Permalänk
Avstängd

Ny Hdd

Hej !

Tänkte köpa en ny Hdd, så tänkte fråga om nån har något tips om en snabb bra
Hdd, ska vara till för Win 7 samt en del lagring, kanske 2TB nånting.

MVH

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=358&o=eg_1198&rev=1#pro...
Windows 7 är dock plågsamt långsamt på HDD.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

se till så att det är 7200RPM och inte någon green edition...

Permalänk
Entusiast

http://www.inet.se/produkt/4304007/3tb-seagate-desktop-hdd-72... ger helt klart mest lagring för pengarna men det finns teorier om att Seagate's Barracuda-diskar uppför sig lite konstigt efter ett tag och har en högre "dödlighet" än andra.

Hur som helst så har jag flera polare med Barracudas och de har fungerat bra i några år nu.
Hastigheten skiljer sig heller knappt någonting mellan hårddiskar om du inte köper en 10000RPM-disk men de är svåra att få tag på, dyra och oftast ganska högljudda, mycket bättre att köpa en SSD om man vill ha snabbhet.
Håll dig hur som helst undan 5400RPM-diskar, de är plågsamt långsamma.

Western Digitals "Black"-diskar brukar vara de mest prisade diskarna när det kommer till typ allting men om de verkligen förtjänar det eller ej vet jag inte och de är alltid dyrare än andra diskar.
Alla diskar går ju dock sönder någon gång så skulle jag vara du skulle jag köra på en Barracuda och hålla tummarna (Man bör ju dock alltid göra backups på sin data vilken disk man än använder)

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Har du råd köp en SSD och lägg Win 7 på

Permalänk
Avstängd

Vad använder SSD för kontakt, är det sata eller är det nån annan anslutning
man måste tänka på att ha, aldrig använt SSD förut så vill ju bara kolla
att man har det som krävs för att ansluta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektaklet:

Vad använder SSD för kontakt, är det sata eller är det nån annan anslutning
man måste tänka på att ha, aldrig använt SSD förut så vill ju bara kolla
att man har det som krävs för att ansluta den.

Exakt likadan kontaktuppsättning på SSD som vanlig sata hårddisk. Sata signalkabel och sata ström-kabel.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara