtgärd inom rimlig tid och om så inte sker försöka häva avtalet...

Permalänk
Hedersmedlem

Det som är haken här är att det är en tjänst jag beställt, inte en vara. Då gäller ångerrätten från att tjänsten beställs som jag förstår det.
Vad jag hänger upp mig på är just det de skriver på sin sida.

Det innebär att du har hela tre veckor på dig att testa våra tjänster och försäkra dig om att du är 100% nöjd med både kundservice och samtalskvalitén.

Hur som, nu hörde de av sig igen och backade, de tar ånger på detta.

Tack för all input!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hm, verkar vara lite annorlunda vid köp av tjänst:
När börjar ångerfristen att löpa?
... Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen räknas dock tidigast från det att du har fått den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet. Om du inte har fått någon information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/din-ratt-som-kons...

Så det är väl hur de definierar det de säljer, är det en "tjänst" så är det 20141002 som gäller, förutsatt att du fick "...den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet." och då har de rätt.

Du kan alltid kontakta din konsumentombudsman och fråga, har jag gjort flera gånger, bara å maila.

Permalänk
Hedersmedlem

Som skrivet så har de backat när jag hänvisade till deras text om test av tjänsten så det är löst. Ibland måste man stå på sig lite, man kommer väldigt långt på att vara trevlig och saklig i sin kontakt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ah, my bad.

Gott att det löste sig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blofeld:

Ah, my bad.

Gott att det löste sig!

Inga problem

Kan säga att affinitys kundservice är väldigt trevliga och tillmötesgående förutom den inledande lilla missuppfattningen som de dock snabbt rättade till.

Skrivet av mange_:

Du har köpt en tjänst...

Jag vet, jag skriver också det i första inlägget:

Skrivet av ilstallione:

Så igår bad jag att få ångra tjänsten...

Jag nämner tjänsten två gånger till i mitt första inlägg men visst, man kan aldrig vara nog tydlig

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.