nyfiken bästa z97 moderkortet under 1.8 k?

Permalänk
Skrivet av versions:

tror inte att det blir någon vidare skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=yeuJAOVRoA0

Linus säger det ju själv, är du inte bra på detta med överklockning och beredd på att pilla lite eller beredd att lära dig är skillnaden minimal, i hans fall noll men generellt på luft utan att pilla för mycket kan det skilja 0-200 MHz ungefär mellan ett budget z97 och ett top kort.

Montera på något bättre men fortfarande skapligt normalt bland entusiasterna som en vanlig custom vattenkylning och skillnaden stiger lite till men det rör sig fortfarande bara om några till ett par hundra MHz.

Sen om det är värt det, tja lägger jag 5lapp på cpu, moderkort och ram kan jag lika bra lägga på 300kr till och få ett kort som inte är lotto om det kommer till en normal överklockning och som är byggt med ordentliga komponenter utan massa kompromisser som svag VRM, billiga caps mm som de billigare korten har. Detta garanterar att moderkortet inte bara klarar att överklockas med utan även tål det vilket inte är en garanti på de billigare z97 korten. Så att lägga sig på nivån under ett mellanklass kort bör ingen som tänker överklocka något göra.
Sen med tanke på att det var en prisskillnad på knappt 300kr upp för att få ett bra överklockningsmoderkort (MSI Z97 MPower) där jag gissar på att de skalat av andra mer eller mindre användbara grejer för att få en bra OC bräda så billig så som möjligt så ser jag ingen anledning för någon som är intresserad av att överklocka och villig att lägga tiden och jobbet på det att inte ta det steget också.
När det gäller dessa moderkort som är bäst och utpresterar allt annat på LN2 och är laddade med extra funktioner som ingen vanlig användare behöver så har jag däremot väldigt svårt att motivera ett köp idag.
Var annat på tex 775 tiden när ett normalt P45 moderkort klarade ~450 FSB och de bästa klarade 600+, då var det skillnad på en helt annan nivå även för oss med bara vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Visst, det går att överklocka med alla Z97 moderkort, det är det som utmärker kretsen, men det är fortfarande skillnad mellan korten. Det finns en anledning till varför de dyrare överklockningsmoderkorten kostar mer än de billigare standard korten (även om skillnaden är mycket mindre idag än när man överklockade med FSB).
Asus Z97-A är säkert ett bra mellanklass kort som har mycket funktionalitet till ett bra pris, men det är just ett mellanklass moderkort och lirar helt enkelt inte i samma liga som de korten jag länkade tidigare då TS frågade efter prisvärda moderkort med fokus på just överklockning. Detta är ju dock inte så konstigt heller då det kostar 2/3 av de andra korten. Läser du namnet på artikeln du länka så ser du det återigen:

Intel Z97 – Fyra moderkort i mellanklassen

Skulle vilja påstå att skillnaden på priset är betydligt större än skillnaden på OC prestanda.
Att det klassas som ett mellanklass kort beror mer på att det är "avskalat" och inte har en massa lull-lull och det är ju inte det som avgör i detta fallet.
Så ivf jag anser man får betydligt mer för pengarna med A kortet och jag tror inte man kommer märka någon större skillnad på OC resultatet.

Permalänk
Medlem

Tack swecare:) då är jag nere på 3 olika moderkort nu:) asus z97a, M7power eller asus hero vii,

Anledningen till varför jag säger att 5820 k skulle vara 1k dyrare bara är att CPU 3200 8 GB minne 899 och moderkort 1900 kr ~ 6000. 4790k 2790kr + asus hero vii 1799 8 gb g.skill minnen 799, ~ 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Tack swecare:) då är jag nere på 3 olika moderkort nu:) asus z97a, M7power eller asus hero vii,

Anledningen till varför jag säger att 5820 k skulle vara 1k dyrare bara är att CPU 3200 8 GB minne 899 och moderkort 1900 kr ~ 6000. 4790k 2790kr + asus hero vii 1799 8 gb g.skill minnen 799, ~ 5400

Vad skall du ha datorn till?
Om spel är prioriteringen skall du inte välja en 5820k, där räcker en 4790k till och blir över och en 5820k kan t.o.m. vara betydligt sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vad skall du ha datorn till?
Om spel är prioriteringen skall du inte välja en 5820k, där räcker en 4790k till och blir över och en 5820k kan t.o.m. vara betydligt sämre.

jo du har rätt, en 4790k skulle täcka mina behov gott och väl, Men datornörden i mig vill verkligen ha en överclockad 6 kärnig:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

jo du har rätt, en 4790k skulle täcka mina behov gott och väl, Men datornörden i mig vill verkligen ha en överclockad 6 kärnig:p

Jo det förstår jag, men har du behovet av 6/12 trådar?
Eftersom 4790k har högre Hz så kommer den vara snabbare i alla spel eftersom det inte finns något spel (vad jag vet) som har stöd/behov av en 6 kärnig cpu.
Skall du däremot köra andra applikationer som har det behovet är det en annan sak.

Många gör misstaget att dom tror en cpu är automatiskt bättre/snabbare för att den har fler kärnor vilket är fel.
Det är t.ex. inte fören med dom absolut senaste spelen (inte ens alla) som man har nytta av en i7, innan var en i5 den absolut bästa cpu'n för spel.
Därav bör man tänka på vad man skall ha sin dator till så man inte köper en värsting cpu som faktiskt presterar sämre än en billigare i just det man skall använda den till.

Så vad säger datornörden i dig om att betala 1000 - 1500 mer för ett system som presterar sämre i det du skall ha den till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo det förstår jag, men har du behovet av 6/12 trådar?
Eftersom 4790k har högre Hz så kommer den vara snabbare i alla spel eftersom det inte finns något spel (vad jag vet) som har stöd/behov av en 6 kärnig cpu.
Skall du däremot köra andra applikationer som har det behovet är det en annan sak.

Många gör misstaget att dom tror en cpu är automatiskt bättre/snabbare för att den har fler kärnor vilket är fel.
Det är t.ex. inte fören med dom absolut senaste spelen (inte ens alla) som man har nytta av en i7, innan var en i5 den absolut bästa cpu'n för spel.
Därav bör man tänka på vad man skall ha sin dator till så man inte köper en värsting cpu som faktiskt presterar sämre än en billigare i just det man skall använda den till.

Så vad säger datornörden i dig om att betala 1000 - 1500 mer för ett system som presterar sämre i det du skall ha den till?

Tack så mycket:), jag blir alltid lite överdrivet enthusiastisk när jag ska bygga ny spelmaskin^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Tack så mycket:), jag blir alltid lite överdrivet enthusiastisk när jag ska bygga ny spelmaskin^^

Hur sluta detta nu då? Vad blev det osv?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Hej:) jag var väldigt inne på ett asus hero vii:), Men jag insåg att jag sparar hellre lite tills det blir dags att byta ut mitt 280x jag hade sen tidigare:),

Så det blev ett asus z97-a en 4790k som jag är super nöjd med den gör 4.6 ghz på 1.150 v vilket jag tror är bra? jag kan få upp den i 4.8 och kanske högre stabilt men jag snålade lite för mycket på kylaren när jag tog min favorit cm 212 evo allt över 4.6 kräver vcore höjning och då skjuter temperaturen iväg till 90 - 100 grader och just nu är den tillräckligt snabb i 4.6 ghz och den håller CPUn till högst 72 grader hitills:) men överclockaren i mig vill högre!^^

så det är väll det enda jag tycker är tråkigt annars tycker jag moderkortet är suveränt:) mina 1.5 volts hyper x minnen gick oxå från 1866 - 2000 mhz utan spännings höjning, jag tror de kan gå upp till 2133 men jag vill inte höja spänningen för minnes kontrollens skull:) vad som väntas härnäst är väll att succesivt köpa fler 8gb stickor till 32 GB, byta ut grafikkortet till ett 970 eller 980 eller nästa generation, sedan investera i en annan kylare så jag kan nå högre:)

Jag skulle såklart velat valt 5820k systemet jag hade i åtanke men jag kunde inte motivera den extra kostnaden för spelande då jag som högst kommer skaffa två kort i sli om ens det då jag föredrar ett starkare kort men sli kanske funkar såpass bra nu att man inte får Så mycket extra strul?, och det duger z97 plattformen gott och väl till:) tack alla som hjälpte mig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Hej:) jag var väldigt inne på ett asus hero vii:), Men jag insåg att jag sparar hellre lite tills det blir dags att byta ut mitt 280x jag hade sen tidigare:),

Så det blev ett asus z97-a en 4790k som jag är super nöjd med den gör 4.6 ghz på 1.150 v vilket jag tror är bra? jag kan få upp den i 4.8 och kanske högre stabilt men jag snålade lite för mycket på kylaren när jag tog min favorit cm 212 evo allt över 4.6 kräver vcore höjning och då skjuter temperaturen iväg till 90 - 100 grader och just nu är den tillräckligt snabb i 4.6 ghz och den håller CPUn till högst 72 grader hitills:) men överclockaren i mig vill högre!^^

så det är väll det enda jag tycker är tråkigt annars tycker jag moderkortet är suveränt:) mina 1.5 volts hyper x minnen gick oxå från 1866 - 2000 mhz utan spännings höjning, jag tror de kan gå upp till 2133 men jag vill inte höja spänningen för minnes kontrollens skull:) vad som väntas härnäst är väll att succesivt köpa fler 8gb stickor till 32 GB, byta ut grafikkortet till ett 970 eller 980 eller nästa generation, sedan investera i en annan kylare så jag kan nå högre:)

Jag skulle såklart velat valt 5820k systemet jag hade i åtanke men jag kunde inte motivera den extra kostnaden för spelande då jag som högst kommer skaffa två kort i sli om ens det då jag föredrar ett starkare kort men sli kanske funkar såpass bra nu att man inte får Så mycket extra strul?, och det duger z97 plattformen gott och väl till:) tack alla som hjälpte mig:)

Jag kommer sälja mitt nuvarande system (cpu moderkort minnen och cpu kyl) och köpa mig ett Z97 moderkort 4970K och 16 minne.
Ska testa FÖRST ett Z77 om de går streama med utan lagg.
vad fick du ge för ditt moderkort och cpu? Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Jag kommer sälja mitt nuvarande system (cpu moderkort minnen och cpu kyl) och köpa mig ett Z97 moderkort 4970K och 16 minne.
Ska testa FÖRST ett Z77 om de går streama med utan lagg.
vad fick du ge för ditt moderkort och cpu? Mvh

Jag gav 2790 kr för 4790k och 1290 kr för z97a:) jag har precis beställt ett 970 G1 då jag hör att de ska överklocka bra och 8 GB ram till så jag har 16 nu och kan uppgradera till 32 senare vide behov:) en fråga bara hur fungerar nvidias shadowplay?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirme:

Jag gav 2790 kr för 4790k och 1290 kr för z97a:) jag har precis beställt ett 970 G1 då jag hör att de ska överklocka bra och 8 GB ram till så jag har 16 nu och kan uppgradera till 32 senare vide behov:) en fråga bara hur fungerar nvidias shadowplay?

Jag har faktiskt inte testat, kommer köra OBS och Quick Sync iaf när nya datorn kommer

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |