Vad är mest värt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014

Vad är mest värt?

Gokväll forat!
Skulle vilja ha lite hjälp med en grej, min ssd som sitter i burken gav upp! Men hade ändå planerat på ny hårddisk. Så nu behöver jag lite smakråd!

Är det värt att lägga pengar på en ny ssd (under 1000kr), eller lägga samma pengar på en ordentlig hdd? Problemet med ssd var ju att min andra hdd var ju ganska snål med plats o ssd är ju inte kända för att användas som fil arkiv!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Det beror på vad du själv tycker. Själv tycker jag inte en ordentlig dator är komplett utan SSD-lagring, åtminstone för operativsystemet.
För övrigt så "ska" SSD-er räcka mycket längre än vanliga hårddiskar så du har haft otur.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,7 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Uzanar:

Det beror på vad du själv tycker. Själv tycker jag inte en ordentlig dator är komplett utan SSD-lagring, åtminstone för operativsystemet.
För övrigt så "ska" SSD-er räcka mycket längre än vanliga hårddiskar så du har haft otur.

Ja då har jag väll haft det.
Något schysst tips på bra ssd under tusingen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Apr 2010
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Skrivet av Finnjeveln:

Gokväll forat!
Skulle vilja ha lite hjälp med en grej, min ssd som sitter i burken gav upp! Men hade ändå planerat på ny hårddisk. Så nu behöver jag lite smakråd!

Är det värt att lägga pengar på en ny ssd (under 1000kr), eller lägga samma pengar på en ordentlig hdd? Problemet med ssd var ju att min andra hdd var ju ganska snål med plats o ssd är ju inte kända för att användas som fil arkiv!

Alright, var inne på netonnet idag o kikade runt lite bestämde mig för en Samsung EVO 840 för 990kr.
Bra beslut kände jag, vilken prestanda skillnad från förra ssd'n.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG
Registrerad
Jul 2003

Ja, det ska väl finnas en fix ute för den diskens prestandaproblem nu..

Speldator : 3570K OC - mItx i ett Node- 16GB fläskig ram - MSI 750ti
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vännäs
Registrerad
Jul 2002

beroende på när disken är tillverkad kan du behöva köra samsungs egna restoration program.

länk till fil

Träna bort dyslexin. Ryzen 2600x - asus B350plus - sapphire 480 - Acer XG270HU 1440p 144hz - Samsung 960evo 256gb - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb Kingston 3ghz - atcs 840 - Vattenkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)