SSD till farsan, vad rekommenderas ?

Permalänk
Medlem

Tackar alla för konstruktiva tips, det blev till slut en 256 Gb 840 Pro för dryga tusenlappen, annars hade nog min chansning blivit Crucial då en 256 Gb 850 Pro skulle farsan direkt googla priset på och vägra ha, medan Crucial är en utmärkt kombination av det som behövs för ett acceptablet pris

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Tackar alla för sina konstruktiva tips, det blev till slut en 256 Gb 840 Pro för dryga tusenlappen, annars hade nog min chansning blivit Crucial då en 256 Gb 850 Pro skulle farsan direkt googla priset på och vägra ha, medan Crucial är en utmärkt kombination av det som behövs för ett acceptablet pris

Har 256Gb pro och den funkar bra. Haft den i lite mer än ett år, så kan inte säga hur den kommer funka om 4 år precis

Crucial är ok dock deras V serie av ssd var inget vidare (kass prestanda).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Crucial är ok dock deras V serie av ssd var inget vidare (kass prestanda).

V brukar ju vara value serie, och vara just budget och skräp.

Tror inte de är sämre än Kingstons V300 iaf

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

V brukar ju vara value serie, och vara just budget och skräp.

Tror inte de är sämre än Kingstons V300 iaf

prova deras 30GB modell Råkade köpa den och den var långsammare än en HDD. Alltså microlagg även när jag skulle surfa. belastningen på disken gick lätt till 100% när man såg ett Youtube klipp och hade en flik till uppe.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu kapar jag min egna tråd med ett nykommet problem:

Farsans OS disk verkar vara dynamisk, så hur kan jag enklast klona gamla disken , omvandla från dynamisk till basic, samt överföra disken som klon till SSDn och ha allt fungerade ? Helst gärna freeware på lösningarna.

Någon som kanske varit med om något liknande och löst det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Nu kapar jag min egna tråd med ett nykommet problem:

Farsans OS disk verkar vara dynamisk, så hur kan jag enklast klona gamla disken , omvandla från dynamisk till basic, samt överföra disken som klon till SSDn och ha allt fungerade ? Helst gärna freeware på lösningarna.

Någon som kanske varit med om något liknande och löst det ?

Vet du varför den är dynamisk? Är där mer än 4 partitioner? Är där RAID (tvivlar men frågan ändå)? Är någon partition delad i flera delar?

Dynamiska diskar är djävulens påhitt. Väldigt få programvaror (om det ens finns några bra gratis) kan hantera dem.
Bästa är nog om du kan omvandla den till basic disk igen (det ska finnas program till) och sedan klonar den.

Ibland har jag sett att de valt att lägga dynamisk disk (från fabrik) för att kunna slänga in en sadrans massa återställnings partitioner, istället för EN... Men det är inte säkert att återställnings partitionerna kommer fungera efter kloningen ändå efter.
Föreslår därför att du först gör en kopia på återställningen, till kvalitets USB sticka eller liknande. Så du kan återställa från den sen om du behöver.

Permalänk
Medlem

Ingen aning, aldrig tänkt på det när jag själv använde laptopen för flera år sedan, är en HP laptop så finns både recovery partition samt system partition, totalt 5 partitioner. Ingen RAID vad jag kan se. Hmm hittade ett program ( EASEUS ) som tydligen kanske kan funka, dock försökt klona men då måste andra disken också vara dynamisk...

Får nog pröva göra kopia först, går det åt skogen så har jag inte pajat farsans dator för fars dag XD

Skrivet av Paddanx:

Vet du varför den är dynamisk? Är där mer än 4 partitioner? Är där RAID (tvivlar men frågan ändå)? Är någon partition delad i flera delar?

Dynamiska diskar är djävulens påhitt. Väldigt få programvaror (om det ens finns några bra gratis) kan hantera dem.
Bästa är nog om du kan omvandla den till basic disk igen (det ska finnas program till) och sedan klonar den.

Ibland har jag sett att de valt att lägga dynamisk disk (från fabrik) för att kunna slänga in en sadrans massa återställnings partitioner, istället för EN... Men det är inte säkert att återställnings partitionerna kommer fungera efter kloningen ändå efter.
Föreslår därför att du först gör en kopia på återställningen, till kvalitets USB sticka eller liknande. Så du kan återställa från den sen om du behöver.