Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2007

Billigare laddare än Apples original?

Hej!

Behöver en ny laddare till min iPhone 5, och tjejens MacBook från 2008.

Men jag är inte sugen att betala 200kr för en kort sladd som Apples egna kostar på Clas Ohlson. Jag är dock inte intresserad av att köpa en laddare som inte känns igen av telefonen/datorn - vilket jag har haft vänner som varit med om.

Någon som vet var man kan beställa fungerande laddare billigare?

EDIT: Blev original för hela slanten ändå

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av tequila_mejor:

Hej!

Behöver en ny laddare till min iPhone 5, och tjejens MacBook från 2008.

Men jag är inte sugen att betala 200kr för en kort sladd som Apples egna kostar på Clas Ohlson. Jag är dock inte intresserad av att köpa en laddare som inte känns igen av telefonen/datorn - vilket jag har haft vänner som varit med om.

Någon som vet var man kan beställa fungerande laddare billigare?

Kan det här vara något?

Här borde det finnas något

Moderkort: Asus RIVBE | Processor: Intel i7 4930K 4.6 GHz | CPU-kylare: Loop Deluxe | Grafikkort:Asus GTX 1080 Ti Poseidon 2100Ghz | RAM-Minnen: HyperX Beast 2400Mhz | SSD: 240 SSD | Nätagg: Corsair AX1200i | Display: ASUS PG348Q 100 hz | Mus: SteelSeries RIVAL 310 Headphones/Speakers: Razer Tiamat 7.1/ ASUS Strix DSP/Logitech G560/Corsair SP2500| Keyboard:Asus ROG Strix Flare Cherry Brown | Mic: Blue Yeti + Boomarm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

För en MacBook skulle jag undvika tredjepartsladdare – de tenderar ofta till att vara billigt byggda och kan i värsta fall orsaka bränder. Kika på exempelvis Tradera efter en äkta laddare.

Vad gäller laddningskablar till iPhone så kan du leta efter kablar som är MFi-certifierade, vilket innebär att den är licensierad av Apple. Licensierade tredjepartskablar brukar ofta vara billigare jämfört med Apples egna, men lite dyrare än de allra billigaste (ocertifierade) kablarna.
Behöver du även en USB-laddare så bör vilken som helst som är tillverkad av ett känt märke duga.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Köp Apple-original, kopiorna straffar sig oftast.

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av ToJa92:

För en MacBook skulle jag undvika tredjepartsladdare – de tenderar ofta till att vara billigt byggda och kan i värsta fall orsaka bränder. Kika på exempelvis Tradera efter en äkta laddare.

Vad gäller laddningskablar till iPhone så kan du leta efter kablar som är MFi–certifierade, vilket innebär att den är licensierad av Apple. Licensierade tredjepartskablar brukar ofta vara billigare jämfört med Apples egna, men lite dyrare än de allra billigaste (ocertifierade) kablarna.
Behöver du även en USB–laddare så bör vilken som helst som är tillverkad av ett känt märke duga.

Jag är inne på samma spår som du: AC-adaptern kan såklart vara av vilket tillförlitligt märke som helst.

Måste också passa på att fråga varför du använder tankstreck som bindestreck. Har aldrig sett något sådant förut.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Lifooz:

Köp Apple-original, kopiorna straffar sig oftast.

Jag har varit inne på fyndiq och kikat lite, och det ser absolut intressant ut, men efter att ha läst om att kopior kan vara en säkerhetsrisk så kommer jag undvika dom ändå. Blir original, även om 750 kr för en macbook-laddar känns oerhört saftigt...

Exet

ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | CM Hyper EVO 212 | MSI GTX 970 4GB | Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB | EVGA Supernova G2 850W | Samsung 840 EVO SSD 250GB | Toshiba HDD 1TB | Fractal Design Define R4 Black Pearl

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2006

Om du funderar på en billig ebay-laddare (vilket jag tror att vissa på fyndiq är) så rekommenderar jag dig att läsa den här först:
http://www.righto.com/2014/05/a-look-inside-ipad-chargers-pri...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2012

Köp original, det kommer straffa sig längden med en kopia.
Det gäller i princip allt, man ska alltid köpa original även om det är en större prislapp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

Spara och köp en original, har sett en icke original smälta till en illaluktande klump av plast och delar, avrådde en snål polare starkt från att inte köpa original, han köpte via ebay och en som inte var så mycket billigare ändå

Slutade som väl var inte så illa, han med sårad stolthet och några hundralappar fattigare men iallafall med en lgh och ett liv i behåll

Sure, allt kan väl gå bra, och inget brinner eller så och det kan hålla i flera år, men det kan man aldrig vara säker på, köper du original så bör man iaf kunna få ersättning om ens hem skulle brinna ner

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Alling:

Måste också passa på att fråga varför du använder tankstreck som bindestreck. Har aldrig sett något sådant förut.

Kan sammanfatta det som att jag var väldigt trött vid det laget och inte riktigt tänkte efter vad som var rätt. Jag har åtgärdat det nu.
För den intresserade finns det lite att läsa om skillnaderna på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Bindestreck

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Tangentbordskonnässör
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2012

Som andra sagt var inte dumsnål när det gäller laddare det kan straffa sig i längden.

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2007

Blev original

Exet