Stripe Size på dagens SSDs?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009

Stripe Size på dagens SSDs?

Hej,

För kul så kommer jag mest troligen sätta min 2 Crucial M500 i Raid 0.
Har googlat en massa och finner att de flesta rekommenderar 126kB stripe size även på SSDer.
Har dock sett att en hel del har 126kB som max på deras moderkort.
Jag har däremot 256kB på mitt, jag har förstått att fördelen kommer om man då för det mesta hanterar filer som är större än 256kB?
Så frågan är ju om man ska köra 256kB istället?
Kommer köra allting på disken, windows, spel, överklockning... Vilket den kommer användas till till 90%
Det är alla möjliga spel, nya som gamla som kommer spelas. Som det är idag, mest D3 & Payday 2, lite Far Cry 3. Kanske wow, planetary annihilation...
You get the picture.

Tror ni jag skulle dra nytta av att köra så stor stripe size som möjligt?
Har vad jag förstått efter läst en del av manualen online lite snabbt förstått att det inte går att ändra cluster size. Detta kanske inte görs längre?

Nu pratar jag inte FPS självklart, utan att komma närmare att eliminera ladd tider ^^
När det blir uppgradering till 1151 efter nyår ska det även överklockas och införskaffas custom loop.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Med tanke på att man bör alligna SSD med 4k, så bör du hålla dig till multipel av det. så 16-32-64-128-256. Något i den stilen.
128kB brukade vara blockstorleken (MLC Block) på SSDna förr, men är osäker på hur det är nu. Jag hade nog försökt använda 128kB, alt 64kB iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Paddanx:

Med tanke på att man bör alligna SSD med 4k, så bör du hålla dig till multipel av det. så 16-32-64-128-256. Något i den stilen.
128kB brukade vara blockstorleken (MLC Block) på SSDna förr, men är osäker på hur det är nu. Jag hade nog försökt använda 128kB, alt 64kB iaf.

Block sizen på NAND verkar vara 16 kB.

Att jag ska hålla mig till 4 16 32 64 128 256 visste jag

Varför hade du kört 64 eller 128 och inte 256?

Har även sett argumentationer för både stor och liten stripe size på samma exempel. Kolla på denna:
https://discussions.apple.com/thread/5874787?tstart=0

Två olika, välkända siter, använder samma exempel men säger precis tvärtom, kanske går in för mycket på det här? Kanske bara ska köra 128 och vara nöjd?
Samtidigt rekommenderar intel 16 kB läste jag i en annan tråd.

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Hmm, som sagt, jag minns de hade förr skrivblock på 4k, men raderade på 128k. Detta var dock när MLC var ungt och jag valde mellan SLC disk och MLC disk.
DU bör oavsett hålla dig 4k allignad. Sen välj den block storleken som är optimal för disken och den typ av data du ska lagra. Tänk på att SSD är bra som individer på 4k, så man kan tänka lite annorlunda än med hårddiskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Gamla intel SSD enheter typ G2 och äldre hade 128Kb erase block size. OCZ hade 512KB redan med Vertex och Onyx mm. Vertex 3 har 2048Kbyte och säkert många andra Sandforce 2 enheter. Intel började med 256Kb erase block size med 320 serien om jag mins rätt.

I dag är ofta Erase block size på 2048Kbyte så 2Mb men numera skrivs sällan sådan data ut av tillverkarna så man vet tyvärr inte lägre vad många enheter har.
Så betyder i så fall en chunk size på 2048Kb (chunk är en lika stor del av Stripe sizen så 128Kb Chunk size med 2 enheter betyder 256Kb Stripe Size. Linux tenderar att använda Chunk size när man pratar raid och jag gillar det bättre då man kan ange vad som är optimalt utifrån en viss typ av enhet oavset antal. Blir genast svårare med Strip size då 256Kb kan vara optimalt för någon med 2st enheter men någon med 4st behöver 512Kbyte eller en med 3st behöver 384Kbyte så man kan inte säga att en viss stripe size är optimal då det beror på antal enheter.

Men ja med dagens SSD enheter och aligna stripen med 2st enheter efter erase block size så behöver man 4096Kb stripe sizer.

Körde själv 1024Kb stripe size på mina OCZ Vertex i 3 år med ETX4 konfigurerat att helst bara skriva när det hade data för en hel chunk. Reducerade väl skrivningarna till ungefär hälften jämfört med att köra tex 64Kb chunk size.

I dag skulle jag nog inte köra raid ändå, ser själv lite behov av det ur prestanda synpunkt om man inte har specifika behov för det. Mer bök än det är värt.
Sedan blir det väldigt stora strips om man ska försöka aligna med erase block size och frågan är om det är lönt med dagens SSD enheter jämfört med generation 2 eller 3 som var rätt kassa i många fall.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010

Stripe size vs cluster size (singeldisk)
Slängde ut min 6 år gamla 1 TB 7200 varvare och köte en Samsung 850 Pro 1 TB istället. När jag "monterade" den i Windows 8.1 satte jag den som en GPT istället för MBR, då jag bara kör Windows av senaste snitt. Men allokeringsstorleken är jag osäker på. Jag valde standard (vet inte hur stort det är) och disken i sig kommer bara ha filmer på över 1 GB. Valde jag rätt storlek? Gick att välja allt från 512 byte till 128 KB har jag för mig. Kan göra om det om det är helt uppåt väggarna.

Edit: ser nu genom chkdsk att "4096 bytes in each allocation unit."

Är det bra eller inte?

i7
GTX
4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

du ska absolut ha 64kB som cluster size för partitioner med mediafiler - blir i teorin 32 ggr snabbare - gör om, gör rätt

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
/home
Registrerad
Apr 2010
Skrivet av jookeer:

du ska absolut ha 64kB som cluster size för partitioner med mediafiler - blir i terin 32 ggr snabbare - gör om, gör rätt

Tack för tipset. Varför inte ännu högre? Jag har inga filer under 600 MB (möjligtvis någon *.nfo eller så som jag tar bort direkt) De flesta filer är väl runt 1,37 GB och över.

Edit: Nu såg jag. 64 KB är största möjliga valbara i Win 8.1.

Tack igen.

i7
GTX
4K