Byte av trasig HDD i NAS, nu nästan 1TB mer fritt utrymme?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2003

Byte av trasig HDD i NAS, nu nästan 1TB mer fritt utrymme?

Hej!

Igår pep min Synology DS413j om att en disk var dålig. Jag hade då 3*3TB Seagate och 1 WD Red 4TB disk i den. Det ger totalt 9TB användbart utrymme och 1TB "döutrymme" från 4TB-disken.

Den disken som var kass var en 3TB-disk som ersattes av en ny WD Red 4Tb. Detta skulle ge mig samma totala användbara utrymme som tidigare, men nu med 2TB "döutrymme", vilket så också är fallet när jag kollar efter.

MEN. Det som ger mig huvudbry är att jag gick från drygt 100GB ledigt utrymme innan den dåliga disken byttes ut till 1,05TB ledigt enligt DSM. Finns det någon rimlig förklaring till detta eller jag tappat nästan 1TB data? Det ska ju vara omöjligt i en RAID 5-konfiguration om inget annat går snett, och det har inte skett mig veterligen.

Idéer?

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Okt 2003

Här kan du räkna på hur mycket utrymme du får beroende på vilka diskar du har

https://www.synology.com/en-us/support/RAID_calculator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Olika diskstorlekar måste monteras minst parvis för att undvika "bortslösat" utrymme.
Så med en till 4TB kunde volymen utökas med 1TB.
Förutsatt att du kör SHR såklart

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Svensktiger:

Olika diskstorlekar måste monteras minst parvis för att undvika "bortslösat" utrymme.
Så med en till 4TB kunde volymen utökas med 1TB.
Förutsatt att du kör SHR såklart

Tack! Jag tänkte inte alls på att det var SHR jag körde och inte en vanlig RIAD 5. Nu när jag kikar i kalkylatorn så har jag, precis som du säger, frigjort 1TB extra utrymme.

Då dog inte en disk förgäves

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.