Systemkamera, amatör/nybörjare - vad bör jag köpa?

Permalänk

Systemkamera, amatör/nybörjare - vad bör jag köpa?

Hej!

Jag är ute efter en systemkamera till mig och mina föräldrar, jag har kollat runt en del men tycker det är svårt att veta vad man ska kolla efter och vad som är bra eftersom jag är helt ny när det kommer till kameror.
Jag har använt en del kameror och vi har en gammal analog systemkamera från Cannon som är nästan 20 år gammal nu har jag för mig.

Jag personligen vill ha lätt åtkomliga manuella funktioner då jag föredrar att fotografera manuellt, på den fronten är jag ny och lär mig fortfarande hur man ställer in kameran och vad man ska tänka på men tycker att resultatet blir mer som jag faktiskt vill, men eftersom jag inte är ensam med kameran är bra automatik också relativt viktigt. Jag har ingen fast budget utan det viktigaste är att det är en bra kamera som är prisvärd och kanske inte ligger på 20.000:- utan på ett lite rimligare pris haha!

Jag kommer använda kameran både i privat bruk men även på mina fotografi lektioner i skolan då jag går Estetiska programmet på gymnasiet. De kamerorna skolan använder sig av är Nikon D80 och D90, de kamerorna är rätt sköna att använda och är lätt åtkomliga knappar för att snabbt ändra inställningarna manuellt så man får den bild man vill ha.
Jag är mycket intresserad av att lära mig ordentligt hur kameror fungerar och börja fotografera lite mer, har länge varit intresserad av foto men har inte blivit av så mycket då jag inte gillar den analoga kameran som en start kamera, svårt att se hur inställningarna påverkar bilden eftersom det tar tid att framkalla dem och man kommer inte alltid ihåg vad man hade gjort när bilden togs.

Jag har kollat runt lite forum men många har en viss budget och jag är mindre intresserad av priset och mer intresserad av att hitta en kamera som kan passa mig, så jag blev där osäker kring hur vida kamerorna verkligen skulle passa min situation. Dessutom är jag intresserad av allmän information också, inte bara tips på en prisvärd kamera för en nybörjare utan vad jag bör tänka på, vad som skiljer kameror och liknande saker. Allt man kan tänkas behöva veta när man gör sitt val av kamera och även när man ska ta foton.

Jag gillar att ta bilder med tydliga kontraster, bilder där fokus ligger på en viss sak och resten är utanför fokus och djur är även intressant att fotografera. Men även natur bilder och bilder av statslandskap, framförallt i mörker är jag intresserad av.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få och är det något som jag inte nämnt är det bara att skriva så svarar jag så fort jag kan! Även allmän information kring fotografering och hur man använder sin kamera tas emot gladeligen eftersom jag inte kan så mycket om ämnet men har ett intresse av att lära mig och sätta mig in lite ordentligt i hur saker fungerar, hur man ska tänka och liknande.

Permalänk
Medlem

Det spelar i princip ingen roll vilken systemkamera du köper, de jag känner till har alla ett hel-atuoläge och manuella lägen. Ur praktisk synvinkel är det lättast att köper Nikon eller Canon eftersom objektivutbudet är störst till dem (också begagnat). Det är objektiven som möjliggör vilken fotografering du kan göra.

För landskapsbilder ska du ha ett vidvinkligt objektiv (som går ner mellan ca 10-18 mm på crop-kamera (APS-C) eller ca 16-28 mm på fullformatskamera). Ofta duger kitzoomen som man (oftast) får med när man köper kameran.

Vill du ta foton med kort skärpedjup (då bara det du fotar är skarpt medan resten är suddigt) kan du antingen använda långa brännvidder och får då stå långt ifrån eller (mer praktiskt) köpa kortare objektiv med som du kan fota med stor bländare (dvs litet bländartal typ f2.8, 2.0, 1.8, 1.4 eller 1.2), men dessa objektiv kan vara dyra. Jag kan Canon bäst och några objektiv som är bra, men inte alltför dyra, är 85 mm f1.4, 50mm f1.4 eller f1.8, 100 mm f2.0. En del makro-objektiv funkar även bra både som mellanlångt objektiv och för att fota små saker med, de brukar ha största bländare f2.8.

Fota djur som inte är stora eller som man inte kan komma väldigt nära kräver stora, tunga och dyra objektiv om du inte har jättemycket ljus. Vänta med dem tills du fotat mer.

Mörkerfotografering (utan blixt) ger långa slutartider och då är det bra med bildstabilisering på objektivet (VR för Nikon, IS för Canon) för att det inte ska bli skakningsoskärpa. Ett alternativ är att du använder stativ eller nåt annat slags stöd för det ska bli stabilt.

Mitt råd är att någon billigare-mellanklass Nikon eller Canon kamera (crop-kamera eftersom de är billigare) med ett kitobjektiv, ett riktigt makro objektiv och sen komplettera med ett lite längre zoomobjektiv (t ex ett 70-200 mm, 70-300mm)

Sen finns ju begagnatmarknaden också, t ex på fotosidan.se

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle tänka utanför "heffaklumps-DSLR-CaNikon-boxen" och kika på tex. beggad Sony A7 (FF) eller Sony NEX-6 (APS-C). Båda klarar med adapter alla möjliga objektiv både manuella (tex. billiga å bra gammelgluggar) och AF. Bra val för den som vill utvecklas lite längre än att bara peka-å-skjuta.

Kolla in youtube om det kan va nåt för dig.

Permalänk
Medlem

Vad är den gamla Canon-kameran ni redan har för någon och var finns för objektiv till den?
Om ni har bra objektiv till den kan det ju vara värt att kolla Canons kameror i första hand. Är det vanliga billiga konsument-zoomar från den tiden är de troligen inte så bra och inget att väga in i ekvationen.

Ser man till bildkvalitet finns det eg inte några dåliga kameror. Det finns såklart skillnader, men i regel är de ganska små. Så du behöver fråga dig om du vill ha en kamera med optisk eller elektronisk sökare och sedan klämma lite på olika modeller för att få en känsla av hur lättjobbade de är med manuella inställningar osv.
För mig personligen går elektroniska sökare fetbort, men alla tycker ju inte som jag.

Vad gäller de olika typer av foton du radar upp så är det mer beroende av objektivval och andra tillbehör hurvida du kan ta de bilder du önskar. Stadslandskap i mörker kräver stativ (luras inte att tro att stabilisering skulle räcka, du vill i regel inte använda ISO3200+ och/eller f/2.8 eller större). Man får ofta slutartider på flera sekunder (upp till en halvminut är inte alls ovanligt) vilket är väldigt svårt att handhålla även på korta brännvidder även med stabilisering.
För att få allt annat än huvudmotivet i oskärpa kan man använda kort skärpedjup (stora bländare) och/eller läng brännvidd, beronde på vad för resultat man vill uppnå, så där handlar det om vad för objektiv man har.

Permalänk

Jag köpte en Canon Eos M och är riktigt nöjd med den. Den är skapligt liten och väldigt smidig att ta med sig. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1351138

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Vad är den gamla Canon-kameran ni redan har för någon och var finns för objektiv till den?
Om ni har bra objektiv till den kan det ju vara värt att kolla Canons kameror i första hand. Är det vanliga billiga konsument-zoomar från den tiden är de troligen inte så bra och inget att väga in i ekvationen.

Ser man till bildkvalitet finns det eg inte några dåliga kameror. Det finns såklart skillnader, men i regel är de ganska små. Så du behöver fråga dig om du vill ha en kamera med optisk eller elektronisk sökare och sedan klämma lite på olika modeller för att få en känsla av hur lättjobbade de är med manuella inställningar osv.
För mig personligen går elektroniska sökare fetbort, men alla tycker ju inte som jag.

Vår äldre Cannon camera ska varit en rätt dyr kamera, vi har dock bara ett objektiv till den men troligtvis är det helt okej. Kan under morgondagen kolla upp exakt vad det är för objektiv vi har och uppdatera med den infon.

När det kommer till sökare, vad är det de olika sökarna gör och hur påverkar de kameran samt bilderna etc?

Permalänk
Medlem

Det är en väldig skillnad på OVF (spegel) och EVF (spegellös) sökare, se youtube å googla. Ingen av dem påverkar kameran eller bilderna, endast vad du ser eller inte ser av motivet. Kolla detta riktigt noga då det har en avgörande betydelse för ditt fotograferande.

Enl. intervjuer i veckan av industrins ledande profiler säger de att spegellöst är framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noiseless:

När det kommer till sökare, vad är det de olika sökarna gör och hur påverkar de kameran samt bilderna etc?

EVF gör det möjligt att presentera mer info i sökarbilden. Man kan få en hygglig förhandsgranskning av hur exponeringen på bilden kommer att bli, se livehistogram osv, delförstoring av bilden för finjustering av fokus osv. Att inte har någon spegel gör det möjligt att ta fler bilder per sekund, kortare shutter lag osv (därmed inte sagt att det alltid är så).
Till nackdelarna med EVF hör låg upplösning. Jag vet inte om det "hänt något" på den fronten det allra senaste som jag missat, men "state of the art" EVF har väl i runda slängar 0.4Mpix. 0.4 Mpix var "modernt" på datorskärmar under andra hälften av 90-talet...
Det man ser i sökaren begränsas även av kamerans dynamiska omfång, vilket innebär att man inte kan se detaljer i både skuggpartier och ljusa partier av bilden om det är lite högre kontrast. Det finns även en eftersläpning, dvs det man ser i sökaren hände nyss. Bilden blir ofta lite suddig vid panoreringar. När det är svagt ljus blir bilden väldigt grynig och uppdateras väldigt långsamt. Är man ute och fotograferar där det är mörkt kommer EVF:en att förstöra mörkerseendet.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att prova EVFen i en A7 (XGA OLED / 2,359,296 dots) kan bli lite av en ahaa för många. Även a6000 är trevlig.
Gillar också att man medans man tittar kan enkelt toggla mellan olika mängder information tex som tidigare nämnts histogram, linjer, vattenpass, zebra, peaking, osv.

Just peaking är mycket bra, speciellt i kombination med det som imo är största fördelen med spegellös, den brutala mängden objektiv man kan köpa för småpengar.

Permalänk
Avstängd

Börja försiktigt ska du ha Canon köp en beg 5D MKII eller Nikon D700 båda är fullformat vilket du kommer att uppskatta. Skärpedjupet är på en helt annan nivå.

Mvh Stefan
(Jobbar som fotograf)

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min EOS 550D, med ett 50mm objektiv, tar riktigt fina bilder även om jag är amatör, tar mest bilder på min katt så har inte så mycket att dela med mig med men denna kanske?: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/1900...

Det är både en billig kamera (instegsmodell, då iaf, och ett 700:- objektiv!)

Edit: Slänger in en till, utan blixt i rätt mörkt rum: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-...

När tråden ändå finns uppe, skulle jag märka stor skillnad, eller var är skillanden mellan canons billiga och dyra 50mm-are? (är nybörjare trots allt, proffs-hjälp är aldrig fel)

Permalänk
Inaktiv

Ett Fujifilm X-E2 hus om du måste ha en systemkamera som inte är för dyr.
Annars en Sony RX100M3 som tar lika bra eller bättre bilder som alla kamoror tidigare nämnda i denna tråd. Dock är det ingen systemkamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Måste säga att jag är riktigt nöjd med min EOS 550D, med ett 50mm objektiv, tar riktigt fina bilder även om jag är amatör, tar mest bilder på min katt så har inte så mycket att dela med mig med men denna kanske?: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/t31.0-8/1900...

Det är både en billig kamera (instegsmodell, då iaf, och ett 700:- objektiv!)

Edit: Slänger in en till, utan blixt i rätt mörkt rum: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-...

När tråden ändå finns uppe, skulle jag märka stor skillnad, eller var är skillanden mellan canons billiga och dyra 50mm-are? (är nybörjare trots allt, proffs-hjälp är aldrig fel)

Fina bilder på din majestätiska katt. Skillnanderna på 50 mm Canon: http://kenrockwell.com/canon/comparisons/50mm-lenses.htm

Själv har jag testat den däringa billiga bra plastgluggen 50 mm f1.8 II för APS-C - att lägga ut flera papp på en f1.4 är bortkastat för en amatör enl. mig och andra. Bra grejor behöver inte kosta skjortan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fina bilder på din majestätiska katt. Skillnanderna på 50 mm Canon: http://kenrockwell.com/canon/comparisons/50mm-lenses.htm

Själv har jag testat den däringa billiga bra plastgluggen 50 mm f1.8 II för APS-C - att lägga ut flera papp på en f1.4 är bortkastat för en amatör enl. mig och andra. Bra grejor behöver inte kosta skjortan.

Tack för ditt svar, då sparar jag mina tuselappar på något bättre! Och ja han är en riktig pärla kissen <3

Permalänk

Blev en Canon 6D med ett 50mm/f1.8 objektiv. Den gamla kamerans objektiv passade på den nya så kör på det också, ett 35-105mm/f2.6 har jag för mig, bara auto fokusen som inte fungerar med det.
Riktigt bra full-formats kamera och inte alls lika dyr som en 5D. Blev lite pengar men full-formatet var värt det, mycket skarpa bilder med bra ljus intag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noiseless:

Blev en Canon 6D med ett 50mm/f1.8 objektiv. Den gamla kamerans objektiv passade på den nya så kör på det också, ett 35-105mm/f2.6 har jag för mig, bara auto fokusen som inte fungerar med det.
Riktigt bra full-formats kamera och inte alls lika dyr som en 5D. Blev lite pengar men full-formatet var värt det, mycket skarpa bilder med bra ljus intag!

En riktigt frän kamera. Äger denna själv.
Kraftig jävel också måste jag säga. Klarar av att ta fram Vintergatan i stark belysning också:

Ghetto Milky Way by miskasaarikko, on Flickr

EXIF: Canon 6D + Samyang 14/2.8 @ f/2.8, 5s, ISO 12800

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd

Canon 100D