Permalänk
Medlem

Köpråd ny mus, rätt många krav.

Hejsan,

har idag en Logitech M705 som jag inte alls är nöjd med. Första trådlösa jag köpte och köpte den över nätet när den var billig så visste inte hur den kändes, dåligt köp för min del i alla fall. Den funkar heller inte på någon yta jag har testat förutom svarta och matta ytor och det är rätt irriterande då minsta lilla smutsfläck gör så musen inte rör sig, går inte heller att använda den på soffan då jag sitter framför TVn utan måste ta med musmattan överallt.

Så, jag vill gärna köpa en ny mus som är trådlös, minst två knappar extra för bak och fram och gärna laddningsbar, om den inte går att ladda så vill jag helst att batterierna håller länge innan de måste bytas, vill inte ha en mus där jag byter batteri en gång i veckan. Den ska helst även funka på så många olika ytor som möjligt. Vill även att musen är rätt stor, i alla fall större än m705.

De mössen jag hittade var Mx performance http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473880 och G700s http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1814042. Däremot så är de lite väl dyra så det kanske finns någon annan mus som är ungefär som dom fast lite billigare? Vet inte om det är för att dom går att ladda som dom går upp så mycket i pris. För övrigt så har jag claw grip när jag spelar, om det har någon betydelse.

MVH Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Hejsan,

har idag en Logitech M705 som jag inte alls är nöjd med. Första trådlösa jag köpte och köpte den över nätet när den var billig så visste inte hur den kändes, dåligt köp för min del i alla fall. Det enda goda som kom ut ur det var att nu vet jag i alla fall att jag inte vill ha optisk mus för det är på tok för känsligt vad man får ha den på för yta.

Så, jag vill gärna köpa en ny mus som är trådlös, laser, minst två knappar extra för bak och fram och gärna laddningsbar, om den inte går att ladda så vill jag helst att batterierna håller länge innan de måste bytas, vill inte ha en mus där jag byter batteri en gång i veckan. Vill även att musen är rätt stor, i alla fall större än m705.

De mössen jag hittade var Mx performance http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473880 och G700s http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1814042. Däremot så är de lite väl dyra så det kanske finns någon annan mus som är ungefär som dom fast lite billigare? Vet inte om det är för att dom går att ladda som dom går upp så mycket i pris. För övrigt så har jag claw grip när jag spelar, om det har någon betydelse.

MVH Niklas

Det är svårt att veta vilken mus som passar en bäst. Enklast är det att gå till en butik och prova helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Hejsan,

har idag en Logitech M705 som jag inte alls är nöjd med. Första trådlösa jag köpte och köpte den över nätet när den var billig så visste inte hur den kändes, dåligt köp för min del i alla fall. Det enda goda som kom ut ur det var att nu vet jag i alla fall att jag inte vill ha optisk mus för det är på tok för känsligt vad man får ha den på för yta.

Logitech M705 är laser och inte optisk.
Optiska möss har i allmänhet bättre sensorer. Vissa lasermöss har dålig tracking på vissa underlag och tydligen är din mus en sådan.

Trådlösa möss brukar i allmänhet vara sämre för spel än trådade. Känner inte till om det finns någon trådlös optisk mus med skaplig prestanda.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Det är svårt att veta vilken mus som passar en bäst. Enklast är det att gå till en butik och prova helt enkelt.

Jo, det är väl det som är bäst, tycker bara de har så dåligt utbud på möss på Siba och Elgiganten i Gävle.

Skrivet av JesperT:

Logitech M705 är laser och inte optisk.
Optiska möss har i allmänhet bättre sensorer. Vissa lasermöss har dålig tracking på vissa underlag och tydligen är din mus en sådan.

Trådlösa möss brukar i allmänhet vara sämre för spel än trådade. Känner inte till om det finns någon trådlös optisk mus med skaplig prestanda.

Vad dum jag känner mig nu, ser ju till och med att det står laser på den, jag har alltid tänkt bara att laser lyser rött, optisk lyser inte alls och det är det jag har gått på. Det gjorde det i så fall lite svårare för mig, den här musen jag har nu funkar endast på mattsvarta ytor och är det lite smuts så registrerar den inget alls medan min gamla logitech 99krs på clas ohlson funkade på alla ytor. Varför är trådlösa möss sämre än trådade för spel?

Då får jag helt enkelt ändra mig, ska också redigera min först post, då skiter jag i om det är laser eller optisk utan det ska bara funka på nästan alla ytor. Nu vet jag att Logitech MX Performance ska ha sån där "darkfield" så den ska funka på alla ytor, även glas, men många säger att det är bullshit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Jo, det är väl det som är bäst, tycker bara de har så dåligt utbud på möss på Siba och Elgiganten i Gävle.

Vad dum jag känner mig nu, ser ju till och med att det står laser på den, jag har alltid tänkt bara att laser lyser rött, optisk lyser inte alls och det är det jag har gått på. Det gjorde det i så fall lite svårare för mig, den här musen jag har nu funkar endast på mattsvarta ytor och är det lite smuts så registrerar den inget alls medan min gamla logitech 99krs på clas ohlson funkade på alla ytor. Varför är trådlösa möss sämre än trådade för spel?

Då får jag helt enkelt ändra mig, ska också redigera min först post, då skiter jag i om det är laser eller optisk utan det ska bara funka på nästan alla ytor. Nu vet jag att Logitech MX Performance ska ha sån där "darkfield" så den ska funka på alla ytor, även glas, men många säger att det är bullshit.

Själv kör jag deathadder och är helnöjd. Skön för handen, funkar fint direkt på skrivbordet och ännu bättre på musmattor.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Själv kör jag deathadder och är helnöjd. Skön för handen, funkar fint direkt på skrivbordet och ännu bättre på musmattor.

Kollade på den förr och tänkte att jag kanske skulle köra den om jag inte ville ha trådlöst längre just för jag vill testa Razer men den kostar nästan lika mycket som mx performance också, osäker på om jag är villig att betala så mycket för en mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Logitech M705 är laser och inte optisk.
Optiska möss har i allmänhet bättre sensorer. Vissa lasermöss har dålig tracking på vissa underlag och tydligen är din mus en sådan.

Trådlösa möss brukar i allmänhet vara sämre för spel än trådade. Känner inte till om det finns någon trådlös optisk mus med skaplig prestanda.

Jag kör med en Logitech G602, kan inte påstå att jag märker av sämre prestanda på den gentemot Sensei Raw som jag körde innan. Riktigt bra mus förövrigt!

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Jag kör med en Logitech G602, kan inte påstå att jag märker av sämre prestanda på den gentemot Sensei Raw som jag körde innan. Riktigt bra mus förövrigt!

Såg faktiskt den på komplett igår kväll för dom har rea på den så den går för 500kr. Funkar den på många olika ytor? Vill gärna kunna ta musen till soffan som är grönt tyg utan att behöva ta med musmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Såg faktiskt den på komplett igår kväll för dom har rea på den så den går för 500kr. Funkar den på många olika ytor? Vill gärna kunna ta musen till soffan som är grönt tyg utan att behöva ta med musmattan.

Ja men finns Alina i gävle oxå kan kolla dit då kanske dom har Steelseries Rival för 400 kr jag tror det .

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirono:

Såg faktiskt den på komplett igår kväll för dom har rea på den så den går för 500kr. Funkar den på många olika ytor? Vill gärna kunna ta musen till soffan som är grönt tyg utan att behöva ta med musmattan.

Provade precis lite på olika ytor.. fungerade utan problem på jeans, blå och grå tjocktröja, vitt skrivbord, vit vägg, mörkt trägolv. Hade tyvärr ingenting grönt i närheten men oddsen talar väl för att det inte skulle vara något problem det heller

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

Har både en Deathadder 2013 och en MX Performance och kan lugnt säga att Deathaddern sopar banan med MX-musen. M705:an är också mycket bättre än Performance.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quadcore:

Ja men finns Alina i gävle oxå kan kolla dit då kanske dom har Steelseries Rival för 400 kr jag tror det .

Tack så mycket för tipset, ska gå dit o kika lite senare.

Skrivet av Langelus:

Provade precis lite på olika ytor.. fungerade utan problem på jeans, blå och grå tjocktröja, vitt skrivbord, vit vägg, mörkt trägolv. Hade tyvärr ingenting grönt i närheten men oddsen talar väl för att det inte skulle vara något problem det heller

Tack så mycket för att du tog tiden att testa. Skönt att höra att den funkar till det mesta. Ska springa iväg till Alina senare o se hur den känns och sen passa på och slänga iväg en beställning på komplett medan det fortfarande är rea på den.

Skrivet av Juggernawt:

Har både en Deathadder 2013 och en MX Performance och kan lugnt säga att Deathaddern sopar banan med MX-musen. M705:an är också mycket bättre än Performance.

Tack så mycket för svaret. Då jag vet det här så måste jag säga att jag kommer undvika MX performance. Som jag skrev ovan så kommer jag antagligen att köpa G602 så länge den faktiskt känns ok i handen och för att jag vill gärna ha trådlöst. Annars tror jag Deathadder hade varit fantastiskt alternativ, var faktiskt sugen på att köpa Razer just för att man får tillgång till deras pro versioner av programmen om man har köpt datortillbehör. Skulle gärna ha pro versionen av Razer surround ^^

Permalänk
Medlem

Du kanske redan bestämt dig, men jag har och gillar G700s. Den glider lätt, har många knappar, 2 scroll settings på hjulet (klick eller smooth scroll) och är laddningsbar med USB-sladd. Det går att köra den med eller utan sladden ikopplad, så man behöver inte vänta på att den ska ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Du kanske redan bestämt dig, men jag har och gillar G700s. Den glider lätt, har många knappar, 2 scroll settings på hjulet (klick eller smooth scroll) och är laddningsbar med USB-sladd. Det går att köra den med eller utan sladden ikopplad, så man behöver inte vänta på att den ska ladda.

Tack för svaret och jag var väldigt sugen på G700s. Faktiskt den musen som jag var mest sugen på att köpa av alla hittils men tyvärr så är den lite dyr. Den har dessutom gått upp i pris nu jämfört med tidigare då jag kollade, nu kostar den 820kr och det är rätt stort kliv från 500kr som G602 kostar.

Skrev i föregående inlägg att jag skulle gå till en affär och känna lite på G602 innan jag beställde den och om den faktiskt känns helt hemskt i handen så kanske jag bara sparar ihop pengar och köper G700s ändå men annars tror jag inte att den är värd 320kr mer. Även om det hade varit väldigt trevligt att ha en mus som går att ladda med usb.

Permalänk
Medlem

Har en själv MX Performance och är hur nöjd som helst Var länge sen jag hade en mus jag var så nöjd med! Ligger bra i handen(stor hand och kinkig på hur den känns, MX1000 är den absolut skönaste musen jag haft och testat) och fungerar ypperligt både till spel, grafik och allmänt surf

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Har en själv MX Performance och är hur nöjd som helst Var länge sen jag hade en mus jag var så nöjd med! Ligger bra i handen(stor hand och kinkig på hur den känns, MX1000 är den absolut skönaste musen jag haft och testat) och fungerar ypperligt både till spel, grafik och allmänt surf

Tack för svaret. Ska se om jag kan känna på MX Performance på Alina på fredag om den finns där då. Är tillbaka i jakt på mus då jag faktiskt köpte en G602 men scroll knappen fungerar inte på den och efter att jag googlade på det så var det ett väldigt vanligt problem så ska reklamera den.

Permalänk
Medlem

Den här kanske som SweClockers nyss hade en nyhetsartikel om:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/207667-a...

Tycker den verkar väldigt ok!