Vilken gymnasielinje om man vill bli Programmerare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Vilken gymnasielinje om man vill bli Programmerare?

Tråden får gärna flyttas om den ligger fel.

Jag är 14 år och ska söka gymnasium i Malmö nästa år att gå i. Vilken gymnasial linje ska man söka till om man vill bygga/designa webbplatser, bli Programmerare inom c#/ASP.NET?

Jag kan redan HTML5, CSS3 och håller på att lära mig javascript. C# Har jag grundläggande kunskaper i. Bygger mest webbsidor för privat bruk i ASP.NET Razor.

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2003

Om jag var du så skulle jag satsa på en högskoleförberedande linje (till exempel Natur) och sedan läsa Högskoleingenjör/Civilingenjör inom Datateknik (på högskolan)!

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Teknikprogrammet med högskoleförberedande IT inriktning.
Eller Natur.

Om Teknikprogrammet fortfarande enbart finns på Universitetsholmens Gymnasium (gamla Citadell) så hade jag valt Natur på Borgar, trust me

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av PointMan:

Eller Natur.

Om Teknikprogrammet fortfarande enbart finns på Universitetsholmens Gymnasium (gamla Citadell) så hade jag valt Natur på Borgar, trust me

Teknik finns på Cybergymnasiet i Malmö.

PC-DATOR: CPU:Intel Core i5 2500k 3,3ghz RAM:8gb CorsairVenganceE MODERKORT:Asus P8Z68-Vpro gen 3 GPU:Asus Nvidia gforce GTX560ti LAGRING:2* WD diskar 500gb i RAID0 SKÄRM: LG IPS 226 TANGETBORD:TESORO Durandal Ultimate GN1L MUS: RAT7
Bärbart: Privat LaptopMacBook Retina Late 2013 8gb, 256gb SSD SkoldatorHP EliteBook 2540p 4gb, 320gb HDD TelefoniPhone 5 16gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2002

Det du kommer lära dig på gymnasienivå kan du redan, du behöver tänka steget efter och gå på ett gymnasium som hjälper dig att uppnå det.

CPU: i7 6700k + Fractal Design S24 GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC RAM: Kingston 16GB 2133MHz CL13 MB: MSI GAMING M7 PSU: EVGA Supernova G2 850W, 80+ Gold SSD: Samsung SM951 256GB M.2 NVMe + Samsung EVO 850 250GB M.2 Chassi: Fractal Design S OS: W10 Pro Skrämar: Acer XB270HU + 2x Dell U2412M
NAS: Synology DS415+ (4x WD RED 6 TB) Console: Xbox One

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Du bör sikta på antingen teknik eller natur med mycket matematik för att få ihop det du behöver för Datavetenskap eller liknande på högskola efter gymnasiet.

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Finns nog två vägar att gå, antingen blir du civilingenjör i datateknik (och därmed natur eller teknik på gymnasiet) eller så läser du någon ren programmeringsutbildning på högskolenivå (eller något liknande på gymnasienivå)

Skulle föreslå det första alternativet, det kommer ge dig en mycket djupare förståelse för olika saker och du kan även göra annat än just programmering om du skulle tröttna på det efter att ha jobbat med det ett par år.

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av folke123:

Finns nog två vägar att gå, antingen blir du civilingenjör i datateknik (och därmed natur eller teknik på gymnasiet) eller så läser du någon ren programmeringsutbildning på högskolenivå (eller något liknande på gymnasienivå)

Skulle föreslå det första alternativet, det kommer ge dig en mycket djupare förståelse för olika saker och du kan även göra annat än just programmering om du skulle tröttna på det efter att ha jobbat med det ett par år.

Kan man läsa en programmeringslinje på universitetsnivå direkt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av mrswe247:

Kan man läsa en programmeringslinje på universitetsnivå direkt?

Jag läser Systemutveckling så ja, det kan man absolut.
Du har även linjer som Innovativ programmering m.m.

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av sebbeharry:

Jag läser Systemutveckling så ja, det kan man absolut.
Du har även linjer som Innovativ programmering m.m.

Jag menade direkt efter grundskolan. Finns bara på Högskola

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av PointMan:

Eller Natur.

Jag är inte så bra i matte... Natur blir nog för mycket på samma gång Med det menar jag själva uträkningen. Logiken är inga problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av mrswe247:

Jag menade direkt efter grundskolan. Finns bara på Högskola

Nej, det krävs behörighet från gymnasiet för att plugga på högskola. Även om det hade gått så är ex gymnasiematten väldigt viktig.

Kör Natur eller Teknikprogrammet och välj till så mycket Matte som bara går och programmera mycket på fritiden.

Det ger dig behörighet till allt från mindre avancerade högskolelinjer så som kortare renodlade programmerings-program till civ.ing i datateknik, IT med mer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av mrswe247:

Jag är inte så bra i matte... Natur blir nog för mycket på samma gång Med det menar jag själva uträkningen. Logiken är inga problem.

Tror det kan vara rätt bra för dig att bli bra på matte om du vill satsa på programmering. Matten hjälper en på att bli bättre på att bryta ner problem och se samband vilket typ är det programmering går ut på. Så satsa på natur eller teknik, lär dig programmering på fritiden och sök sen till något bra program på högskolan.

Vill du testa så kan du ju alltid hitta någon kurs från högskolan som har lagt upp sina uppgifter på nätet och helt enkelt göra dem.
Här har du exempelvis introduktionskursen från datateknik på LTH http://cs.lth.se/eda016