Nya, 3TB 2,5" externa hårddiskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Mar 2013

Nya, 3TB 2,5" externa hårddiskar

Känns som väntan på externa 3TB enheter i 2,5" format fördröjts allt för länge nu. Då jag själv är i starkt behov av ett dito funderar jag lite på om någon hört eller läst något på sistone om när tekniken finns och om några ev produktlanseringar gjorts? Enheter på 2TB i samma format har funnits ganska länge nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av random1234:

Känns som väntan på externa 3TB enheter i 2,5" format fördröjts allt för länge nu. Då jag själv är i starkt behov av ett dito funderar jag lite på om någon hört eller läst något på sistone om när tekniken finns och om några ev produktlanseringar gjorts? Enheter på 2TB i samma format har funnits ganska länge nu.

Om vi tillfälligt bortser från att du är ute efter en extern enhet och istället kikar på utbudet av 2.5"-diskar öht så ger det ju intryck av att redan 2TB-enheterna verkar vara lite på gärdsgården.

Det verkar ju fortfarande bara vara en av tillverkarna som öht gör normala 2.5"-diskar med 2TB kapacitet (Seagate/Samsung som lanserade en 9.5mm tjock enhet i våras, flera år efter att de första 2TB-enheterna kom), i övrigt verkar det fortfarande bara finnas 15mm tjocka 2TB-enheter (dvs de har nått upp till 2TB genom att stoppa in fler plattor än vad som egentligen får plats).

Jag vet inte, det känns som att det stagnerat ganska rejält. Det är väl helt enkelt inte snutet ur näven att ytterligare öka lagringsdensiteten...

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

Om inte de upptäcker en mirakel teknik, eller nytt sätt att sätta fler plattor tätare (med haveririsken som ökar exponentiellt) så lär du inte se dem på läääänge, om ens alls.

När de nådde 1TB var de nära gränsen på vad 2,5" kunde klara. När de släpte 1,5TB så blev det ju inte direkt dubblering som de alltid tidigare skett, ett tecken på att man nått gränsen. Man har otroligt nog lyckats få in 2TB, men som evil penguin påpekar, genom kompromisser.

Det enda jag kan tänka mig är nån 3TB flash disk, om de nu väljer att släppa så stora, för mekaniska diskar lär inte klara det.
Alt någon extren enhet som kör RAID på 2 st 1,5TB diskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Mar 2013