Permalänk

Skissa på datorn - hjälp

Tjenare!

Väldig ny inom detta området dvs skissa/rita i datorn. Jag har aldrig gjort detta innan då jag bara kollat på youtube, jag är väldigt intresserad av att börja själv och skissa t.ex bilar och elektronikprylar.

Jag skulle gärna vilja ha en ritplatta med penna men jag har ingen aning om vilka som är bra osv och den ska vara till ett ganska snällt pris dvs runt 700-1300?

Sedan skulle jag behöver lite mjukvara som går att skissa bra i, de första jag har kollat på använder Photoshop. Finns det någon speciellt Photoshop där man bara skissar i eller går det i det vanliga? Jag är villig att lägga ner en rimlig peng på ett program men har ingen aning om hur mycket sådana program kostar. Finns det andra bra program som man både kan börja simpelt med och sedan lära sig mer i?

Skriv gärna era råd och erfarenheter om hur ni utvecklade er och länka gärna bra tutorials om ni vet något

Tacksam för snabba svar, tack i förhand!

Mvh Selvander

Uppdatering: Är det någon som vet/använder SketchBook Pro något? Det verkar vara väldigt intressant det också

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

Wacom är det populäraste märket för ritplattor. Hade själv en Intuos PRO M som jag använde ett tag, men tyvärr så var det alldeles för jobbigt att få koll på hand-to-eye koordinationen som krävdes då man ritar på plattan men resultatet syns på skärmen. Wacom har iofs Cintiq-modellerna där man ritar direkt på skärmen, men där pratar vi 20.000kr plus tyvärr.

Angående mjukvara så är Paint Tool Sai en utmärkt start för sketching och lineart. Gratis dessutom.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Avstängd

Photoshop CC går väl på ca 100 kr/månaden och har allt du kan tänkas behöva och mer. Hade jag inte suttit med CS6 idag som lär duga fint för mig de närmaste åren så hade jag själv kört på Adobes subscription-deal.

Wacom är det enda alternativet när det kommer till ritplattor. Självklart finns det andra som gör ritplattor men kvaliteten på dem är långt ifrån Wacoms.

När du väl har en ritplatta och ett program att rita i så handlar det endast om att nöta och bli bekväm med ritplattan.

Permalänk
Skrivet av Selvander1:

För det första så finns det flera freewareprogram för ritande som funkar utmärkt både för proffs och ifall man är nybörjare:

MyPaint: har oändlig (progressiv) canvas och är jätteskönt för just skissande.
Krita: ett stort och tungt program för avancerade användare, typ som photoshop, fast långsammare.

Vad gäller ritplattor har jag nog haft allt man kan köpa. Allt från Bamboo till Intuos till Cintiq.
för tillfället använder jag ironiskt nog en liten A6modell.

Jag började med en sunkig platta i A4-storlek av märket Trust. Och kan idag högt rekommendera en Wacom Bamboo av valfri modell.

Bamboo är enormt prisvärda

Jag har använt Sketch Book Pro, men fastnade aldrig riktigt för det, Jag föredrog SAI paint tool.

Skrivet av Nanae:

Wacom är det populäraste märket för ritplattor. Hade själv en Intuos PRO M som jag använde ett tag, men tyvärr så var det alldeles för jobbigt att få koll på hand-to-eye koordinationen som krävdes då man ritar på plattan men resultatet syns på skärmen. Wacom har iofs Cintiq-modellerna där man ritar direkt på skärmen, men där pratar vi 20.000kr plus tyvärr.

Angående mjukvara så är Paint Tool Sai en utmärkt start för sketching och lineart. Gratis dessutom.

SAI har aldrig varit gratis så vitt jag vet.

Jag håller dock med om att det är ett jättebra program för det mesta
Snabbt också!

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av Nanae:

Wacom är det populäraste märket för ritplattor. Hade själv en Intuos PRO M som jag använde ett tag, men tyvärr så var det alldeles för jobbigt att få koll på hand-to-eye koordinationen som krävdes då man ritar på plattan men resultatet syns på skärmen. Wacom har iofs Cintiq-modellerna där man ritar direkt på skärmen, men där pratar vi 20.000kr plus tyvärr.

Angående mjukvara så är Paint Tool Sai en utmärkt start för sketching och lineart. Gratis dessutom.

SAI verkar vara väldigt bra program. Plattorna verkar ganska självklart att man ska gå för en wacom.

Skrivet av Barren Wuffet:

Photoshop CC går väl på ca 100 kr/månaden och har allt du kan tänkas behöva och mer. Hade jag inte suttit med CS6 idag som lär duga fint för mig de närmaste åren så hade jag själv kört på Adobes subscription-deal.

Wacom är det enda alternativet när det kommer till ritplattor. Självklart finns det andra som gör ritplattor men kvaliteten på dem är långt ifrån Wacoms.

När du väl har en ritplatta och ett program att rita i så handlar det endast om att nöta och bli bekväm med ritplattan.

Skrivet av Bluestreakfus:

För det första så finns det flera freewareprogram för ritande som funkar utmärkt både för proffs och ifall man är nybörjare:

MyPaint: har oändlig canvas och är jätteskönt för just skissande.
Krita: ett stort och tungt program för avancerade användare, typ som photoshop, fast långsammare.

Vad gäller ritplattor har jag nog haft allt man kan köpa. Allt från Bamboo till Intuos till Cintiq.
för tillfället använder jag ironiskt nog en liten A6modell.

Jag började med en sunkig platta i A4-storlek av märket Trust. Och kan idag högt rekommendera en Wacom Bamboo av valfri modell.

Bamboo är enormt prisvärda

SAI har aldrig varit gratis så vitt jag vet.

Jag håller dock med om att det är ett jättebra program för det mesta
Snabbt också!

Har du någon fundering om vad SAI kostar? Vill helst inte lägg mer än 200-300kr då jag är väldigt ny.

Tack för svaren.

Mvh Selvander

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Skrivet av Selvander1:

SAI verkar vara väldigt bra program. Plattorna verkar ganska självklart att man ska gå för en wacom.

Har du någon fundering om vad SAI kostar? Vill helst inte lägg mer än 200-300kr då jag är väldigt ny.

Tack för svaren.

Mvh Selvander

Jag vet faktiskt inte, men MyPaint är ganska likt SAI, och linuxversionen är t.o.m bättre, något som gjorde att jag nästan bytte till linux.

Skaparen jobbar på SAI2, men det kommer nog inte ut på länge :/

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

https://www.komplett.se/wacom-bamboo-pad-black/797056

Eller

https://www.komplett.se/wacom-intuos-s-pen/795937

Hur står sig dessa modeller? Hur pass "bra" är dom? Då jag inte vill lägga för mycket pengar men ändå inte vill ha något allt för dåligt.

Mvh Selvander

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Skrivet av Selvander1:

https://www.komplett.se/wacom-bamboo-pad-black/797056

Eller

https://www.komplett.se/wacom-intuos-s-pen/795937

Hur står sig dessa modeller? Hur pass "bra" är dom? Då jag inte vill lägga för mycket pengar men ändå inte vill ha något allt för dåligt.

Mvh Selvander

Personligen hade jag tagit denna på tradera http://www.tradera.com/item/340829/218375439/wacom-bamboo-fun...

Jag har köpt alla mina plattor på beg.marknaden, men kan förstå om du helst inte gör det.

Jag gillar A6 storleken nu, men jag vet inte om det vore bättre att börja med en lite större modell.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Personligen hade jag tagit denna på tradera http://www.tradera.com/item/340829/218375439/wacom-bamboo-fun...

Jag har köpt alla mina plattor på beg.marknaden, men kan förstå om du helst inte gör det.

Jag gillar A6 storleken nu, men jag vet inte om det vore bättre att börja med en lite större modell.

Ah, köper helst nytt då jag personligen inte riktigt gillar att köpa begagnat.

A6, A5 osv är det samma storlek som tex på ett A5 och A6 storlek. Dvs är samma mått?

Vilka mått är det på de två jag har länkat?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem

Ett tips jag fått från en frekvent wacom-användare: Ta en tunn vante eller liknande och klipp bort fingrarna helt. Då minskar friktionen mellan plattan och din handsida ordentligt. Jag testade jag märkte stor skillnad, man slipper fundera över hur hårt man vilar handen mot underlaget.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag på en Lenovo Thinkpad X220 Tablet. Wacomdigitizern inuti den är riktigt bra men har däremot mindre tryckkänslighet jämfört med propra Wacomtablets (Intuos har 2048, Wacoms mainstreamtablets har runt 1024, tablet embedded har 512-256) men det fungerar fortfarande riktigt bra - Ingen större skillnad från en dedikerad tablet. Lite som Corsairs nya RGB-tangentbord som "endast" har ~500 färgkombinationer istället för 16 miljoner, känner jag själv, då jag "gått ned" från en Intuos4 Medium och inte märkt någon större skillnad så därför antog jag att det också gällde 2048 steg i X220 Tablet. Jag tror säkert att du kan få tag på en för 2000-4000 då X220 Tablet är något gammal nu (Sandy bridge), men då får du en riktigt bra arbetsdator med 6-7 timmars batteritid på köpet. Mycket bättre val än Wacoms Cintiq-serie om inte 100% färgnoggranhet är viktigt

Och om din budget tillåter kan du även satsa på en Lenovo Thinkpad X230 Tablet, som har ivy bridge istället för sandy. Dessvärre så har Lenovo slutat med convertible tablets (X240/Haswell har ingen tabletversion), vilket är halvsorgligt då de var riktigt bra.

Gällande mjukvara så är Paint Tool SAI the way to go. MyPaint är mycket sämre och saknar en stor mängd funktioner som bör vara självklara. Till exempel kan man copypasta in en bild i MyPaint, men man kan inte välja vart bilden ska hamna, och inte heller flytta den. En massa små brister som det där gör MyPaint rätt så svårt att använda. Paint Tool SAI kostar runt 200:-.

Men om du inte orkar lägga ut 2000-4000 så är https://www.komplett.se/wacom-intuos-s-pen/795937 ett självklart val

EDIT: Läste nu att Wacom-digitizerna som finns i convertible laptops har 256 till 512 stegs tryckkänslighet.

Har nu ändrat den första biten: Wacomdigitizern inuti den är riktigt bra men har däremot mindre tryckkänslighet jämfört med propra Wacomtablets (Intuos har 2048, Wacoms mainstreamtablets har runt 1024, tablet embedded har 512-256) men det fungerar fortfarande riktigt bra - Ingen större skillnad från en dedikerad tablet. Lite som Corsairs nya RGB-tangentbord som "endast" har ~500 färgkombinationer istället för 16 miljoner, känner jag själv, då jag "gått ned" från en Intuos4 Medium och inte märkt någon större skillnad så därför antog jag att det också gällde 2048 steg i X220 Tablet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av Selvander1:

Ah, köper helst nytt då jag personligen inte riktigt gillar att köpa begagnat.

A6, A5 osv är det samma storlek som tex på ett A5 och A6 storlek. Dvs är samma mått?

Vilka mått är det på de två jag har länkat?

De du har länkat är A6

Och storlekarna är nästan desamma som pappersstorlekarna. Wacom är vanligtvis lite större.

Skrivet av XFTality:

Själv kör jag på en Lenovo Thinkpad X220 Tablet. Wacomdigitizern inuti den är riktigt bra och har samma 2048-stegs känslighet som alla andra Wacomtablets. Jag tror säkert att du kan få tag på en för 2000-4000 då X220 Tablet är något gammal nu (Sandy bridge), men då får du en riktigt bra arbetsdator med 6-7 timmars batteritid på köpet. Mycket bättre val än Wacoms Cintiq-serie om inte 100% färgnoggranhet är viktigt

Och om din budget tillåter kan du även satsa på en Lenovo Thinkpad X230 Tablet, som har ivy bridge istället för sandy. Dessvärre så har Lenovo slutat med convertible tablets (X240/Haswell har ingen tabletversion), vilket är halvsorgligt då de var riktigt bra.

Gällande mjukvara så är Paint Tool SAI the way to go. MyPaint är mycket sämre och saknar en stor mängd funktioner som bör vara självklara. Till exempel kan man copypasta in en bild i MyPaint, men man kan inte välja vart bilden ska hamna, och inte heller flytta den. En massa små brister som det där gör MyPaint rätt så svårt att använda. Paint Tool SAI kostar runt 200:-.
http://puu.sh/cznsG/4fd541b0da.png

Men om du inte orkar lägga ut 2000-4000 så är https://www.komplett.se/wacom-intuos-s-pen/795937 ett självklart val

Det du tar upp om MyPaint stämmer bra, det är lite jobbigare att använda än SAI, och för 200kr så håller jag absolut med om att man bör köpa SAI.
Trodde det var dyrare än så.

Linuxversionen av MyPaint är dock oerhört mycket bättre än windowsversionen, men det har inte så mycket med den aktuella frågan att göra. Kände bara för att säga det iaf.

Det om att använda en laptop med Wacom input, är nåt jag inte tänkte på, men absolut, det är ett jättebra tips!
Blev t.o.m själv lite intresserad av en Thinkpad X220 nu

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Det du tar upp om MyPaint stämmer bra, det är lite jobbigare att använda än SAI, och för 200kr så håller jag absolut med om att man bör köpa SAI.
Trodde det var dyrare än så.

Linuxversionen av MyPaint är dock oerhört mycket bättre än windowsversionen, men det har inte så mycket med den aktuella frågan att göra. Kände bara för att säga det iaf.

Det om att använda en laptop med Wacom input, är nåt jag inte tänkte på, men absolut, det är ett jättebra tips!
Blev t.o.m själv lite intresserad av en Thinkpad X220 nu

Oj, kollade nyss upp MyPaint för Linux, och det verkar vara mycket mer avancerat än MyPaint för Windows.

MyPaint är ett bra program att börja med då det är lätt att förstå, men när man väl vandrat in i de lite mer avancerade områdena börjar man stöta på en rad problem. Har man dock använt Photoshop innan så känner man däremot säkert sig mer hemma i Paint Tool SAI än MyPaint.

Inte många brukar tänka på convertible laptops när de hör namnet Wacom, men i 95% av fallen så ligger det en Wacom-digitizer bakom skärmen. X220 Tablet har en skärmstorlek på 12 tum, vilket placerar dess aktiva wacom-area precis mellan Intuos4 Medium och Intuos4 Large. Kan inte göra något annat än att djupt rekommendera X220/X230 Tablet!

___________________________________________________________________
Har nu kollat upp lite saker, och redigerat mitt ursprungliga inlägg:

Wacomdigitizern inuti den är riktigt bra men har däremot mindre tryckkänslighet jämfört med propra Wacomtablets (Intuos har 2048, Wacoms mainstreamtablets har runt 1024, tablet embedded har 512-256) men det fungerar fortfarande riktigt bra - Ingen större skillnad från en dedikerad tablet. Lite som Corsairs nya RGB-tangentbord som "endast" har ~500 färgkombinationer istället för 16 miljoner, känner jag själv, då jag "gått ned" från en Intuos4 Medium och inte märkt någon större skillnad så därför antog jag att det också gällde 2048 steg i X220 Tablet.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selvander1:

Väldig ny inom detta området dvs skissa/rita i datorn. Jag har aldrig gjort detta innan då jag bara kollat på youtube, jag är väldigt intresserad av att börja själv och skissa t.ex bilar och elektronikprylar.

Ingen idé att skaffa en ritplatta och programvara för bilar och elektronik, bara att ta steget till 3D. Maya, AutoCad och Zbrush är industristandarder.

Meeeen om du ändå vill hålla på med konst i 2D rekommenderar jag starkt Paint Tool SAI och Wacom Intuos tablets Jag har kört med det sedan 2008, behöver jag syssla med webbaserat så blir det GIMP eller Flash.

Permalänk

Som Ecfor här ovan säger, ifall du ska börja *modellera* bilar och produkter i 3D så finns det inte lika stor nytta med tablet.
Jag tänkte inte på att du hade sagt det i ursprungsposten >.>

Jag gick tillfälligt på en 3Dutbildning, och där funkar det ju med vanligt papper att planera/skissa sina modeller på, även om alla rekommenderas att införskaffa en ritplatta.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Titta efter en Wacom Intuos Pen, fungerar mer än väl för en nybörjare. Finns i två olika storlekar där den minsta ligger där din budget startar och den större kostar någon hundring över din budget. Egentligen behöver man inte gå för en större platta eftersom att man kan flytta runt bladet man ritar på så att pennan hela tiden är centrerad. Den större kan också agera touchplatta, samma funktion är ett tillval till den mindre.

Om du nu skaffar en sådan så kom ihåg att udden slits rätt snabbt i början då ytan på plattan har en svag textur för bättre friktion. Med tiden kommer texturen att nötas bort (Påverkar inte användandet alls vad jag upplevt) och ytan blir lenare så udden slits inte lika snabbt. Men Wacom är snälla att skicka med tre stycken extra uddar som dock ligger rätt dolt till under ett plastlock.

Permalänk

Tack för alla svar!

Wacom pen s och programmet SAI blir det nog.
Grejen är att 2d känns rätt bra att börja i hemma. Jag har Cadat lite i 3D och har en liten 3dprintad på skrivbordet

Mvh Selvander

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selvander1:

Tack för alla svar!

Wacom pen s och programmet SAI blir det nog.
Grejen är att 2d känns rätt bra att börja i hemma. Jag har Cadat lite i 3D och har en liten 3dprintad på skrivbordet.

Jag har en extra kopia av SAI. Skicka PM om du behöver hjälp att komma igång

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Jag har en extra kopia av SAI. Skicka PM om du behöver hjälp att komma igång

Absolut! Kan jag göra om jag behöver hjälp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 White CPU: Intel core i5 4670k @ 3.40 Ghz CPU kylare: Intel Stock Mb: MSI Z87-G45 Gaming SSD: Samsung 128gb RAM: Corsair 8gb (4x2GB) 1600 Mhz VENGEANCE PRO RED GPU: MSI Geforce GTX 770 OC PSU: Fractal Design Tesla R2 650W Vit 80+ Gold
Monitor: BenQ 24" 3D LED XL2420Z
Phone: Iphone 6 Plus