Dåliga mätvärden med ny SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Dåliga mätvärden med ny SSD

Okej, detta är fortsättning på dessa trådar:

http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1331248-installati...

Jag får väldigt låga värden på mina benchmarks trots att det är en ny SSD. På alla jag hittat på internet har det legat iaf över 400 i read. Hur åtgärdar jag detta?

Jag har enablat AHCI i BIOS.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Ska väl tillägga att det är en crucial mx100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Hur har du partitionerat disken? Det står ju "2474041K - BAD", vilket vad jag vet betyder att partitionerna inte är korrekt placerade. En möjlig orsak är att du inte installerat Windows på den från scratch, utan kopierat partitioner från en gammal mekanisk hårddisk. En lösning på det är helt enkelt att ta bort alla partitioner på SSDn och installera om Windows på den. Möjligtvis så kanske det går att flytta partitionerna med något verktyg också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Enligt din andra tråd är det denna datorn du har.
http://support.lenovo.com/us/en/documents/pd026502
Om den kör HM70 chipet så har den en Sata 6Gbit port och den går säkert till mSATA platsen som datorn ska ha. Och då använder den säkert Sata 3Gbit till HDD alltså 2.5" platsen och för att spara pengar så gör säkert HM77 baserade versionen det med för att kunna nyttja samma PCB.
Du skulle nog köpt dig en mSATA enhet istället och behållit HDD:n för extra lagring i 2.5" platsen.

Maximalt kan man nå 275Mb/sek över sata 3Gbit så ja dina värden stämmer med det.
Sedan har du nog klonat disken eftersom partitionstabellen inte är alignad korrekt vilket gör att man tappar lite prestanda. Bästa är en ren windows installation och då vet man att TRIM fungerar med vilket är vicktigt och diverse HDD optimeringar inte körs som är onödigt på en SSD.

Kör själv en MX100 256Gb på SATA 3Gbit så är inte direkt snabbare. Men har installerat en MX100 512Gb på intel Z77 med 6Gbit och det är mer drag i det som sagt, ca 550Mb/sek max vid läsning.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2009

Vad får du för värden om du testar winsat?

http://www.voodish.co.uk/articles/windows-drive-speed-test-hd...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Så här blir det med winsat:

Upptäckte att partitionerna är ganska fucked up. Har tydligen två stycken återställningspartitioner och en disk 0 med primär partition som inte ens används?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2009

Har själv en mx100 256gb och jag får

> Disk Random 16.0 Read 342.53 MB/s 8.1 > Disk Sequential 64.0 Read 499.94 MB/s 8.1 > Disk Sequential 64.0 Write 335.86 MB/s 7.8 > Average Read Time with Sequential Writes 0.321 ms 8.4 > Latency: 95th Percentile 1.423 ms 8.1 > Latency: Maximum 4.904 ms 8.5 > Average Read Time with Random Writes 0.360 ms 8.8 > Total Run Time 00:00:06.81

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av TrIff:

Jag får väldigt låga värden på mina benchmarks trots att det är en ny SSD...

Skrivet av pa1983:

Sedan har du nog klonat disken eftersom partitionstabellen inte är alignad korrekt vilket gör att man tappar lite prestanda...

@TfIff: Justera startsektor som pa1983 föreslår med Gparted: http://gparted.org/

OffT: Har aldrig sett att kloning brukar flytta på sektorer, däremot om man har formaterat hårddisken utan advanced format så kan man se detta.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2009

Själv har jag bara 2 partioner. En som är gömd på 350mb samt en synlig med windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Dr.Mabuse:

@TfIff: Justera startsektor som pa1983 föreslår med Gparted: http://gparted.org/

OffT: Har aldrig sett att kloning brukar flytta på sektorer, däremot om man har formaterat hårddisken utan advanced format så kan man se detta.

Ja, alltså jag hade gärnat fixat med Gparted, ifall det inte vore för att man behöver gå en 7.5P högskolekurs bara för att få skitwindows att boota från usb. Blir fan psyksjuk snart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2009

kommer din ssd upp som ssd i "Defragment and Optimize Drives"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av Mr.Toolbox:

kommer din ssd upp som ssd i "Defragment and Optimize Drives"?

Japp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Det där såg så jävla smetigt ut att det inte ens går att avgöra om det är två separata fysiska diskar du har i maskinen eller om det är en och samma disk som uppfattas som flera. Själv hade kopierat ut allt som går till DVD eller USB och sedan blåst om hela maskinen.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 18.3 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av OldComputer:

Det där såg så jävla smetigt ut att det inte ens går att avgöra om det är två separata fysiska diskar du har i maskinen eller om det är en och samma disk som uppfattas som flera. Själv hade kopierat ut allt som går till DVD eller USB och sedan blåst om hela maskinen.

Ja, det blir nog att blåsa ur hela datorn. Tjänar det till något att göra två partitioner, en för operativsystemet och en för "allt annat" eller är det lika bra att bara ha en stor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Det är smart att ha en för allt annat, lättare att rädda dina data om du råkar ut för virus eller andra problem. För operativsystemet räcker en 256GiB partition vilket är 262144 MB i windows installationsprogram.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 18.3 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av TrIff:

Ja, alltså jag hade gärnat fixat med Gparted, ifall det inte vore för att man behöver gå en 7.5P högskolekurs bara för att få skitwindows att boota från usb. Blir fan psyksjuk snart.

Såg inte din skärmdum... började se på TV innan jag skrev klart och postade mitt inlägg. Rekommenderar att du installerar om Windows och den här gången tar du bort befintliga partitioner INNAN du installerar Windows. Krävs ingen 5-veckor kurs i Windwos för det

Du kan ju ta bort överflödiga partitioner, expandera resterande (diskpart) och köra Gparted sen men då krävs det en högskolekurs eller någon med stort tålamod som beskriver processen.

Det finns ingen som helst (?) vinst att dela upp en disk på flera partitioner.

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Ny dag ny ångest! Gick att radera alla partitioner utom de på bilden, antar att det är för att de är "unallocated space" så det behöver finnas någonstans.

När jag väljer "new" på den större disken så partitioner den själv så här:

Varför vill den göra kaos med mina partitioner mot min vilja?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-s400u-14-hd/801047#!ta...

Den första är ju din SSD på 24Gb för SSD Cache mot din gamla HDD. Den kan du ju montera ur om du inte vill ha den eller så skiter du i att Partitionera den bara alternativt använda den som extra lagring med en partiton på.

Den andra är ju din 256Gb MX100.

Den tredje är ju din USB sticka med windows installationen på.

Ta bort alla partitioner på dom två första som du gjort på första bilden. Sedan väljer du den andra enhetern på 238Gb och väljer skapa en ny partition. Vill du tilldela hela MX100 SSD:n till C: för windows så välj att använda hela disken. Windows kommer säga att den vill ha en extra 100Mb system partition också för andra grejor. Bara svara ja där.
Efter det bör du ha två partitioner på Drive 1 och igen på Drive 0.

Välj partition 2 och formatera den som NTFS.

Sedan när du har partitionerat och formaterat 238GB enheten och markerat den så trycker du bara på nästa så kommer windows installera på den enheten.

Väl installerat och klart kan då köra datorhanteraren och partitionera den första enheten på 24GB och ge den D: som betäckning om du vill använda den till något.

Så svårt är det inte.

Gallerier: Modern Midi