Ebay: Fungerar det som Tradera, är det säkert och vad bör man tänka på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

Ebay: Fungerar det som Tradera, är det säkert och vad bör man tänka på?

tror jag har sökt igenom alla hobby butiker här i sverige efter en sak som jag nästan måste ha för min hobby, men har varit helt dött.
dock så ser jag att det finns gott om dem på ebay.
vill då alltså köpa genom ebay vilket jag aldrig har gjort tidigare och har lite frågor.
hur funkar det hela, är det typ som tradera eller är det mer som en butik på nätet?
hur säkert är det att handla därifrån?
vad bör man tänka på när man köper från ebay?

Förtydligad rubrik

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
*
Registrerad
Feb 2004

Du kan/bör kolla upp omdömet på försäljaren.
Om du använder Paypal så anser jag att det är säkert att handla, om du beställer från försäljare med bra omdöme.
Det fungera ungefär som Tradera, förövrigt så äger Ebay Tradera.

Har varit med om att saker inte kommit fram(China), men då har jag fått pengarna tillbaka av försäljaren, numera så skall det finnas en "penga garanti" kopplad till Paypal.

Har även varit med om att saker varit skadade när jag fått dem(Från Spanien), men det var inga problem att få en nya produkt skickad efter att jag skickat bilder på skadan(Det är bara avsändaren som kan driva fraktskador mot fraktbolaget).

Kortfattat: Har försäljaren bra omdöme så är det säkert.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Kent
Registrerad
Jan 2005

*Rubrik justerad, tråd flyttad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum, se §3.1. Passade även på att flytta tråden till "Konsumenträtt" där du lär få bättre svar.
/moderator

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Ebay fungerar utmärkt, det är ju exakt som Tradera. Jag förstår din oro ifall du aldrig har prövat, jag var även lite skeptisk själv i början. Men nu har dem lagt till att du får tillbaks pengarna ifall varan ej levereras precis som Mattoys beskriver.

Bara att kolla omdöme, ser beskrivningen bra ut? Maila personen som säljer och fråga efter fler bilder om du känner dig osäker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

Du kan även kolla på Amazon, där finns det mesta.

i5 3570k @ 4,4 // Hyper 212 EVO // Zotac 980ti Amp Edition // 16GB HyperX DDR3 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

Jag har också köpt från ebay ett antal gånger både från China och England betalar via paypal och det har funka fint.
Som sagt ha ett extra öga på säljarens omdömen.

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone SE 64GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Om du tittar på Traderas logga så ser du att det står att det är ett "ebay företag".

Så ja fungerar precis som tradera, man får dock hålla koll på att saker skeppas till Sverige när man letar efter saker.

Har handlat tusentals saker på ebay genom åren och handlar nästan unteslutande där istället för tradera då utbudet är bra mycket större.
Har handlat från hela världen där, allt från stort till litet och haft väldigt få problem. Tänk på att beroende på vad du köper så kan det tillkomma import skatt och moms. (finns sätt att ungå det som fungerar nästan alltid)

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014

Kommer vara inte fram, prata med säljaren. De betalar hellre tillbaka pengar än att få en dålig review/betyg.

Köpte själv ett skal via Ebay, skiten färgade av sig på min mobil...gav ett lågt betyg. Fick mejl tillbaka om att om jag ändrade mitt betyg så fick jag pengarna tillbaka

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006

Jag tycker faktiskt att eBay på ett sätt ger bättre trygghet för köparen än vanliga webbutiker, så länge man handlar av någon med många och bra omdömen. Ibland är vanliga butiker riktigt dryga när varor inte kommer fram eller när man vill skicka tillbaks dem. Välrenomerade eBay-säljare är så måna om sitt omdöme så de betalar hellre tillbaks pengar än få negativ kritik. Saknar faktiskt ett liknande system på vanliga webbutiker...

Huvuddator: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 980ti@Stock | EK HF på CPU/GPU + 3.140 rad.
Andradator: i7 920@3,2GHz | 3x2GB@1600MHz | GTX 580 @Stock | Vattenblock på CPU/GPU/SB + 2.120 + 3.120 rad.
Server: AMD 3850 @Stock | 2x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD | Fractal Design Kelvin S36
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Jag har använt Tradera mycket för att handla spel utomlands ifrån, bland annat Tyskland, Storbritannien, USA och Japan.
Det jag brukar kolla på är deras ratings (de flesta har haft +99%) och att deras frakt hit inte är absurt dyr.
Från Storbritannien, Tyskland och Japan tar det ca 1 vecka för brev. Från USA tar det ca 3-4 veckor i min erfarenhet.
Använder paypal för att betala.

Main: i7-8700K @ 4.8GHz, ASUS Z370-F, NH-U14S, 16GB 3200MHz, GTX 1080Ti FE, Define C TG, Acer X34P + Dell U3417W, Razer Deathadder Elite, Varmilo VA109M [MX Clear], Beyerdynamic DT770 Pro
UnRAID Server: Ryzen 1700X, 8 GB ECC, ~24 TB (1 Parity disk)
TV-spel: PS4 Pro, Switch, N64, Super NT, Hi-Def NES, m.m.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
R'lyeh
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av EyeNEye:

Köpte själv ett skal via Ebay, skiten färgade av sig på min mobil...gav ett lågt betyg. Fick mejl tillbaka om att om jag ändrade mitt betyg så fick jag pengarna tillbaka

Haha, du ser inget fel i detta? Kanske bra för dig men fan vad fult, skulle aldrig handlat av dom igen. Skit ska självklart ha dåligt betyg för att varna andra.

Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass | Corsair HX650W | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 770 Pro 250 Ohm | AOC G2460PG + Eizo Foris FS2331 Monitor |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Mytos:

Haha, du ser inget fel i detta? Kanske bra för dig men fan vad fult, skulle aldrig handlat av dom igen. Skit ska självklart ha dåligt betyg för att varna andra.

Du tror inte att jag ändrade mitt betyg sen...? Föll poletten ner nu?

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm