HDDn syns varken i windows eller ubuntu

Permalänk
Medlem

HDDn syns varken i windows eller ubuntu

En kompis till mig har kört en minecraft server (feed the beast) på en laptop med ubuntu installerat.
Han försökte uppdatera grafikdrivrutiner och han ändrade några inställningar och sen så kunde han inte starta datorn,
utan den var fast på ubuntu märket i 20min och inget hände..

Så att ominstallera ubuntu är inget problem men vi vill kunna rädda "kartan" så att vi slipper spela om allt. Vilket var svårare än vad vi trodde.
I windows så syns hårdisken bara i "diskmanagment" ser ut så här http://i.gyazo.com/5acd8676874266f7416ff8e4009e9c96.png
Den har ingen bokstav och det går inte heller att tilldela en bokstav. Testade också att installera ubuntu på en annan dator samt koppla in hårdisken men den syns inte där.
Problemet är att det är omöjligt för oss att få tag i filerna, Hjälp uppskattas!!

Permalänk
Medlem

Windows kan inte hantera Linux filsystem. Så du måste ha 3:e part mjukvara, alt en annan linux distro som kan läsa den.

Testdisk ska tydligen vara bra på att rädda info. @ active partition recovery ska fungera det med, men jag har dock bara använt detta på Windows filsystem.