SSD försvinner från datorn - Windows fryser

Permalänk
Medlem

SSD försvinner från datorn - Windows fryser

Har ett problem som har präglat mig fram och tillbaka en tid nu. Mitt under användning kan datorn frysa till, ibland helt och hållet och ibland kan jag klicka på enstaka saker tills att jag klickar på någonting som gör att den slutar svara helt. Om jag lyckas klicka mig fram till avstängningsknappen så fastnar den i den skärmen utan att stängas av. Klickar jag på reset-knappen på chassit så startas den om men SSD:n upptäcks inte av BIOS så datorn försöker boota upp från den andra hårddisken i datorn. Enda sättet att få liv i SSD:n är via en kallstart, då upptäcks den varje gång och allting fungerar helt normalt fram till nästa frysning.

Först körde jag Windows 7 på SSD:n i tre veckor utan att uppleva någon frysning alls. Därefter installerade jag Windows 8.1, vilket var i slutet på augusti, och sedan dess har jag präglats av frysningar med oregelbundna intervaller. Jag använda mig utav uppgraderingsassistenten och en nyckel från Dreamspark. Efter en BIOS-uppdatering fungerade allt väl i tre veckor fram tills idag när jag klickade på klockan i Windows - NOPE sa datorn. Någon timme senare försökte jag öppna HWmonitor - samma sak igen.

Det jag har testat utan något vidare resultat:
- Ominstallerat Windows 8.1
- Bytt SATA-kabel och port
- Uppdaterat BIOS

Det är en Corsair Force GS 128 GB, inköpt i slutet på juli med firmwaren 5.40. Det lustiga är dock att enligt Corsair är 5.24 den senaste firmwaren för GS-modellen. Jag försökte nedgradera till 5.24 men min SSD var inte "kompatibel" med uppdateringen, det fanns ingen matchande fil för min SSD helt enkelt.

Resten av datorn:
- 2600K
- GA-Z68AP-D3
- 560Ti
- 8 GB RAM
- Corsair TX 650W V2

Har sökt en herrans massa på nätet och inte kunnat finna något samband, däremot var detta ett vanligt problem för Cruical M4 som dock åtgärdades via en uppdatering. Är nästan rädd för att använda datorn nu då allt arbete som utförs innan en frysning försvinner. Några råd?