Lagringsdiskar till filserver?

Permalänk
Medlem

Lagringsdiskar till filserver?

Hej, är på jakt efter nya diskar till min server och har kollat på WD RED diskar, någon som vet nått om dessa ? har läst mycket kommentarer om dom och verkar vara mycket fel på dom eller så är dom bra och stabila från vissa folk.
Finns det några bättre 3tb diskar för ca 1000 lappen som är stabila och driftsäkra?
Mina nuvarande är samsung diskar och har rullat 24/7 i 5år utan minsta problem så skulle vilja hitta lika stabila diskar som dessa.

Tack på förhand.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Inaktiv

Har inte hört något om att WD Red skulle ha något genomgående problem, källa?

Permalänk
Medlem

här i kommentarerna finns det mycket dåligt skrivet om dessa. Även prisjakt har en del info som är dåligt enligt folk :/
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168222363...

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

här i kommentarerna finns det mycket dåligt skrivet om dessa. Även prisjakt har en del info som är dåligt enligt folk :/
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168222363...

Har kört WD Red sen dessa kom ut på marknaden i mina Synology NASar, aldrig haft problem.
Kör just nu 8*4TB i min DS1813+.

Jag skulle inte påstå att 9/10 i betyg är dåligt? Hur menar du?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=2167793

Att några personer får problem är väl inte märkligt, så är det med allt. Oavsett om det handlar om köttkvarnar eller hårddiskar..

Permalänk
Medlem

Säger inte att dom är dåliga, har bara läst en del dåligt om dom så därför undrade jag om det var någon som viste mera om dessa diskar, men lutar åt att bli ett par av dessa.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Permalänk
Livsnjutare 😎

Kör också med WD Red som lagringsdiskar, 5x4tb utan minsta problem.
Hade tidigare Seagate Desktop 4TB, 4st - ena var DoA och en annan lät konstigt efter 1-2 månader i drift.

Hade innan det 5x2TB Samsung Spinpoint - inga problem med de heller.
Har du haft en sak som fungerar - varför då byta?
Förutom till senare versioner/större och bättre modeller - men samma fabrikat och serier.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag byter bara för att få större diskar då dom jag har nu är på 1tb annars hade jag inte bytt men får nog bli red diskar.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Ryktesvägen har jag fått höra att en del av WD RED diskarna inte har spindeln förankrad i båda ändarna vilket gör den känsligare för lagerfel, vibrationer, och stötar. Om det är specifika modeller, storlekar osv har jag ingen koll på, men det kan vara en orsak till bekymmer. Tyvärr är det inte speciellt lätt att kontrollera, jag har inte tänkt köpa en av var sort och plocka av locket på dem...

Oavsett, diskarna har 3 års garanti om jag inte minns fel. Skulle de hicka innan dess är det ju bara att se till och få dem utbytta. Jag hade haft fullt förtroende för dem, speciellt i stationär drift.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Oavsett, diskarna har 3 års garanti om jag inte minns fel. Skulle de hicka innan dess är det ju bara att se till och få dem utbytta. Jag hade haft fullt förtroende för dem, speciellt i stationär drift.
B!

Det stämmer med 3 år.
Anandtech har en bra genomgång här om man vill fördjupa sig lite om WD Red-diskarna; http://www.anandtech.com/show/6157/western-digital-red-review...

Citat:
  • Less aggressive head parking (no IntelliPark feature)

  • Configurable Time Limited Error Recovery (TLER), with a default of 7 seconds

  • IntelliPower disk rotation speeds (comparable to Green drives)

  • Vibration reduction mechanism in hardware

  • 3-Yr. warranty and 24x7 phone support

Are these features worth the extra premium? We have no doubts about that, as the extended warranty period (3 years vs. 2 for the Green drives) and 24x7 support, as well as the lower power consumption should pay for itself over the course of the lifetime of the drive.

Permalänk
Medlem

Perfekt, får ta och läsa på, tack för alla svar.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem

Hej, har en fråga till, finns det något program som "stressar" en hårddisk lite eller nått man kan kolla om disken är dålig när man får den ? tänker så man inte börjar fylla dom och en disk är dålig och går sönder eller liknande ?
Kanske bara är att hålla tummarna på att dom håller nått år ?

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Hej, har en fråga till, finns det något program som "stressar" en hårddisk lite eller nått man kan kolla om disken är dålig när man får den ? tänker så man inte börjar fylla dom och en disk är dålig och går sönder eller liknande ?
Kanske bara är att hålla tummarna på att dom håller nått år ?

Jag kör alltid en "riktig" formattering på nya diskar.
Sen så kör jag ett HDtune disktest.
har hittat en del nya diskar med läs/skrivfel på det sättet.

Permalänk
Medlem

ok tackar, hur upptäcker man att en disk är dålig? får man felmedelande då i HDtune?
Har crystaldiskinfo för att visa status och timmar vilket fungerar bra.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

ok tackar, hur upptäcker man att en disk är dålig? får man felmedelande då i HDtune?
Har crystaldiskinfo för att visa status och timmar vilket fungerar bra.

Rätt enkelt :

Det tar en j*kla tid att köra, men hittar man fel så har det ändå sparat tid.

Permalänk
Medlem

Ah fan va bra, blir att köra det på dom nya när dom kommer, om det visar rött alltså fel då ska man alltså skicka tillbaka diskarna och få ny(a) då det är nått fel på dom ?
tack för alla svar och är lite ny inom detta, senast köpte jag bara diskar och hoppades att allt skulle gå vilket det gjorde men nu vill jag vara söker på att man inte råkar ut för crash

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Rätt enkelt :

http://screenshots.en.sftcdn.net/en/scrn/31000/31822/hd-tune-...

Det tar en j*kla tid att köra, men hittar man fel så har det ändå sparat tid.

Hur lång tid tar det för en TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Hur lång tid tar det för en TB?

Svårt att säga, varierar ju beroende på diskhastigheten.
Men räkna med ett par timmar för en disk.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar Spinrite 6, men det är inte gratis. Och ett par timmar räcker inte som test tid för Spinrite. Räkna med max 2Gb / minut.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Hej, har en fråga till, finns det något program som "stressar" en hårddisk lite eller nått man kan kolla om disken är dålig när man får den ? tänker så man inte börjar fylla dom och en disk är dålig och går sönder eller liknande ?
Kanske bara är att hålla tummarna på att dom håller nått år ?

Om du ska ha dem i en filserver, så är rekommendationen att skapa en raid, sedan köra ett tag utan data på dem. Eller iaf viktig data. Kanske en månad... Men vem orkar vänta? Har du nog bra raid så är det lugnt!

Permalänk
Medlem

lite osäker på hur raid funkar så kommer köra utan raid då det hittills har fungerat bra men mina nuvarande.

Visa signatur

Main: Antec p182b, 16gb DDR3, Intel I5 760, XFX AMD 6950, Western digital caviar black 1tb, 256gb SSD, Corsair 750w .
Filserver: Rackchassi,AMD 965BE , 16gb DDR3,7st Western Digital RED 3tb , 1st SSD, 750W Corsair Power Supply

Permalänk
Medlem
Skrivet av lol1337:

Hej, är på jakt efter nya diskar till min server och har kollat på WD RED diskar, någon som vet nått om dessa ? har läst mycket kommentarer om dom och verkar vara mycket fel på dom eller så är dom bra och stabila från vissa folk.
Finns det några bättre 3tb diskar för ca 1000 lappen som är stabila och driftsäkra?
Mina nuvarande är samsung diskar och har rullat 24/7 i 5år utan minsta problem så skulle vilja hitta lika stabila diskar som dessa.

Tack på förhand.

Jag har kört 8st 3TB red diskar i 2 år nu, inga som helst problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb