Ingen garanti på skadad sockel till Moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag undrar hur många som hävdar att moderkorten har böjda pinnar ser det innan de försöker montera en CPU. Jag kontrollerar alltid sockeln grundligt innan jag monterar just av denna anledning.

Ingen, problemet är ju att det inte spelar någon roll eftersom butiken ALLTID anser att det är kunden som pajjat moderkortet om man köpt ett nytt.

Det spelar ingen roll om du kontrollerar innan eller tar bilder eftersom du inte kan bevisa att bilden är tagen innan du pillade med moderkortet. Så antingen får man kontrollera moderkortet i butik med butikspersonal när man köper det eller så får man filma hela uppackningen utan klipp med obruten skyddsplast, serienummer och allt så att det är bortom rimligt tvivel att man inte trixat med filmen...

Permalänk
Medlem

Tråkigt situation att vara i, men är det bara jag som tycker att designen med att använda pinnar börjar bli lite uråldrig?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Ingen, problemet är ju att det inte spelar någon roll eftersom butiken ALLTID anser att det är kunden som pajjat moderkortet om man köpt ett nytt.

Det spelar ingen roll om du kontrollerar innan eller tar bilder eftersom du inte kan bevisa att bilden är tagen innan du pillade med moderkortet. Så antingen får man kontrollera moderkortet i butik med butikspersonal när man köper det eller så får man filma hela uppackningen utan klipp med obruten skyddsplast, serienummer och allt så att det är bortom rimligt tvivel att man inte trixat med filmen...

Jag bryr mig lite om vad butiken anser. Har man inte monterat något men pinnarna är böjda så är det trasigt från butik, som sagt behöver inte jag bevisa något som konsument utan det är butiken som har bevisbördan. Står man på sig och hävdar sin lagliga rätt brukar det inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Den översta pinnen ser ut att vara lätt att böja tillbaka. Den andra ser svårare ut då den verkar vara dubbelvikt(?) bakåt.
Metallen är så tunn att dem oftast går av på mitten när dem varit vikta så mycket och man försöker böja tillbaka dem.

Min upp fattning är annars att böjda stift från fabrik i princip är ett icke fenomen, det inträffar helt enkelt inte.
Alla stora återförsäljare och tillverkare säger samma sak, att dem aldrig någonsin har sett en böjd pin på något moderkort som inte varit ute hos slutkund, t.ex. kort som används i deras egna datorproduktion, men att det är ett stort problem med alla kort som kommer tillbaka från slutkunder.

Enda chansen att man som slutkund skulle få ett kort med böjda stift från butik är om man får ett kort som någon annan sabbat och sedan lämnat tillbaka. Därför är det väldigt synd att ingen(?) moderkortstillverkare plomberar kartongerna så att det syns tydligt om kortet varit öppnat tidigare. Butikerna borde däremot ha ganska bra koll på vilka kort som varit ute tidigare (via S/N eller liknade) och då fatta att det är dem själva som missat att kolla fysiska skador innan dem accepterade returen.
Jag skulle i alla fall rekommendera alla som köper moderkort i fysiska butiker att fråga om det är OK att öppna upp kortet och kolla stiften innan köp, eller kanske t.o.m. fråga personalen om dem har möjlighet att trycka dit processorn lite snabbt åt en. De flesta ordentliga datorbutiker har nog inga problem med det.

Ang. att försöka dra ärendet till ARN så tror jag att det kan vara svårt att få rätt där. Jag har sett beslutet för ett ärende där något dragit böjda stift i CPU socker till ARN, och då vann butiken fast att det var inom 6 månader från köpet. ARN tyckte i princip att det inte fanns något annan rimlig förklaring till hur skadan uppkommit än att kunden själv måste ha orsakat den.
Jag kan se om jag kan gräva fram hela beslutet och posta om någon är intresserad av att läsa det.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara så att det moderkortet jag fick varit hos kund och blivit returnerat!
Tänkte inte på det då men ESD påsen till moderkortet var inte igentejpad vilket den var på mitt nya fina
MSI Gaming 5 moderkort! Men det är inget jag kan bevisa. Jag kan bara konstatera att jag installerade
det nya kortet på samma sätt som det gamla och monterade processorn på exakt samma sätt och allt
fungerar nu så det är bara att bita i äpplet och inse att det blev en dryg tusenlapp dyrare är tänkt.

Visa signatur

Win 11 Home, Intel Core i5-12600K (5.1GHz), ASUS Z-690 P-D4, Gigabyte RTX 3080, 32GB RAM (3600MHz), Acer Predator 34" 100Hz G-Sync, HP Reverb G2 Rev 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag undrar hur många som hävdar att moderkorten har böjda pinnar ser det innan de försöker montera en CPU. Jag kontrollerar alltid sockeln grundligt innan jag monterar just av denna anledning.

Men i detta fall hade det inte spelat någon roll då Komplett i detta fall inte ersätter kort m böjda pinnar. Så man e rökt hur som helst oavsett när i processen du hittar dom böjda pinnarna.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Med andra ord.
Man skall filma kortet innan man börjar montera? Tyvärr kan man ju vid ett senare tillfälle utan att själv märka det kanske lyckas böja en eller flera pinnar (om i håller oss till detta fallet). Det kan ju också vara så att kortet är en retur från någon mindre hederlig människa. Att man har bilder på hur sockel såg ut vid montering säger ju egentligen inte så mycket mer än att den kom ut hel från bandet.
Sedan skall den paketeras och skickas m.m. Kan mycket väl hända saker med sockel efter fotografering beroende på när detta foto tagit i processen. En bild är med andra ord inget bevis i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_48:

Sockelskyddet var på och jag tog inte av det förrän jag fällde ned låset över processorn.
Lade ned processorn lodrätt i sockeln, inte en chans att jag åstadkom detta.
Har arbetat i mer än 25 år med elektronik värd miljoner och aldrig lyckats med detta.

Om du har placerat processorn lodrätt i sockeln är det inte konstigt att en pinne har skadats, processorn skall placeras vågrätt i sockeln och inget annat. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Men i detta fall hade det inte spelat någon roll då Komplett i detta fall inte ersätter kort m böjda pinnar. Så man e rökt hur som helst oavsett när i processen du hittar dom böjda pinnarna.

Komplett står inte över lagen så de kan inte bestämma vilka ursprungliga fel de vill ersätta. Om du får ett trasigt moderkort från butiken så är det klart du har rätt att returnera det. Sen är det ju självklart en bevisfråga om det faktiskt var så vid leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Komplett står inte över lagen så de kan inte bestämma vilka ursprungliga fel de vill ersätta. Om du får ett trasigt moderkort från butiken så är det klart du har rätt att returnera det. Sen är det ju självklart en bevisfråga om det faktiskt var så vid leverans.

Enligt dig kan man alltså stampa sönder allt man beställer, skicka tillbaka och hävda trasig vid leverans. Bevisa motsatsen!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Enligt dig kan man alltså stampa sönder allt man beställer, skicka tillbaka och hävda trasig vid leverans. Bevisa motsatsen!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är inte alls så han skrev. Läs igen.

Permalänk
Medlem

Jag förstår ju varför komplett inte tar emot böjda pinnar på garrantin. Men däremot kan man ju tycka om det nu är så TS säger (vilket jag misstänker stämmer pga sättet ena pinnen är böjd på) att om dom tar tillbaka en vara på ångerrätten så får dom ju kontrollera så att det inte är några skador på det, kan ju vara ESD, böjda pins osv.

Men jag tycker du ska stå på dig liter mer än vad du gjort och försöka intala dom att du omöjligt kan böjt pinnen som den är.

Lycka till!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ace_48:

Kan mycket väl vara så att det moderkortet jag fick varit hos kund och blivit returnerat!
Tänkte inte på det då men ESD påsen till moderkortet var inte igentejpad vilket den var på mitt nya fina
MSI Gaming 5 moderkort! Men det är inget jag kan bevisa. Jag kan bara konstatera att jag installerade
det nya kortet på samma sätt som det gamla och monterade processorn på exakt samma sätt och allt
fungerar nu så det är bara att bita i äpplet och inse att det blev en dryg tusenlapp dyrare är tänkt.

Varför inte ställa en fråga i Komplett tråden här på forumet.
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Enligt dig kan man alltså stampa sönder allt man beställer, skicka tillbaka och hävda trasig vid leverans. Bevisa motsatsen!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur läser du egentligen? Inte ett ord rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur läser du egentligen? Inte ett ord rätt?

Trodde vi diskuterade böjda pins.

Böjda pins = fysisk åverkan, oavsett vem som har gjort det (tillverkare, återförsäljare, kund). Brutet moderkort på mitten = fysisk åverkan.

Hur bevisar man vem som har gjort vad när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Trodde vi diskuterade böjda pins.

Böjda pins = fysisk åverkan, oavsett vem som har gjort det (tillverkare, återförsäljare, kund). Brutet moderkort på mitten = fysisk åverkan.

Hur bevisar man vem som har gjort vad när?

Ja det är som sagt en bevisfråga, men rent lagligt kan inte butiker leverera trasiga produkter och sen säga att de inte vill ersätta den typen av skador. Hur skulle världen se ut om det var okej? Skulle gissa på att det mesta som levererades skulle vara trasigt. Om du däremot har sönder det själv är det ju inte trasigt från butik eller hur? Enligt lagen är det ju dessutom butiken som har bevisbördan de första 6 månaderna vid en reklamation.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Pinkn00b:

Tråkigt situation att vara i, men är det bara jag som tycker att designen med att använda pinnar börjar bli lite uråldrig?

Ja, dags att gå över till telekinesi mellan moderkort och CPU.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ja, dags att gå över till telekinesi mellan moderkort och CPU.

Nja men man borde kunna fixa en annan koppling än lättåtkomliga och lättböjda pins.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pinkn00b:

Nja men man borde kunna fixa en annan koppling än lättåtkomliga och lättböjda pins.

Intel bollade över problemet och förvärrade det när de tog fram den sockel de använder idag, förut böjde man ben på cpuerna och folk klagade på Intel, numera så är det ju inga problem med cpuerna men väldigt mycket mer problem med moderkorten men det drabbar ju inte Intel längre så de är nöjda när de slipper hantera reklamationer och klagomål och kan last över den kostnaden på andra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intel bollade över problemet och förvärrade det när de tog fram den sockel de använder idag, förut böjde man ben på cpuerna och folk klagade på Intel, numera så är det ju inga problem med cpuerna men väldigt mycket mer problem med moderkorten men det drabbar ju inte Intel längre så de är nöjda när de slipper hantera reklamationer och klagomål och kan last över den kostnaden på andra.

Pinnarna är dock bättre skyddade nu än dem var innan med tanke på att dem är inneslutna inte som längre funkar som ben för CPU:n.

Sedan Intel behöver inte direkt utveckla någon ny montering för CPU:er eftersom folk inte är så påtryckande om det egentligen, skulle kosta Intel massa pengar för ett problem som inte alls når dem längre.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Skrivet av Mr Noob:

Gäller inte vid handhavandefel och detta kan komplett alltid säga att det är fysisk åverkan.

Det bygger ju på att de kan bevisa att det är handhavandefel, eftersom de har bevisbördan på sig nu. Det är inte som att allt släpps bara för att de hävdar att det är handhavandefel, då skulle ingen reklamation någonsin gå igenom.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag har byggt ett antal datorer genom åren, åt mig själv, vänner och familj.
Endast en gång har det uppstått problem, med min senaste burk, där burken inte bootade korrekt. Tog bort CPU och såg att en pinne i mitten var böjd... Jag hade varit extremt försiktig vid såväl borttagning av sockelskydd, iläggning av CPU och montering av kylaren. Jag kan inte förstå hur en sådan skada möjligtvis skulle kunna åsamkas genom min hantering av komponenterna...
Jag ringde Komplett, och fick svaret att det inte fanns en chans att få det utbytt.
Den enda förklaringen jag kan komma på är att det var ett returnerat kort, men även i sådant fall förstår jag inte hur man lyckas böja bara en pinne i mitten på CPUn...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Att böja en pinne borde ju iofsig inte vara så svårt. Räcker väll med att man råkar köra ner cpun lite fel med kanten och problemet är ett faktum.

Vad det gäller den gamla metoden med pinnar på CPU måste ja faktiskt säga att detta är bättre ur alla synvinklar med den nya sockeln.

Det är enklare att
Montera
Förpacka
Hantera

Går en pinne sönder är det oftast billigare att byta mobo än CPU.
Var det fel på sockeln i moderkortet så kunde. Den böja CPU pinnarna. Då står man med 2 felaktiga produkter där den ena förstört den andra. Något som kan bli svårt att hävda garanti på om man inte köpt varorna på samma ställe. Detta har jag själv varit med om med ett moderkort som alltid böjde en pinne. Tur att man var stadig på handen när ja skulle löda.

Skickades från m.sweclockers.com