Index-filen försvann och funkar inte efter återuppladdning på FTP-server

Permalänk
Medlem

Index-filen försvann och funkar inte efter återuppladdning på FTP-server

Hej!

Skrev i en tidigare post om min nya Raspberry Pi server. Den är nu uppkopplad till en domän och allt funkar.

Jag håller på och leker lite med layout och så, men jag råkade ta bort filen som kom med automatiskt som heter index.

Jag trodde att det bara var att ladda upp den igen, men det står File Forbidden på hemsidan när jag uppdaterar.

Jag använder programmet SmartFTP och det är en vanlig notepad fil i HTML-format jag laddar up. Allting laddas upp i /var/www/ där den låg innan.

Någon som vet vad felet kan vara?

Jättetacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Se till att webbservern har rätt att läsa filen. Du borde kunna ändra dessa rättigheter genom din FTP-klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Se till att webbservern har rätt att läsa filen. Du borde kunna ändra dessa rättigheter genom din FTP-klient.

Tack som fasen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Se till att webbservern har rätt att läsa filen. Du borde kunna ändra dessa rättigheter genom din FTP-klient.

hmm, när jag skulle göra det igen stog det "The server does not support changing file permissions.". Någon som vet vad man kan göra då?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte huruvida detta är okej för en produktion server men IAF..

Ladda hem SSH-klienten putty.exe
Anslut till din RPi med putty
cd /var
sudo chown -R $USER www
sudo chgrp -R $USER www
cd www
chmod +r index.html

Kommandon från minnet. Sitter på tåg.
Efter detta kommer din användare(pi?) äga hela www-katalogen och alla användare kommer kunna läsa index-filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usermane:

Jag vet inte huruvida detta är okej för en produktion server men IAF..

Ladda hem SSH-klienten putty.exe
Anslut till din RPi med putty
cd /var
sudo chown -R $USER www
sudo chgrp -R $USER www
cd www
chmod +r index.html

Kommandon från minnet. Sitter på tåg.
Efter detta kommer din användare(pi?) äga hela www-katalogen och alla användare kommer kunna läsa index-filen.

Tack, ska testa det!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av usermane:

Jag vet inte huruvida detta är okej för en produktion server men IAF..

Ladda hem SSH-klienten putty.exe
Anslut till din RPi med putty
cd /var
sudo chown -R $USER www
sudo chgrp -R $USER www
cd www
chmod +r index.html

Kommandon från minnet. Sitter på tåg.
Efter detta kommer din användare(pi?) äga hela www-katalogen och alla användare kommer kunna läsa index-filen.

Vill man ha lite mer säkerhet i det hela, som att skydda filen från överskrivning av misstag från andra användare/tjänster, kan man ersätta det sista chmod-kommandot med följande:

chmod 640 index.html

Detta ger ägaren (Användaren) läs och skrivrättigheter, enbart läsrättigheter till tjänsten "www", och inga rättigheter alls till övriga.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)