Går inte att utnyttja ofördelat utrymme i EaseUS Partition Master 10.1

Permalänk
Medlem

Går inte att utnyttja ofördelat utrymme i EaseUS Partition Master 10.1

Tjo!

Hade 2 ofördelade utrymmen som jag ville merga ihop med 2 olika partitioner (D: och E:). Det ena utrymmet låg före D: och det andra efter E:

Utrymmet före D: gick kanon utan frågetecken att slå ihop med D: men utrymmet efter E: vill inte alls. När jag försöker "dra ut" E: åt höger så är
"bollen" som låst och går inte att rubba alls. Kan ingenting om det här egentligen så det är därför jag använder mig av termer likt en pensionär nä jag
försöker förklara. Bifogar en skärmdump som förklarar läget lite mer

Permalänk
Medlem

Du måste formatera partitionen först innan du kan slå ihop den (i NTFS file system). "Unallocated 746.52 GB"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

När jag högerklickar på den i diskhanteraren så ger den mig inte så värst många alternativ att jobba med

Har jag missat nått eller är det nått som är ganska knas?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Yes. Som bilden visar. Allt är grått förutom egenskaper och hjälp. Visst syns bilden btw?

Permalänk
Medlem

MBR på en 3TB-hårddisk, är det där skon klämmer?
Är det en vanlig internt 3TB-disk med advanced format (emulering av 512B sektorstorlek), så kan du inte utnyttja mer än 2TiB utrymme.

Edit: 2TiB på en 3TB disk blir 746,0 GiB teoretiskt outnyttjat utrymme. Vilket ligger väldigt nära de 746,5 GiB utrymme som du inte kan utnyttja. Jag är ganska säker på att det är just valet av MBR i stället för GPT som gör att du inte kan växa partitionen.
Jag skulle föreslå att du tar full backup av allt (för säkerhets skull), och sedan kör ett verktyg för att konvertera din partitionstabell till GTP. Testa exempelvis steg 2 eller 3 i denna guide: http://www.thewindowsclub.com/convert-mbr-to-gpt-disk
Jag har själv endast gjort detta på tomma diskar, så jag har inte testat hur väl det fungerar när du inte vill bli av med alla data. Så kör försiktigt, och ta som sagt backup på allt...

Permalänk
Medlem

Den gröna rutan innebär extended partition, inom den har du 2 logiska partitioner. Till höger icke allokerat. För att utnyttja denna senare måste den in i gröna rutan vilket inte går med mindre än att du:
1. backar upp D: å E:
2. ta bort ovanstående 2 samt dess extended partition
3. skapa en ny extended partition inkluderande hela lediga utrymmet till höger
4. i denna nyskapade extended partition kan du nu skapa en/flera logiska partitioner
5. läs tillbaka backuperna från 1 ovan

Lite struligt men det skall funka.

http://www.youtube.com/watch?v=QiZprUwvNUg

Såg nu att disken är 2TB+, konvertera den till GPT-volym efter steg 2 ovan - GPT-volymer behöver inte /hanterar inte extended partitions, så punkt 3-4 ovan utgår.

/jookeer