Dator fyser efter installation av extern HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Dator fyser efter installation av extern HDD

Tjenare folket! Jag har fått problem nu när jag satte i mina externa hårddiskar i datorn. Jag har varit jättenöjd med datorn sedan jag byggde den.

"setup"
ASRock H97 Performance
SSD corsair force LS 120Gb
HDD toshiba 1000gb
HDD Samsung 1000gb (gammal extern)
HDD ST350041 500gb (gammal extern)
i5 4570S fyrkärnig 2.9 Ghz
GeForce GTX 750 Ti
8192mb Ram
win 7 64 bit

Problemet började efter att jag monterade de två externa hdd i chassit. Datorn har oftast frusit när jag spelat absolut inga grafikkrävande spel som tex COD 5, AOE 3, MW2 osv. nu senast frös den i AOE 3 (va i helsike?)
datorn fryser, musen går att flytta men kan tex inte öppna kontrollpanelen osv. HDD lampan lyser och gissar att den laddar 100% Jag kan ha bytt plats på SATA kontakterna mellan hårddiskarna i moderkortet pga olika vinklar på kontakterna, kan detta ha något med problemet att göra? testat med HD tune och SSD-disken verkar frisk. har haft datorn sedan i augusti. det kan ta ca 2-6 timmar för den att frysa och Vissa lan man kört ännu längre utan att den har frusit.

har de flesta spelen på SSD:n och självklart operativsystemet.

Har grundkunskaper så förvänta er inte att jag är ett datorgeni.

Tack på förhand/ Marre

EDIT: Får be om ursäkt då jag tror att denna tråden hamnade fel, såg precis "läs innan du gör ny tråd"

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Är du helt säker på att det beror på diskarna, har du test att koppa ur dem och/eller bara ansluta en i taget för att se vilken som krånglar? Har du provat att byta satakablar för att kolla om de glappar ? Har du läst av smart statusen på diskarna för att se om det larmar om nått problem ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

Nej långt ifrån helt säker. Det jobbiga är att jag inte vet hur jag kan "framkalla" frysningen och tar ganska lång tid från start innan de fryser. Ska testa att byta satakablarna hårddiskarna emellan och kolla om det kan vara det som är fel. som sagt så körde jag ett test med HD tune och lyste grönt där. Har även varit inne och fepplat på BIOS nu och erkänt SSD:n som en faktisk solid state drive då det var förinställt som Hard Disk Drive (om det gör någon skillnad)