Permalänk
Medlem

QPAD 5K ändrar automatiskt känsligheten.

Har ett väldigt irriterande och märkligt problem. Det är så att när jag ska spela t.ex BF4 eller CSGO så kan det ibland bli så att känsligheten på musen ändrar sig, har aldrig haft detta problem innan med andra möss så jag antar att det är 5K som spökar.
Typiskt är att jag ska ansluta till en server på BF4 från battlelog, så fort spelet hoppar igång så blir känsligheten på musen lägre, även i Windows när jag tabbar ur spelet. Sen är det som att den inte registrerar knapptrycken, för om jag sen ska avsluta BF4 eller CSGO så måste jag klicka flera gånger för att det ska registreras. Så fort jag avslutar spelet så återgår känsligheten till normalt.
Den enda jag märker fungerar är att hela tiden ha musen i rörelse när spelet startar upp, då behålls rätt känslighet och alla knapptryck registreras.

Det har varit likadant på Windows 7 64bit som på Windows 8.1 64bit.
Jag har provat med och utan acceleration fix.
Testat med och utan QPAD's mjukvara och drivrutiner.
Prövat olika USB-portar både 2.0 och 3.0, dock inte prövat PS/2.
Har kollat med Mouse Rate Checker och ligger stadigt på 500hz i uppdateringsfrekvens, dock inte testat vad jag ligger på för Hz när problemet uppstår men har svårt att tro att det kan betyda någonting om den inte skulle vara på 500?

Vad kan det vara för skumt problem jag har med min 5K? Någon som har haft samma problem?
Musen fungerar ju när den fungerar men fruktansvärt frustrerande när man glömmer bort att röra musen vid uppstart av spel och sen starta om allt igen.

Permalänk
Medlem

Vill bara uppdatera denna tråd ifall någon skulle få samma problem som mig.

Jag funderade länge på vad felet kunde vara och lämnade in min QPAD 5K mus och fick en ny mus av annan tillverkare (Logitech G400S) men samma problem kvarstod. Det var först då det slog mig att det kunde vara mitt Logitech k400 som spökade med mig och så var det.
Så fort min känslighet på musen blir fel vid uppstart av spel så kan jag bra dra ur den trådlösa mottagaren till k400 och min känslighet på gamingmusen återgår till normalt.
De flesta hade nog lagt ihop 1+1 direkt men jag hade inte en tanke på att två möss och tangentbord till samma dator kunde krångla till det så. Var så säker på att det var fel på min QPAD 5K så jag sökte bara fel på den musen.