iPad Mini (2) vs Nvidia Shield Tablet vs Samsung Galaxy Tab PRO 8.4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012

iPad Mini (2) vs Nvidia Shield Tablet vs Samsung Galaxy Tab PRO 8.4

Hejsan.
Jag har beslutat att köpa mig en surfplatta, och alla dessa ligger i ungefär samma prisklass (2700 SEK) och storlek.
Som jag ser det så har plattorna följande för/nackdelar:

iPad Mini:
+ Byggkvalitet
+ Skärm
+ Prestanda
+ Tillbehör
+ Batteritid

varken + eller - :
4:3, bra för att läsa och surfa, men dåligt för film etc
iOS, något kluven.

- Låst OS
- Har ingen iOS-enhet tidigare, och måste därför "köpa om" appar
- Saknar bra och billiga Stylus
- Saknar SD-kortplats

Nvidia Shield Tablet:
+ Uppgraderingsmöjlighet
+ SD-kortplats
+ Inkluderar stylus
+ Dat Tegra K1!
+ Framtida spelmöjligheter
+ Känns mer robust än de andra alternativen
+ Framåtriktade högtalare!

- Sämsta skärmen bland de nämnda
- Inga extra mjukvaru-goodies (som är användbara utan handkontroll och ställ)
- Plastig?
- Personligen tycker jag att de andra alternativen är snyggare

Samsung Galaxy Tab Pro 8.4:
+ Underbar skärm!
+ SD-kortplats
+ Tunn och lätt
+ Samsungs mjukvaru-goodies
+ Störst skärm bland de tävlande
+ IR-kontroll, om jag nu kommer använda den

- TouchWiz (kommer lägga in Google Now Launcher)
- Plastig?
- Magazine UX laggigt
- Samsungs mjukvara
- Ingen inkluderad stylus

Så vad kommer plattan användas till?
Läsa, NetFlix, Serietidningar, YouTube, Anteckningar i skolan, inget spelande, iaf inte i dagsläget, surf.
Alla tre lär ha liknande prestanda i dessa uppgifter, trots att Tegra K1 på pappret är mycket snabbare än både Apple A7 och SnapDragon 800 så lär prestandan vara jämförbara, alla tre chip är grymt snabba!

Så, vad tycker ni?
Nåon som äger någon av dessa plattor och vill ge sin åsikt? Shield är ju den platta som har släppts mest nyligen, spelar detta någon faktiskt roll för framtidssäkerheten?

Någon platta jag missat i prisklassen?

Tack!
P.S; Jag har tidigare ägt en Nexus 7 Gen 1 som gick sönder, så det är denna jag har att jämföra med.

Speldator: Intel i5 2500K, Sapphire Radeon R9 390, Team Group Extreem 8 GB, Team Group Dark Force 480 GB, Corsair Obsidian 350D
Spel: Logitech G502, Logitech G710+, CM Storm Speed-RXL, HyperX Cloud
Skoldator: Sony Vaio Pro 13"
Mobilt: OnePlus One 64 GB Sandstone Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Om du är seriös med att använda den för att anteckna så är en surfplatta med en integrerad digitizer och tillhörande penna det enda valet, enligt mig. Utan digitizer så kommer du behöva hålla handen väldigt onaturligt för att inte nudda skärmen.

Surface Pro kanske är ett alternativ, den har en Wacom-digitizer. Det finns en till salu här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/annons/103440-surface-1-pro-128gb-...

Då har du även ett tangentbord om du har mycket du vill skriva.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungälv
Registrerad
Jan 2008

Kolla även på Samsung Galaxy Tab S 8.4" några hundralappar dyrare men har en grym amoled skärm.

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av ToJa92:

Om du är seriös med att använda den för att anteckna så är en surfplatta med en integrerad digitizer och tillhörande penna det enda valet, enligt mig. Utan digitizer så kommer du behöva hålla handen väldigt onaturligt för att inte nudda skärmen.

Surface Pro kanske är ett alternativ, den har en Wacom-digitizer. Det finns en till salu här på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/annons/103440-surface-1-pro-128gb-...

Då har du även ett tangentbord om du har mycket du vill skriva.

Tack för tipset, men jag är inte hardcore nog till att behöva en digitizer, tror jag. Dessutom springer det iväg rätt mycket i pris, och en surface hade kanske varit bra att byta ut min laptop mot, men jag har i dagsläget inga sådana planer.

Skrivet av cokeman 1337:

Kolla även på Samsung Galaxy Tab S 8.4" några hundralappar dyrare men har en grym amoled skärm.

Hmm, frågan är bara om AMOLED är värt att spendera mer pengar på. Kollade på båda plattorna i butik idag, och märkte ingen egentlig skillnad i skärmen. Jag är medveten om att Tab S ska vara ersättaren till Tab Pro, men fick för mig att Samsung bara behövde slänga ut något för att få in en fingeravtrycksläsare helt enkelt, även om Exynos Octa är härligt snabbare än SD800. Eftersom Tab Pro är en utgående modell så kanske det är värt att vänta lite, då den troligen kommer hamna på någon rea ganska snart?

Speldator: Intel i5 2500K, Sapphire Radeon R9 390, Team Group Extreem 8 GB, Team Group Dark Force 480 GB, Corsair Obsidian 350D
Spel: Logitech G502, Logitech G710+, CM Storm Speed-RXL, HyperX Cloud
Skoldator: Sony Vaio Pro 13"
Mobilt: OnePlus One 64 GB Sandstone Black