Permalänk

Hur sätta upp nätverk med IPTV?

Hej!
Jag har ett litet problem med ett hemmanätverk. Internetuppkopplingen är fiber via ett uttag i väggen. Problemet är bara att det finns ett uttag i lägenheten samt att TV:n är kopplad till en digitalbox (IPTV).
Införskaffade en trådlös router ifrån Zyxel för att på så vis kunna ha ett trådlöst nätverk uppe och samtidigt kunna komma åt digitalboxen. Detta fungerade inte alls , boxen hittar inga kanaler alls när den är inkopplad till routern.

Efter ett samtal med supporten för digitalboxen (tele2) så behöver jag en switch som kopplas till routern för att detta ska fungera.

Hur fungerar detta i praktiken och hur ska jag koppla samt vilken switch bör jag införskaffa?

Hjälp uppskattas då jag är lite novis på det här med nätverk och IPTV.

Tack på förhand.

/spöket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Du kopplar så här...

Uttag->Switch->Router
Uttag->Switch->Iptv Boxen

En vanligt hemma switch räcker, typ en netgear gigabit switch.

Probelemt är troligtvis att din box inte kan ta korrect ip när den ligger bakom en router med NAT/PAT, så du måste isf koppla in en access punkt eller liknande som bara skickar ut trådlöst om du vill köra så. Sedan så har inte alla boxar trådlös funktionalitet, har du kollat upp det? Om så är fallat måste du köra med typ en Ruckus Mediflex som Telia säljer som alternativ lösning för trådlös iptv koppling.

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Du kopplar så här...

Uttag->Switch->Router
Uttag->Switch->Iptv Boxen

En vanligt hemma switch räcker, typ en netgear gigabit switch.

Probelemt är troligtvis att din box inte kan ta korrect ip när den ligger bakom en router med NAT/PAT, så du måste isf koppla in en access punkt eller liknande som bara skickar ut trådlöst om du vill köra så. Sedan så har inte alla boxar trådlös funktionalitet, har du kollat upp det? Om så är fallat måste du köra med typ en Ruckus Mediflex som Telia säljer som alternativ lösning för trådlös iptv koppling.

Tack för ditt svar! Boxen är trådad men routern är tänkt att fungera trådlöst och trådad om du förstår vad jag menar. Men kopplar jag som förslaget ovan så bör det fungera som jag hade tänkt det eller?

Tack ännu en gång för ditt svar.

/spöket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem

Glömde säga att det oftast beror på vilka tjänster ditt stadsnät eller öppna nät levererar eftersom du säger att du har fiber. Är Tele2 även din access näts leverantör? Annars så kanske du måste ha en tjänstfördelnings switch som du får av ditt stadsnät som har konfigurationer på den.

Om du kopplar in din iptv box direkt i väggen fungerar det då utan din zyxel router i mellan som du köpte?

Permalänk

Jag har inte riktigt koll på vilket företag som levererar fiberuppkopplingen , ska leta upp det snarast.

Ja boxen fungerar utan routern om den kopplas direkt till fiberuttaget. Problematiken är ju den att det bara finns ett fiberuttag vilket gör att en router behövs om man vill sätta upp ett (trådlöst) hemmanätverk. Jag hoppas att det framgick av min första post. (Alla dessa teknikaliteter förvirrar mig )

Tack ännu en gång för ditt svar!

/spöket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk

Det är Tele2 som levererar fiberuppkopplingen. För övrigt fick jag ett tips att man skulle ta reda på vilken port som boxen använde sig utav och sen "öppna" dom i routern. Är detta en möjlig lösning?

/spöket

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |