Reparationstid - alternativ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Reparationstid - alternativ?

Hej skulle behöva lite information och förslag om vad jag har för alternativ då jag lessnat på nuvarande situation.

Köpte detta grafikkort från netonnet http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/sapphire-r92904gbtri-xoc/198872.7064/ den 01/09/2014.

Fick kortet 04/09/2014 då det hade kommit fram med posten då.

Testade 1 miljon olika lösningar på mitt problem utan att hitta någon lösning. Se tråd: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1319965-fargade-f...

Pratade med netonnet och dom sa att jag skulle skicka in kortet för reparation. Fick en fraktsedel efter ett tag. Skickade in kortet 15/9/2014 för reparation.

Det går en tid och jag frågar hur det går och får svarat ett de nu testat grafikkortet i två benchmarkprogram utan att hitta något fel och undrar ifall jag vill skicka in det till verkstaden. Gick med på detta. Tiden går och september tar slut. Den 8 oktober får jag ett sms där det står att "din service är ej ännu klar.. återkommer inom kort med information". Bra tänker jag. Det går ytterligare en vecka och jag mailar och frågar. Får svaret att kortet befinner sig på verkstaden.

Väntar och väntar.. Skickar dom ett mail igen den 24 oktober och undrar vad dom håller på med då jag köpte grafikkortet för nästan 2 månader sedan nu utan att ha kunnat använda den och förlorat 600 SEK då det hunnit gå så pass lång tid att en rad olika återförsäljare har hunnit prissänka det. Får svar om att verkstaden skulle ta ett beslut den 27 oktober och att jag skulle bli underrättad. Nu är det den 28 oktober och jag har inte blivit kontaktad. Känner att detta pågått en fruktansvärt lång tid och att ju längre det går desto mer förlorar jag på köpet med tanke på att produkten går ner i pris med tiden.

Tycker inte att 2 månader varav 1½ månad reparationstid är rimligt för att lösa problemet eller är detta normalt? Så vad kan jag göra åt detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Häv köpet med hänvisning till oskälig servicetid (KKöpL 26§ 3st: "Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne."). Skälig tid brukar ses som ca 3 veckor. Någon vecka mer kan vara ok, men totalt 1½-2 månader är absolut för mycket.

Desktop: Intel C2Q Q9550 | 4GB RAM | Radeon 4850 | 120GB SSD | 3x500GB HDD
HTPC (Intel NUC): Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop (HP 8460p): Intel i7-2620M | 8GB RAM | 14" 1600x900 | 120GB SSD |