Mindre krävande Linux dist för äldre laptop.

Permalänk

Mindre krävande Linux dist för äldre laptop.

Tjena!

Letar en mindre krävande Linux dist för användning på lite äldre laptop.
Vilken ska man välja?

Alla tips är välkomna!

Permalänk
Skrivet av Arktiskman:

Tjena!

Letar en mindre krävande Linux dist för användning på lite äldre laptop.
Vilken ska man välja?

Alla tips är välkomna!

Xubuntu/linux mint

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Äldre laptop, hur gammal då, vilken spec?

Linux Mint är ungerfär lika krävande som Ubuntu, beror på om det är Cinnamon, Mate eller KDE.

Av de skrivbordsmiljöer jag kört är KDE absolut mest tungdrivet, Gnome, Cinnamon och Mate ungefär lika, och XFCE och LXDE mest lättdrivna.
Du kan installera LinuxMint eller Ubuntu och installera XFCE eller LXDE för att få en mer lättdriven skrivbordsmiljö än Unity, Cinnamon. Mate, KDE eller Gnome.

Permalänk
Medlem

Jag har ägnat förmiddagen åt att göra min första "riktiga" Arch-installation. "Riktiga" som i "nu kör jag det på en faktiskt dator, inte bara i VM". Det är något så vansinnigt snabbt och du kan ju göra det extremt rappt genom att inte installera massa bloat.

Vill du å andra sidan ha en mer "vanlig" dist skulle jag rekommendera att antingen installera Ubuntu's "mini-version" och bygga själv eller helt enkelt installera Xubuntu eller Lubuntu. Det som gör ett OS segt är i första hand skrivsbordsmiljön varför jag gladeligen kan rekommendera i3wm. Kör det på min arbetshäst (med 8 GB ram, en i7a, osv, osv, osv) även fast jag tveklöst kan dra runt Plasma 5.0 om jag så önskar - älskar tiling.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Linux mint med Xfce borde passa bra http://blog.linuxmint.com/?p=2656 eller Xubuntu som kör Xfce också.
Lubuntu med LXDE också OK

Dock Linux Mint med mate är inte tungkört, tex om det är en laptop med en OK c2d CPU ska det funka utan problem.
även det mesta i linuxväg utom KDE kanske.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem

Puppylinux passar bra på äldre maskiner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Arch Linux, fungerar utmärkt på både gamla och nya maskiner. En bättre dist existerar inte imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Puppylinux passar bra på äldre maskiner.

Slår ett slag för puppylinux jag med. Drog in det på en 1.4GHz pentium4 Mobile med 1.5GB Ram. Den var jäkligt snabb vid enklare program och surf, trots riktigt klen hårdvara.

Synd så få distar går att köra direkt från ram.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Slackware Linux! Best in test, beats the rest.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Linux lite 2.0

Permalänk

Rekomenderar Arch linux. Den är fruktansvärt barebone vilket resulterar att när du fått igång ditt system så har du bara det du behöver och inget mer. Ingen bloat öht.

De enda nackdelarna är att du får räkna med att installationen är ganska tidskrävande eftersom inget kommer serverat.

Men jag lovar att när du fått igång det så har du ett system som kommer vara otroligt lätt och ett system som kommer vara gjort för dig.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon180898:

Arch Linux, fungerar utmärkt på både gamla och nya maskiner. En bättre dist existerar inte imo.

Svårare att lära sig dock. En orsak att jag brukar använda Linux Mint

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Manjaro eller Argentos finns ju om man vill testa nåt arch baserat men vill slippa installera allt själv.

Permalänk
Rekordmedlem

Arch är en ganska krävande dist (den kräver stort intresse och kunskap hos användaren )
Vill man mest ha igång en äldre dator är Puppy utmärkt, det flyger fram på en maskin med P2-400, 256Mbyte ram och 2 Gbyte hdd, men det ska gå att köra på klenare maskiner också men jag hart inte gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.