Dumma saker man gör ibland

Permalänk
Medlem

Dumma saker man gör ibland

Fjärrstyrde en intel Nuc.
Då den funkade i nätverket men inte ut mot internet så kom man på den underbara iden att starta om nätverkskortet.
Resultatet av denna tabbe är att man får ta och leta upp den, koppla upp mot skärm med tangentbord och mus för att manuellt sätta igång skiten sedan böka sig tillbaka trycka dit den är ställa tillbaka grejorna som den är gömd under.

Sådan onödig tid som försvinner bara på en dum grej.

Var dagens grej man ville dela med sig.

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Har startat om maskiner som stått 20 mil bort ibland och då vill man att det fungerar när det bootar upp igen.

Startade faktiskt om en maskin hemma när jag var i Tyskland engång, 170mil hem om den inte skulle vilja vara med, så det behövde fungera, vilket det gjorde. Har man någon som kan hjälpa en lokalt så kvittar det ju men så är det inte alltid.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Byggde egen liten kompresserad pipbomb med vätskeledning. Blev läckage i röret så det small inte. Vågade inte gå fram, men till slut small det.

Håller på med självlärt pyroteknik som är fruktansvärt korkat, men är själv korkad så jag bryr mig inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Har startat om maskiner som stått 20 mil bort ibland och då vill man att det fungerar när det bootar upp igen.

Startade faktiskt om en maskin hemma när jag var i Tyskland engång, 170mil hem om den inte skulle vilja vara med, så det behövde fungera, vilket det gjorde. Har man någon som kan hjälpa en lokalt så kvittar det ju men så är det inte alltid.

Jag tror att i princip varenda riktig datornörd har råkat ut för att stänga av en maskin långt borta som de inte skulle göra.
Jag känner till flera viktiga serrvar som skulle behöva startas om av flera anledningar men inget företag som använder gör det, detta för att ingen vill ta skit för om något händer då den är så långt borta för alla.

Jag själv satt under en drifttagning och pillade lite med en brandvägg, det var samma brandvägg som gav mig vpn uppkopling till en server som jag pillade med den ifrån, ni kan gissa vad som hände och servern stod 40mil ifrån mig?
Förutom problemet att få någon att återställa brandväggen hade jag problem att kunna faktuera tiden efterfråt vilket inte min projektchef gillade.

Under en drifttagning råkade jag starta en redudant server i utvecklingsläget (lokala ip-adresser etc), detta ballade ur hela systemet och det gick inte att rädda utan att stänga ner allt. Ett driftbortfall på 3h blev det som jag fick svårt att förklara för operatörerna vad som orsakade detta, att jag var en stor klant är inget bra argument. Det är flera som använder systemet och inget bortfall alls får finnas, mer då vid riktigt stora driftsättningar som ska varnas i god tid och planeras in.

Andra vanliga saker är såklart att man sitter med typ tusen saker samtidigt, sedan måste man panik göra något annat och då tänker man inte på vad man gör.
T.ex. körde jag två virtuella maskiner från usb 3 hårddisk en gång, det gick supersegt men jag var tvungen och så frågade någon mig om jag inte kunde göra en sak, vilket krävde en annan virtuell burk som jag startade från samma usb hårddisk. Och det gick extremt segt och jag visste inte vad jag skulle göra, att stänga med dem med våld kunde resultera i krashade maskiner så jag fick låta dem tugga och gå och hämta en ny burk att arbeta med under tiden. Det tod någon timma innan jag kunde stänga av windows på en av maskinerna.

Nå jag har gjort så många dumheter som helst, att man är totalt utbränd och jobbar dynget runt leder inte precis till mindre misstag.